از تقدیم جایزه به شهید مدافع وطن تا میزبانی وزارت بهداشت از دوره آینده + فیلم و عکس
کد خبر: 4161591
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۷
گزارش ایکنا از آیین اختتامیه جشنواره ملی قرآن دانشجویان

از تقدیم جایزه به شهید مدافع وطن تا میزبانی وزارت بهداشت از دوره آینده + فیلم و عکس

مراسم اختتامیه سی و هفتمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور صبح امروز 19 مردادماه با حضور مسئولان کشوری و استانی در تالار وحدت شهر ارومیه برگزار شد. در این مراسم یکی از شرکت کنندگان جایزه خود را به شهید آرمان علی‌وردی تقدیم کرد. همچنین لوح میزبانی دوره آینده این جشنواره به مسئولان فرهنگی وزارت بهداشت اعطا شد.

گزارش ایکنا از آیین اختتامیه جشنواره ملی قرآن دانشجویان

به گزارش خبرنگار اعزامی ایکنا به ارومیه، مراسم اختتامیه سی و هفتمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور صبح امروز 19 مردادماه با حضور رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه، محمدصادق معتمدیان، استاندار آذربایجان غربی، سعید غیاثی ندوشن، سرپرست دانشگاه فرهنگیان و معاونین فرهنگی دستگاه‌های دانشگاهی و نمایندگان ارومیه در مجلس خبرگان رهبری و شورای اسلامی در تالار وحدت شهر ارومیه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم و پس از نمایش حمل قرآن به صحنه از سوی تعدادی از نونهالان قرآنی، سیدمحمدمهدی شیخ الاسلامی، نفر سوم رشته قرائت تحقیق سی و هفتمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید پرداخت.

در ادامه این مراسم سعید غیاثی‌ندوشن به ارائه گزارشی از سی و هفتمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور پرداخت.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: در روزهای گذشته رقابت‌های پرشوری در بخش آوایی در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ کل، حفظ ۲۰ جزء، حفظ ۱۰ جزء، حفظ پنج جزء، تواشیح و همخوانی، اذان و مداحی و دعاخوانی در دو بخش بانوان و آقایان شاهد بودیم. 

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: آنچه در کنار رقابت‌های آوایی حائز اهمیت بود واکنش غیرت‌مندانه دانشجویان و عوامل برگزاری جشنواره به جریان ناپاک هتک حرمت قرآن در کشورهای اروپایی بود که با هدایت مراکز صهیونیستی جریان یافته است. در این راستا پویش لبیک یا قرآن که امروز رونمایی خواهد شد و شکل‌گیری کمپین جانم فدای قرآن راه‌اندازی شده است. 

وی در ادامه از عوامل برگزاری جشنواره تقدیر کرد و گفت: این اختتامیه آغاز راه تحول در توسعه فرهنگ قرآن کریم در سطح دانشگاه‌ها و آموزش عالی کشور خواهد بود و امیدوارم با برنامه‌ریزی هدفمند شاهد توسعه این امر خطیر باشیم. دانشگاه فرهنگیان با راه‌اندازی ۶۴ دارالقرآن و اجرای طرح حفظ قرآن و برنامه‌ریزی برای ورود دانشجویان به دانشگاه بدون کنکور این راه را آغاز کرده است. (متن کامل سخنرانی)

بر اساس گزارش ایکنا در ادامه این مراسم رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش به بیان سخنانی پرداخت. 

وزیر آموزش و پرورش همچنین به سند تحول بنیادین اشاره و اظهار کرد: در نظام تعلیم و تربیت کشور قرآن، قلبِ سند تحول بنیادین بوده و اساس هر کاری که منتهی به ۴۵۰ برنامه این سند می‌شود از قرآن مایه گرفته شده است. اگر بحث سبک زندگی است ریشه آن به قرآن برمی‌گردد. اگر بحث تکریم خانواده است، اگر بحث کار گروهی و ارتقاء اجتماعی و زندگی برای زیست آینده است، ریشه همه آنها از قرآن گرفته شده است. بنابراین اگر ما در بین برنامه‌های متعددی که در این سند هست بخواهیم برنامه‌ای را به صورت گلوگاهی مورد توجه قرار دهیم حتماً این برنامه ترویج قرآن و بردن قرآن درون کلاس‌ها و به قلب و ذهن کودکان و نوجوانان کشور است.

صحرایی در ادامه به سه‌گانه قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه اشاره و اظهار کرد: این سه کتاب باید نظام معرفتی دانشجویان و دانش آموزان را شکل دهد، باعث تاسف است که امروز در دانشگاه‌ها جز در تشکل‌ها و کانون‌ها کمتر به اینها می‌پردازیم. میزبان اقتدار و اعتماد به نفس و عزت ما ارتباط مستقیمی با میزان ارتباط با این سه کتاب شریف دارد. 

وی در ادامه تصریح کرد: در جنگ ترکیبی امروز که یک توطئه بی‌سابقه در تاریخ بشریت است بازهم پایه محکم ما می‌تواند قرآن باشد. برخی تحلیل‌گران تاریخ‌نگار بیان کرده‌اند که شبیه به اتفاقاتی که در منطقه علیه ایران افتاده است در صدر اسلام و در زمان حضرت علی(ع) نیز افتاده است، گویی جنگ ترکیبی در یک سطحی در آن دوره هم وجود داشته است.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: فهمیدن اینکه راه درست کدام و راه غلط کدام است بدون راهنما ممکن نیست و در این مسیر راهنمایی بهتر از قرآن و قرآنیان وجود ندارد. اولین نتیجه انس با قرآن حب اهل بیت(ع) است و نظام معرفتی که بر پایه چنین رابطه‌ای شکل بگیرد همان چیزی می‌شود که در سند تحول از آن به عنوان حیات طیبه یاد شده است. اگر بخواهیم قرآن چنین جایگاهی پیدا کند باید به تفسیر قرآن و تدبر در آن هم رو بیاوریم.(متن کامل سخنرانی)

بر اساس گزارش ایکنا در ادامه این مراسم لوح تقدیر و هدیه‌ای از سوی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها به وزیر آموزش و پرورش به دلیل اهتمام به فعالیت‌های قرآن در زمان ریاست بر دانشگاه فرهنگیان و وزارت اهدا شد. وزیر آموزش و پرورش نیز این هدیه را به فعالیت‌های قرآنی وزارت آموزش و پرورش اهدا کرد. 

در ادامه از بخش اول برگزیدگان سی و هفتمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان تجلیل به عمل آمد و در ادامه اعضای گروه تواشیح ثقلین از دانشگاه فرهنگیان اصفهان و رتبه اول سی و هفتمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان به اجرای برنامه پرداختند. 

از تقدم رتبه به شهید مدافع وطن تا میزبانی وزارت بهداشت از دوره آینده

در ادامه این مراسم رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها به بیان سخنانی پرداخت.

وی اظهار کرد: با وجود اینکه هزاران برابر گذشته برای قرآن کار شده است اما فاصله فراوانی با آنچه باید کار شود داریم. سوره مبارکه مائده که آخرین سوره مفصل نازل شده بر وجود شریف پیامبر است. به نزول تورات و انجیل و قرآن اشاره شده است، بعد اشاره می‌کند مبادا از دیگران و هوی و هوس مسیحیان و یهودیان و نظام‌های فاسد دنیای امروزه تبعیت کنید.

رستمی با تأکید بر اینکه فاصله ما با قله بسیار زیاد است، افزود: هر کدام از دانشگاه‌ها باید نسبت به جمعیت دانشجویی که دارند در این جشنواره حضور پیدا کنند. اگر دانشگاه فرهنگیان ۹۶ هزار دانشجو دارد باید سال آینده و در سی و هشتمین دوره جشنواره ۹۶ هزار شرکت کننده داشته باشد. در این جلسه اعلام شد در دانشگاه فرهنگیان هر دانشجومعلم یکی از مهارت‌هایی که می‌آموزد مربی قرآن بودن است، این حداقل کار است، چرا هیئت علمی‌های دیگر نباید در این سطح باشند. 

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این مراسم با اشاره به اینکه در حوزه ساختار و سیاستگذاری و اجرا بارهای بزرگی بر دوش همه ماست، گفت: فرصت حضور در عرصه مسئولیت را برای خود یک فرصت برای خدمت به قرآن ببینند و بدانند اگر برای قرآن کاری انجام دهیم، نور قرآن و برکت قرآن سایر کارهای را همراه با توفیق خواهد کرد. 

رستمی بیان کرد: از نظر ساختاری باید مجموعه‌های قرآنی در دانشگاه‌ها تقویت شود، کار خوبی در وزارت بهداشت انجام شده، در وزارت علوم هم مرکز قرآنی استقرار دارد و حتماً باید تعقیب شود تا این جایگاه در سطح خود قرار گیرد، سایر دانشگاه‌ها هم موضوع قرآنی را جدی ببیند.(متن کامل سخنرانی)

بر اساس گزارش ایکنا در ادامه این مراسم از بخش دوم برگزیدگان تجلیل به عمل آمد.

در این بخش محمدحسین بهزادفر، نفر اول رشته حفظ کل قرآن کریم پشت تریبون رفت و جایزه خود را به شهید آرمان علی‌وردی تقدیم کرد. همچنین در بخشی از این مراسم مهدی صفری که اجرای برنامه را بر عهده داشت به اجرای مداحی پرداخت.

در ادامه این مراسم از پویش «لبیک یا قرآن» که به همت دانشگاه فرهنگیان طراحی شده است رونمایی شد. در این پویش همه دانشگاه‌ها و همه دانشجویان بخش آموزش عالی کشور شرکت خواهند کرد. 

بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از این مراسم عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز به بیان سخنانی پرداخت.

از تقدم رتبه به شهید مدافع وطن تا میزبانی وزارت بهداشت از دوره آینده

وی با اشاره به اینکه هدف اصلی این جشنواره به بیان ساده انس و تدبر در قرآن است، گفت: تمام سعی و تلاش ما باید این باشد که این انس و تدبر در قرآن فراگیرتر شود و همه ساحات زندگی را در بر بگیرد و لذا تکثیر و گسترش حوزه‌های جشنواره لازم است، به گونه‌ای که بتواند تمام ساحات را بپوشاند. این جشنواره باید بتواند گام ابتدایی برای ورود همه دانشگاهیان به عرصه سبک زندگی قرآنی باشد.

کلانتری افزود: در این مسیر بهترین کار در فضای آموزش عالی تقویت و حمایت از فعالان قرآنی به ویژه مجموعه‌های قرآنی و تشکل‌ها و کانون‌ها و هر محفل قرآنی دیگری در دانشگاه است. این از طرفی مستلزم آن است که مسئولین ریل‌گذاری و فضاسازی مناسب انجام دهند و از طرف دیگر باری بر دوش دانشجویان عزیز است. 

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم تصریح کرد: فعالیت‌های قرآنی در حوزه دانشجویی رشد چشمگری داشته است، همین ظرفیت در مجموعه اساتید و یاوران علمی هم وجود دارد. ما باید بتوانیم این ظرفیت را که در آموزش عالی وجود دارد تکثیر و تقویت کنیم. بسیاری از دانشگاه‌های ما تجربیات موفقی از این حیث دارند و میزبان حلقه‌های قرآنی، تفسیری و تدبری هستند. اینها باید تکثیر و تقویت شود.

وی در ادامه به راه‌اندازی سامانه «فرنما» اشاره کرد و گفت: این سامانه مجموعه‌ای از سامانه‌ها هست که یکپارچه شده و قسمت اصلی فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه را پوشش می‌دهد، با این کار حکمرانی هوشمند عرصه فرهنگی در آموزش عالی فراهم شده و تمام دانشگاه‌ها به این متصل شده‌اند. از این مهم‌تر امکان استخراج رزومه قرآنی دانشجویان با استفاده از این سامانه فراهم شده است. 

کلانتری در ادامه صحبت‌های خود پیام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به اختتامیه جشنواره قرآن و عترت دانشجویان کشور را قرائت کرد. 

بر اساس گزارش ایکنا در ادامه این مراسم بیاینه هیئت داوران سی و هفتمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور از سوی سیدعباس انجام، ناظر ستاد عالی مسابقات در این جشنواره قرائت شد.
در این بیانیه آمده است: 

از تقدم رتبه به شهید مدافع وطن تا میزبانی وزارت بهداشت از دوره آینده

«بسم الله الرحمن الرحیم
یُرِیدُونَ لِیُطفِـُٔوا۟ نُورَ ٱللَّهِ بِأَفوَ ٰهِهِمۡ وَٱللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِۦ وَلَوۡ كَرِهَ ٱلكَـٰفِرُونَ
سوره صف، آیه 8 

حمد و سپاس بیکران، ذات اقدس الهی را سزد که انسان را با نزول قرآن کریم، کرامت بخشید؛ قدرش را بلند داشت؛ و جایگاهش را بی‌نظیر ساخت. 

درود و صلوات بر خاتم رسولان، فخر عالم امکان، حبیب رب العالمین، حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و خاندان مطهرش، مفسران حقیقی قرآن و پرچمداران منزلت انسان.

یاد رهبر کبیر و عظیم الشان انقلاب، طلایه‌دار کلام الهی در عصر حاضر و شهیدان مدافع حق و حقیقت، دیانت و ایران، حرم مطهر اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام و تمام دلسوزان نظام پرافتخار جمهوری اسلامی ایران را گرامی می‌داریم.

سی‌وهفتمین گام در رقابت‌های نورانی قرآن و عترت در ارومیه رقم خورد. شهری پرافتخار که هم در عرصه دفاع در برابر دشمنان این مرزوبوم درخشیده است و هم در نشان دادن پرچم پرافتخار توحید به جهانیان، شایسته الگوبرداری است. دیاری که پیروان ادیان مختلف ابراهیمی را به خوبی کنار هم دربر دارد و نشانگر (تَعَالَوۡا۟ إِلَىٰ كَلِمَةࣲ سَوَاۤءِۭ بَیۡنَنَا وَبَیۡنَكُمۡ أَلَّا نَعۡبُدَ إِلَّا ٱللَّهَ وَلَا نُشۡرِكَ بِهِۦ شَیۡـࣰٔا وَلَا یَتَّخِذَ بَعۡضُنَا بَعۡضًا أَرۡبَابࣰا مِّن دُونِ ٱللَّهِ) است.

