رابطه به‌ جای ضابطه در طرح سطح‌بندی داوران مسابقات قرآن
کد خبر: 4126655
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۹
سمیه حاجعلی بیان کرد:

رابطه به‌ جای ضابطه در طرح سطح‌بندی داوران مسابقات قرآن

قاری بین‌المللی کشورمان در نشست ارزیابی طرح سنجش، آموزش و سطح‌بندی داوران مسابقات قرآن به قانونمند نبودن این طرح اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست بررسی طرح سنجش، آموزش و سطح‌بندی داوران مسابقات قرآن با هدف بررسی ضوابط و قوانین مندرج در این طرح، میزان کارآمدی اجرای سه دوره آن و آینده این طرح با حضور، ولی یاراحمدی، رئیس اسبق مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و عضو حقیقی کمیسیون تبلیغ و ترویج شورای توسعه فرهنگ قرآنی، مسعود سیاح‌گرجی، قاری بین‌المللی، غصون مسلمی، داور و حافظ کل قرآن، اعظم نوروزی، داور و نفر اول مسابقات مفاهیم بانوان کشور و حضور مجازی سعید رحمانی، مدرس و داور رشته وقف و ابتدا و ایمان صحاف، بانوی فعال قرآنی روز گذشته ۱۵ اسفند‌ماه به همت ایکنا، برگزار شد. 

به منظور بررسی بهتر این طرح در ابعاد مختلف، علاوه بر دعوت از جمعی از داوران فعلی و سابق مسابقات قرآن، دبیر و مسئولان کمیته‌های مختلف ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور نیز از روزهای گذشته دعوت شدند و حتی امکان ارتباط با این نشست به صورت مجازی نیز مهیا شد. ایکنا همچنان آماده شنیدن و انتشار پاسخ مجریان این طرح هست. در ادامه مشروح سخنان سمیه حاجعلی، قاری بین‌المللی و حافظ قرآن در این نشست را می‌خوانید؛

«امروز سه سال است که از طرح سنجش، آموزش و سطح‌بندی داوران مسابقات قرآن کریم می‌گذرد، اما اینگونه نبوده که ما طی این سال‌ها سکوت کنیم یا نقدی نداشته باشیم. در طول این سال‌ها، هم با رؤسای امور قرآنی کشور و هم با مسئولان ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن ازجمله رئیس سابق مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف، در این خصوص صحبت‌هایی داشتیم تا نسبت به بررسی بیشتر این طرح اقداماتی به‌ویژه در حوزه داوری در مسابقات قرآن بانوان داشته باشند که نهایتاً جلسه‌ای برگزار شد؛ اما متاسفانه نه تنها پاسخ مناسبی دریافت نکردیم که با یک برخورد نامناسب با نخبگان قرآنی مواجه شدیم و پاسخ شایسته و درخوری داده نشد.



بعد از آن در زمان ریاست جدید مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، به پیشنهاد خود این مرکز، نشستی با حضور پیشکسوتان این عرصه در ابتدای امسال برگزار شد که باز هم در این جلسه تعداد زیادی از بانوان حضور داشتند و مسائل و اشکالات در حوزه داوری مسابقات قرآن بانوان عنوان کردند. در آنجا، مسئولان وقت قول اصلاحاتی را دادند یا حتی از سوی آن‌ها قول معافیت بانوان مطرح شد؛ اما از آن زمان تا کنون متاسفانه هیچ اصلاح و رویکرد اصلاحی را ندیدیم و هیچگونه تغییری را علیرغم قول‌های که داده بودند، شاهد نبودیم.

در بخش طرح ارزیابی هیچ قانون، ضابطه و دستور‌العمل مشخصی را نمی‌بینیم و اگر امروز از مسئولان اوقاف بپرسید که ملاک شما از معافیت تعدادی از آقایان از حضور در ارزیابی داوران مسابقات چه بوده است یا ملاک شما برای معاف نکردن بانوان پیشکسوت چه بوده است، پاسخی ندارند؟ لذا بار‌ها درخواست کردیم تا یک ضابطه و قانون مشخص را معرفی کنند که متاسفانه هیچ پاسخی را دریافت نکردیم.

مشکل اصلی ما این است که هیچ قانون، ضابطه و اصول مشخصی را در این طرح نمی‌بینیم و گویی یک قانون نانوشته است که در شرایط خاص کاملاً قابل تغییر است! و هیچ توجیهی هم در این خصوص ندارند. نکته مهم‌تر این است که چرا باید افراد مشخصی از جمع آقایان، تعیین‌کننده و انتخاب‌کننده سطح داوران بخش بانوان باشند؟ چرا باید این افراد خاص همیشه در صحنه انتخاب داوران خانم باشند در حالی که بعضاً آن‌ها هیچ شناخت و آشنایی از سطح تلاوت این بانوان ندارند؟

اگر برای همیشه یک گروه مشخص در این جریان باشد موضوع رابطه مطرح می‌شود و ضابطه‌مند نخواهد بود. بعضاً هم هر کدام از آن‌ها دیگری را محاکمه می‌کند که شما به شاگردان خودت مدرک درجه یک یا دو می‌دهید و این اتهام چرخشی در بین خودشان ادامه داد؛ لذا مشکل اصلی در این جریان این است که ما ضابطه و قانون نداریم. حداقل اینکه این قانون عمومی نشده است و سوال این است که بنده چرا نباید بدانم براساس چه ضابطه و قانونی افراد مجوز داوری و سطح یک و دو می‌گیرند یا به مسابقات دعوت می‌شوند؟

امروز سازمانی که در این خصوص خودش را مسئول می‌داند، هم برای برگزاری مسابقات قرآن دیگر مراکز و هم برای سازمان‌ها تصمیم‌گیری می‌کند. در طول این سه سال یک‌سری اسامی به تمام سازمان‌ها و نهاد‌هایی که مسابقات قرآنی برگزار می‌کنند دیکته می‌شود و از آن‌ها خواسته می‌شود که خارج از فهرستی که برایشان ارسال شده کسی را برای داوری دعوت نکنند. وقتی شما به عنوان یک سازمان حتی مراکز و سازمان‌های مختلف را از لحاظ برگزاری مسابقات و داوری آن‌ها پوشش می‌دهید حداقلش این است که باید ضابطه‌ای هم در این خصوص برای خودتان داشته باشید!

حتی در حوزه بانوان و حوزه خاص صوت و لحن که بنده به شکل تخصصی به آن می‌پردازم جز افرادی بودیم که از کودکی وارد بحث تلاوت شدیم و از محضر اساتید کسب علم کردیم و بعد از سال‌ها شرکت در مسابقات و کسب رتبه، سال‌ها تدریس و حتی داوری به این مرحله رسیدیم، اما چرا باید کسانی که به این طرح ورود می‌کنند و به آنها درجه داوری اعطا می‌شود بدون قانون خاصی ورود کنند؟ این در حالی است که فردی که در جایگاه و مقام قضاوت قرار می‌گیرد، باید نخبه و استاد آن حوزه باشد.

چرا ما می‌بینیم که شاگردان یک استاد خاص بدون هیچگونه سابقه‌ای در این عرصه، در رتبه بالای داوری قرار می‌گیرند؟ ما امسال در مسابقات بین‌المللی قرآن در حوزه بانوان کسانی را داشتیم که حتی خودشان حضور موفق در مسابقات نداشتند، بعد چگونه به مقام داوری مسابقات بین‌المللی رسیده‌اند؟

زمانی که بنده در بنیاد ملی نخبگان بودم، قوانین خاصی داشت که به ازای هر فعالیتی یک امتیاز به فرد نخبه داده می‌شد. ازجمله شرایط سنی، رتبه کشوری، رتبه بین المللی، سوابق تحصیلی، تدریس، داوری و... و زمانی که شما وارد سایت می‌شدید خودتان براساس رزومه‌ای که ارسال می‌کردید متوجه می‌شدید که نخبه درجه چند هستید، اما در مورد بحث ارزیابی داوران، اشخاص و روابط‌، محور فعالیت هستند و ضابطه وجود ندارد.

اگر افراد در انتخاب‌ها دخیل شوند، قطعاً این مشکلات ادامه خواهد داشت، اما اگر این مشکلات ضابطه‌مند باشد ما متوجه خواهیم شد که معافیت‌ها و انتخاب داوران و اعطای درجه به چه شکل و با چه شرایطی اتفاق می‌افتد. سنجش بانوان باید توسط خود بانوان اتفاق بیفتد، چراکه در این عرصه هیچ‌وقت آقایان داوری بخش بانوان را انجام نمی‌دهند و هیچ‌وقت هم بانوان داور بخش آقایان نبوده‌اند و نخواهند بود.»

با سمیه حاجعلی بیشتر آشنا شوید؛

او نخستین بار در مسابقات بین‌المللی دانش‌آموزی سال ۱۳۷۴ در رشته قرائت رتبه اول را کسب کرد همچنین در سال ۱۳۸۳ در جشنواره ملی قرآن دانشجویان و اولین دوره مسابقات بانوان در رشته قرائت که به همت سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد، حائز رتبه اول شد و در مسابقات متعدد نهادهای قرآنی و سازمان‌های فرهنگی داوری مسابقات را برعهده داشته است.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha