زوال پدرسالاری و ظهور پدردوستی

زوال پدرسالاری و ظهور پدردوستی

جامعه ما از فضای پدرسالاری کم کم فاصله گرفته و این فاصله گرفتن در دهه‌های آینده بیش‌تر هم خواهد شد، اما نیاز مبرم ما به محبت خانوادگی نه تنها کمتر نشده است بلکه بیش‌تر و بیش‌تر از همیشه خواهد بود.
لوازم دوری از تفسیر به رأی در مراجعه به آیات

لوازم دوری از تفسیر به رأی در مراجعه به آیات

رئیس مرکز تحقیقات علوم انسانی ـ اسلامی صدرا اظهار کرد: تفسیر قرآن مجاز است، اما باید بین تفسیر و تفسیر به رأی تفاوت قائل شد. همچنین این کتاب مقدس، کلاً کاربردی است، لذا اینکه شخصی تصور کند می‌توان مجموع آیات را به بخش‌های کاربردی و غیر کاربردی تقسیم کرد، اشتباه است.
الهیات برای حفظ خود نیازمند انعطاف است

الهیات برای حفظ خود نیازمند انعطاف است

حجت‌الاسلام صادق‌نیا بیان کرد: بحران واقعی الهیات، در توانایی بر الهیات ماندن است که ببینیم الهیات آیا می‌تواند در شرایط کنونی هم مناسک را حفظ کند یا خیر و چطور می‌تواند الهیات بماند، حال آنکه مناسکی که توضیح می‌داد، از دستش خارج شده است. کرونا، الهیات را به خلق عبادات دیجیتالی و مناسک دیجیتالی کشاند و نشان داد الهیات برای اینکه الهیات باشد، نیازمند انعطاف بیشتری است.
رفتار خلاق انسان در حد فاصل دعا و اجابت او معنا می‌یابد

رفتار خلاق انسان در حد فاصل دعا و اجابت او معنا می‌یابد

هادی وکیلی بیان کرد: اعتقاد دارم خدا در بیشتر موارد سکوت کرده و اجابت او در مورد سوالات استعجالی، اقلی است و خدای متعال در حد دعا و اجابت خود، یک متغیر پنهان میانجی را قرار داده است. متغیر میانجی کنش ما است. خدا به ما می‌گوید باید در حد فاصل دعا و اجابت او، رفتاری انقلابی و خلاق پیشه کنیم و دست از دعاپیشگی صرف برداریم.
مروری بر حدیث «لا عَدوی» در گذر تاریخ

مروری بر حدیث «لا عَدوی» در گذر تاریخ

جعفر نکونام با اشاره به متواتر بودن حدیث «لا عَدوی» و برساختن احادیثی در مخالفت با آن از سوی ابوهریره، گفت: وقتی رویکردها را می‌بینیم، اینطور است که ابتدا نسبت به حدیث «لا عَدوی» حقیقت‌گرایی پیشه می‌شود و این حدیث را بر همان معنای حقیقی‌اش می‌گرفتند و باور داشتند که طاعون واگیردار نیست، اما این را تأویل می‌کنند و مجازگرایی پیشه می‌کنند.
پساکرونا دوران ارائه تفسیرهای عقلانی از دین است

پساکرونا دوران ارائه تفسیرهای عقلانی از دین است

حجت‌الاسلام والمسلمین ایازی با اشاره به اینکه کرونا بستری برای ارائه تفسیرهای غیرعقلانی از دین بوده است، بیان کرد: یکی از مهم‌ترین چیزهایی که باید به آن توجه کنیم، این جهت است که باید یک تفسیر عقلانی از مسئله دین داشته باشیم و یکی از آن جهاتش نیز این مسئله است که ما دیگران را به رسمیت بشناسیم و بدانیم، برنامه خدا است که عالم به این صورت باشد.
تغییر در وضع فردانیت؛ مهم‌ترین رخداد در پساکرونا

تغییر در وضع فردانیت؛ مهم‌ترین رخداد در پساکرونا

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بیان کرد: در پساکرونا وضعیت فردانیت و بود و ارتباط من در جمع تغییر می‌کند، به این معنا که نوعش  تغییر می‌کند و من فکر می‌کنم مهم‌ترین تغییری که رخ می‌دهد و از پس آن زایشی در معنای جدید انسان از خودش و خدا پیدا می‌شود، براساس این تحول اتفاق خواهد افتاد.
نیازمند «الهیات بیماری‌نگر اسلامی» هستیم

نیازمند «الهیات بیماری‌نگر اسلامی» هستیم

نعیمه پورمحمدی با اشاره به الهیات بیماری‌نگر در مسیحیت بیان کرد: این الهیات می‌خواهد با چشم‌انداز بیمار، الهیاتی را بازسازی کند که نظام ارزشی‌اش دوگانه کمال و نقص یا سلامت و ناخوشی نیست، بلکه ارزش‌گذاری‌های دیگری را مطرح می‌کند. در منابع اسلامی نیز می‌توانیم الهیات بیماری‌نگر اسلامی را پیشنهاد بدهیم و روی آن بحث کنیم و ببینیم آیا می‌شود چنین چیزی داشت یا خیر.
کرونا مجالی برای اصلاح مناسک‌گرایی است / نقدهایی بر فربهی مناسکی در شیعه

کرونا مجالی برای اصلاح مناسک‌گرایی است / نقدهایی بر فربهی مناسکی در شیعه

فروغ پارسا با بیان اینکه پیدایی کرونا، سازوکارهای مناسک‌گرایی را تحت‌الشعاع قرار داده است، گفت: اگرچه در آغاز کرونا با این مسئله مواجه بودیم که مناسک‌گرایان نمی‌خواستند پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و مردم را به توبه و استغفار توصیه می‌کردند، اما این مناسک‌گرایی نیز باید تحت تأثیر کرونا باشد و تلاش شود تا آموزه‌های اسلامی و شیعی براساس اسناد و واقعیت‌های تاریخی گسترش یابد.
انسان‌شناسی الهیاتی در سنت اسلامی؛ منبعی غنی در پاسخگویی به مسئله شر

انسان‌شناسی الهیاتی در سنت اسلامی؛ منبعی غنی در پاسخگویی به مسئله شر

سعیده میرصدری با اشاره بسترهای شکل‌گیری گفتمان شر در اروپا و همچنین ایران بیان کرد: در مسئله شر در سنت ایرانی – اسلامی پرسش‌هایی مطرح است. متفکرین سنتی پاسخ‌های متناسب با روز را ارائه نکرده‌اند و عمده روشنفکران ایرانی نیز تحت تأثیر سنت مسیحی – یهودی با این مسئله مواجه شده‌اند. این در حالی است که سنت اسلامی غنای زیادی در این زمینه دارد که باید از ظرفیت‌های آن استفاده کنیم.
1