در دوره ظلمانی و دنیای به‌ظاهر متمدن غرب که به بهانه آزادی بیان، والاترین کلام را به جای نیوشیدن، می‌سوزانند، برگزاری چنین جشنواره‌هایی می‌تواند فرصت تفکر و توجه را برای انسان‌های آزاده فراهم سازد‌. برجسته‌سازی پیام‌های قرآن کریم، کاربردی‌سازی آن‌ها و تبلور حقایق نورانی‌اش با عنوان (جهاد تبیین) توسط یکایک دانشجویان قرآنی در مراکز علمی کشور و محیط‌های فرهنگی، وظیفه‌ای سترگ است که با پایان پذیرفتن مسابقات، آغاز می‌گیرد. 

هیئت داوران این دوره با ارج نهادن به زحمات خالصانه و چند ماهه تمامی مسئولان برگزاری مسابقات در مجموعه بزرگ دانشگاه فرهنگیان کشور که به پشتوانه تلاش‌های دستگاه بزرگ و پرافتخار آموزش عالی کشور به ثمر نشسته، نکاتی را بیان می‌دارد:

۱- رقابت و رفاقت دانشجویان با چاشنی شور و نشاط جوانی، فرصتی بی‌بدیل را برای انجام فعالیت‌های قرآنی پدید آورده است و شکرگزاری این نعمت بزرگ، استفاده بهینه، توسعه کمی و رشد کیفی آن است. این امور، جز با عزم جدی و برنامه‌ریزی دقیق مسئولان کشور، اهتمام مسئولان دانشگاهی و فراهم کردن زمینه برای رشد استعدادهای نخبه جوانان قرآنی، شدنی نخواهد بود.

۲- مسابقه در هر منزلی که باشد، قطعاً آغاز راهی نو بر مدار فرصتی جدید است. آموزش‌های تخصصی برای نخبگان هر دوره و تعالی دادن ایشان از یک‌سو، و بهره‌مندی از ظرفیت آنان برای گسترش فعالیت قرآنی در میان صدها هزار نفر ظرفیت مستعد و بالقوه از سوی دیگر، خروجی این مسابقات است که امیدواریم با توجه به این موارد، شاهد ثمر دادن آن باشیم.

۳- سطح بالای شرکت کنندگان در هر دوره، اقتضائات جدیدی را در پی دارد. علی‌رغم دقت بالای داوران محترم در تمامی سالن‌های مسابقه در بخش‌های خواهران و برادران و برگزاری مرحله نهایی، در تعدادی از رشته‌ها حقیقتاً اختلاف بین برخی از رتبه‌های به دست آمده، آن قدر اندک بود که پیشنهاد هیئت داوران و استقبال مسئولان محترم دانشگاه فرهنگیان، برخی افراد به عنوان رتبه مشترک در یک رشته اعلام شدند تا این کار بتواند انگیزه بیشتری را میان جوانان قرآنی فراهم سازد.

در پایان با تشکر مجدد از تمام دستگاه‌های کشوری و استانی که در برپایی این جشنواره نورانی، از هیچ حرکتی فروگذار نکردند، بخصوص وزارت آموزش و پرورش، نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، دانشگاه فرهنگیان، نماینده محترم ولی فقیه در دانشگاها، استانداری آذربایجان غربی، فرمانداری و شهرداری ارومیه، دستگاه‌های امنیتی، انتظامی و نظامی استان، صداوسیمای آذربایجان غربی و ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور؛ برای دانشجویان پرتلاش قرآنی، دست‌یابی به مراحل بالاتر؛ و برای مدیران و دست‌اندرکاران، توفیق بیشتر در خدمتگزاری به ساحت قدسی کلام حق را از ذات حق مسئلت داریم.

سلامتی و طول عمر بابرکت برای رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای مد ظله العالی و تمامی خدمتگزاران نظام شکوهمند اسلامی را آرزو داریم. 

امید است همه ما مشمول لطف و عنایات حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بوده و شاهد ظهور موفورالسرور آن وجود نازنین و قرآن ناطق باشیم. 

مرداد ۱۴۰۲ 
محرم الحرام»

بر اساس گزارش ایکنا در ادامه این مراسم لوح میزبانی از دوره آینده این جشنواره به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اهدا شد و در پایان از بخش سوم برگزیدگان تجلیل شد.

تیمور کاکایی

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha