ضرورت تدوین مزایایی ویژه برگزیدگان جشنواره ملی قرآن دانشجویان
کد خبر: 4162493
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۲
جعفرپور بیان کرد:

ضرورت تدوین مزایایی ویژه برگزیدگان جشنواره ملی قرآن دانشجویان

قائم‌مقام معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر لزوم تناسب‌سازی جوایز و امتیازات برگزیدگان جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان گفت: لازم است با تشکیل کمیته‌ای امتیازاتی که دستگاه‌ها می‌توانند برای برگزیدگان تعریف کنند، احصاء شود.

رشید جعفرپور، قائم مقام معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

رشید جعفرپور، قائم‌مقام معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به برگزاری سی و هفتمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور در روزهای گذشته به بیان نکاتی در مورد این جشنواره پرداخت و گفت: ابتدا باید از دانشگاه فرهنگیان بابت اجرای جشنواره و اختتامیه باشکوهش، قدردانی کنم.

وی بیان کرد: انتخاب شهر ارومیه به عنوان میزبان، از نکات مثبت این دوره بود، چرا که عمده جشنواره‌های قرآنی کشورمان در مشاهد شریفه برگزار می‌‌شود و اینگونه فرصت میزبانی از شهرهای دیگر ‌گرفته می‌شود. انتخاب یک استان مرزی و پیرامونی به عنوان میزبان جشنواره، ابتکار دانشگاه فرهنگیان بود و فرصت بهره‌مندی آن شهرهاست. ضمن اینکه استان آذربایجان غربی نیز میزبانی مطلوبی از جشنواره داشت.

جعفرپور به برخی ابتکارات در جشنواره طی سال‌های اخیر اشاره کرد و با تأکید بر اینکه رشته نوآفرینی قرآنی یکی از محورهای تازه جشنواره بود، افزود:‌ باید در حوزه فعالیت‌های دینی و قرآنی به این سمت حرکت کنیم تا بتوانیم از ابزارهای جدیدی که در حوزه نرم‌افزاری و ... هست، بهره‌مند شویم. نسل جدید با این ابزارها مأنوس هستند و پرداختن به این موارد می‌تواند به جذب بیشتر دانشجویان کمک کند. بر همین اساس در بحث نوآفرینی بخشی از خلاقیت‌ها وارد جشنواره قرآن و عترت می‌شود، با توجه به اینکه در ابتدای راه هستیم ممکن است تعداد آثار کم باشد، ولی در آینده این مشارکت بیشتر خواهد شد.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که شرکت‌کنندگان بخش نوآفرینی از عدم حمایت از اجرای طرح‌هایشان گلایه دارند و بخش آموزش عالی کشور چه برنامه‌ پشتیبانی دارد؟ گفت: ما در دوره قبل با جهاددانشگاهی تفاهم‌ کردیم تا اگر آثار دریافتی در رشته نوآفرینی به استانداردهای لازم و مورد تأیید جهاددانشگاهی برسد از 10 طرح حمایت شود. آن تفاهم همچنان پابرجاست و حتماَ دوستان ارزیابی خواهند کرد تا اگر طرحی استانداردهای لازم را داشته باشد از آن حمایت به عمل بیاید.  

قائم‌مقام معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یکی دیگر از نکات مثبت جشنواره سی و هفتم را انتخاب گروه داوری سطح بالا عنوان کرد و گفت: دقت داوری در بخش‌های مختلف جشنواره و از جمله بخش آوایی نکته مثبت دیگری بود. به دلیل حضور داوران برجسته بود که در طول جشنواره اعتراض خاصی دیده نشد و نتایج نیز به سرعت اعلام می‌شد. ضمن اینکه اگر نکته‌ای هم وجود داشت اساتید پاسخگوی سؤالات احتمالی بودند.     

جعفرپور بیان کرد: ‌در حوزه ارزیابی و نظارت نیز گروه خوبی در محل برگزاری مسابقات استقرار یافته بود. آقای سیدعباس انجام به عنوان ناظر اعزامی ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور حضور داشت. ناظران در تمام فرایندها حضور داشتند و ارزیابی مستمر و مطلوبی از جشنواره از سوی آنان صورت گرفت.

وی یکی از جذابیت‌های مراسم اختتامیه سی و هفتمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان را اجرای صحنه‌ای نفرات برتر رشته‌های مختلف عنوان کرد و افزود: این ابتکار شور و حال خوبی به مراسم اختتامیه داده بود و من نمونه این موضوع را در چند دوره اخیر ندیده بودم. 

جعفرپور در بخش دیگری از این گفت‌وگو بیان کرد: در حوزه آمار متسابقانِ حاضر در جشنواره هم اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد، لازم است همه دستگاه‌ها کمک کنند تا آمار دقیقی از میزان مشارکت دانشجویان در جشنواره در هر دوره به دست آوردند، یعنی از فرایند شروع ثبت‌نام تا مرحله اختتامیه دقیق بدانیم چند هزار نفر شرکت کرده‌اند. این باید در دستور کار شورای هماهنگی باشد تا به یک نتیجه نهایی برسیم.

قائم‌مقام معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه جشنواره ملی قرآن دانشجویان با وجود مشارکت بالایی که دارد، اما همه ظرفیت دانشگاه‌ها در آن به کار گرفته نشده است، اظهار کرد: باید در این زمینه کار بیشتری انجام دهیم، مطمئناً اگر همه ظرفیت دانشگاه‌ها را پای کار بیاوریم، قطعاَ آمار شرکت‌کنندگان خیلی بیشتر خواهد بود. لذا با اینکه جشنواره به لحاظ تعداد شرکت‌کننده از همه جشنواره‌ها پرمخاطب‌تر است، اما این همه ظرفیت دانشگاه‌ها نیست.

وی به فربه بودن برخی بخش‌های جشنواره نسبت به بخش‌های دیگر اشاره و اظهار کرد: باید کاری کنیم که تناسبی بین بخش‌های جشنواره ایجاد شود. بخش معارفی در جشنواره بیشترین مشارکت‌کننده را نسبت به بخش‌های دیگر همچون بخش هنری، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه و ... دارد.

جعفرپور بیان کرد:‌ علاوه بر این دستگاه‌ها باید در حوزه امتیازدهی به برگزیدگان بیشتر کمک کنند. اینکه فقط یک لوح تقدیر و یک عدد ریالی در نظر گرفته شود شاید کافی نباشد و باید دنبال امتیازات دیگر هم باشیم، یعنی هر دستگاه بر اساس ظرفیت‌هایی که دارد کمک کند تا برای دانشجویان برگزیده در جشنواره در بخش‌های مختلف تسهیل‌گری کند. به عنوان مثال دانشگاه آزاد به برگزیدگان خود تخفیف شهریه بدهد، وزارت علوم برگزیدگان را به بنیاد نخبگان معرفی کند، دانشگاه دیگر فرایند درخواست انتقالی برگزیدگان را تسهیل کند. دانشجویان برای رسیدن به رتبه برتر این جشنواره آن هم در رقابت با ده‌ها هزار شرکت‌کننده، بسیار تلاش می‌کنند و لذا باید جوایز و امتیازات و تسهیلات تناسبی با این تلاش و سطح فعالیت داشته باشد. باید کمیته‌ای تشکیل شود و این موضوع را بررسی تا امتیازاتی در شأن جشنواره و برگزیدگان تعریف کند. این کمیته می‌تواند متناسب با دانشگاه‌های مختلف تصمیم‌گیری کند.  

وی در پاسخ به سوالی در مورد مشارکت ندادن دستگاه‌هایی همچون دانشگاه فنی و حرفه‌ای، علمی کاربردی و ... در میزبانی از جشنواره بیان کرد:‌ این دانشگاه‌‌ها در تصمیم‌گیری‌هایی که در مجمع مشورتی یا شورای هماهنگی صورت می‌گیرد، حضور دارند. اما فرایند انتخاب میزبان به تقاضا بستگی دارد، یعنی واحدها درخواست می‌‌دهند، این درخواست بررسی می‌شود. داشتن حق رأی نکته مهمی است. 

جعفرپور در پایان بیان کرد:‌ ایکنا به عنوان یار و بال جشنواره همراهی خوبی داشته است و لازم است از این خبرگزاری و سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور وابسته به جهاددانشگاهی قدردانی کنم. 

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha