ظرفیت‌ جشنواره ملی قرآن دانشجویان فراتر از فعالیت فعلی است
کد خبر: 4161824
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۵
کریم دولتی:

ظرفیت‌ جشنواره ملی قرآن دانشجویان فراتر از فعالیت فعلی است

داور بخش آوایی سی‌وهفتمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور با اشاره به برخی نقاط ضعف و قوت این جشنواره گفت: اگر اهتمام کانون قرآن و عترت دانشگاه‌ها و پشتیبانی‎ها جدی‌تر باشد، خیلی از مسائل برطرف می‌شود و ظرفیت‌ جشنواره ملی قرآن دانشجویان فراتر از فعالیت فعلی است.

ضعف‌ و قوت‌های جشنواره ملی قرآن دانشجویان؛ علت انفعال در فضاسازی قرآن

کریم دولتی، داور بخش آوایی سی‌وهفتمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، در مورد این جشنواره و کیفیت برگزاری آن گفت: جشنواره قرآنی دانشجویان و مسابقات قرآن دانشجویی یکی از قدیمی‌ترین و مطرح‌ترین مسابقات کشور است. به این جهت که اولاَ برخلاف برخی از مسابقات هیچگاه تعطیلی نداشته و مخاطب خود را داشته است. ضمن اینکه معمولاَ تعداد قابل توجهی از شرکت‌کنندگان و بهترین افراد که هر ساله در مسابقات سراسری رشد می‌کنند و آموزش می‌بینند و بالا می‌آیند همین دانشجویان هستند.

وی با اشاره اینکه این جشنواره یکی از اصلی‌ترین رقابت‌های کادرساز برای مسابقات سراسری قرآن است، گفت: در کنار این جشنواره، مسابقات دانش‌آموزی، مسابقات حوزه‌های علمیه که گاهی به تناوب هم برگزار شده، به نوعی بحث کادرسازی برای مسابقات بزرگسالان اوقاف را دارد. با این وجود مسابقات دانشجویی جزء رویدادهای مهم و حائز اهمیت و نمونه کشور است.

طبیعی بودن اعتراض در رقابت‌های حرفه‌ای

دولتی در پاسخ به این سوال که به عنوان مسئول دبیرخانه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور چه تحلیل و ارزیابی از جشنواره قرآنی دانشجویان و گاهاً اعتراضاتی که شنیده می‌شود، دارید، گفت: مسابقه همیشه این حاشیه‌ها و این درخواست‌های بازبینی و اعتراض را دارد و ربطی به دانشجویی بودن ندارد. مسابقه هر چه سطح حرفه‌ای‌تر و فنی‌تری داشته باشد و وقتی اختلاف‌ نمرات نزدیک‌تر شود، به طور طبیعی این مسائل وجود دارد.

وی در ادامه به حضور خود در مسابقات متعدد دانشجویی اشاره و بیان کرد: یکی از نکاتی که در مورد جشنواره‌های دانشجویی وجود دارد جو صمیمی شرکت‌کنندگان است. با وجود اینکه اعتراضات و پیگیری‌ها زیاد است، اما محسوس است که با وجود رقابت، رفاقت آنها جدی‌تر است. یک نکته دیگر این است که اینها اولین بار و آخرین بار نیست که با هم رقیب می‌شوند، بلکه در مسابقات مختلف رقیب هم بوده‌اند و این باعث شکل‌گیری یک رفاقت هم شده است.

مسئول دبیرخانه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور با اشاره به اینکه حتی اعتراضات و حواشی مسابقات دانشجویی هم قشنگ است،‌ گفت: وقتی سطح فنی یک رقابت بالا و رقابت تنگاتنگ باشد، طبیعی است که اعتراضاتی به نتایج هم صورت گیرد، چون هر کسی از دید خود توان کسب رتبه برتر را داشته است. از این جهت فکر می‌کنم مسابقات دانشجویی شاید جزء کم‌نظیرترین مسابقات باشد.

نظارت ستاد عالی مسابقات بر تمام رقابت‌های قرآنی

دولتی با اشاره به اینکه در حال حاضر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور بر مسابقات قرآن در سراسر کشور نظارت دارد، گفت: ‌علاوه بر نظارت بحث پشتیبانی‌های معنوی هم مطرح است. گاهی ستاد عالی مسابقات و دبیرخانه پشتیبانی‌های دیگری هم انجام می‌دهد. به عنوان مثال ناظری که در جشنواره سی و هفتم حضور داشت، یکی از اساتید پرسابقه، هم در حوزه فنی و هم در حوزه اجرایی است. ناظر ستاد عالی همانند یکی از اعضای ستاد تلاش می‌کرد تا کم‌ترین آسیب در مسابقه اتفاق بیفتد و بیشترین خروجی و محصول برای مسابقه رخ دهد.

وی بیان کرد: اینها اتفاقات خیلی مثبتی است که در این جشنواره هم خوشبختانه وجود داشت. البته نباید به این مقدار بسنده کنیم. بالاخره بخشی از هنر ما در ستاد عالی این است که بتوانیم راه‌هایی برای اینکه این جنبه نظارتی و حمایتی و هدایتی در مسابقات بهتر اتفاق بیفتد،‌ پیدا کنیم. 

تعامل مطلوب دانشگاه فرهنگیان با ستاد عالی

داور بخش آوایی سی‌وهفتمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور با اشاره به برگزاری جلسات مشترک ستاد عالی مسابقات با مسئولان دانشگاه فرهنگیان در سال گذشته گفت: بعد از برگزاری جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان در دوره سی و ششم، بلافاصله گزارش ناظر و برخی گزارش‌ها که از مواضع دیگر به دبیرخانه واصل شده بود به مسئولان دانشگاه فرهنگیان ارجاع دادیم و طی یک دعوت رسمی جلسه مشترکی هم برگزار شد. گواهی می‌دهم مسئولان دانشگاه فرهنگیان در این دوره تلاش بسیار فوق‌العاده و شبانه‌روزی انجام دادند که جشنواره با آسیب کمتر و با ارتقای کیفی بیشتری برگزار شود. 

دولتی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در مورد ضعف‌ها و قوت‌های جشنواره سی و هفتم بیان کرد: انصافاً بسیاری از ضعف‌هایی که در مسابقات طی چند دوره اخیر دیده و شنیده بودیم، تلاش شده بود تا در این دوره برطرف شود. وقتی کار اجرایی با این عرض و طول انجام می‌شود، نمی‌توان توقع داشت هیچ عیب و ایرادی وجود نداشته باشد. مهم‌تر از اینکه عیب و ایرادها را زیر ذره‌بین بگذاریم، باید نقاط مثبت و نقاط قابل توجه را برجسته کنیم و بعد همه تلاشمان را برای از بین بردن نقاط ضعف معطوف کنیم.

انتخاب گروه داوری از بین چهره‌های دانشگاهی

وی افزود: در بحث فنی و کیفی هم شاهد حضور یک گروه داوری مناسب بودیم.، بسیاری از داوران چهره‌های دانشگاهی بودند که این خیلی مهم بود. وقتی دانشجوها ببینند داورها از بین اساتید دانشگاه و هیئت علمی انتخاب شده‌اند، حس بهتری خواهند داشت. در محل اسکان و تدارکات هم انصافاَ با همه محدودیت‌هایی که شاید وجود داشت، اما تلاش بسیار خوبی شده و نتایج هم قابل قبول بود. با برخی دانشجویان که در ادوار گذشته این جشنواره حاضر بودند، صحبت کردم آنها نیز این تفاوت و تغییر را کاملاَ احساس کرده‌ بودند. 

انفعال قرآنی‌ها در فضاسازی قرآنی دانشگاه‌ها

داور بخش آوایی سی‌وهفتمین دوره جشواره ملی قرآن و عترت دانشجویان در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت قرآنی دانشگاه‌ها و انفعالی که دانشجویان در قرآنی کردن فضای دانشگاه دارند؟ گفت: همین که شما اشاره کردید درست است، یعنی اگر اهتمام کانون قرآن و عترت دانشگاه‌ها و پشتیبانی در آن دستگاه مرکزی جدی‌تر باشد خیلی از این مسائل برطرف می‌شود. ما استعدادیابی داریم چون مسابقه جای این کار است، اما در ادامه استفاده از استعدادها اتفاق نمی‌افتد و باید برای این برنامه‌ریزی شود.

وی افزود: خود دانشگاه یک بخش است، اما دستگاه‌های بالاتر و مرجع‌تر دانشگاهی و آموزش عالی هم هستند که شاید نقشی کمتر از دانشگاه نداشته باشند. بسیاری از این دانشجویان می‌توانند یک محیط قرآنی بزرگ را از طریق آموزش فراهم کنند. برخی ممکن است معلم قرآن خوبی نباشند، اما می‌توانند با ارائه جذابیت‌های قرآن، با بیان مفاهیم قرآن و ... این کار را انجام دهند. همانقدر که مسابقه لازم است و اهمیت دارد فعالیت‌هایی در قالب استفاده از نخبگان قرآنی اهمیت مضاعف و فوق‌العاده‌تری دارد.  

دولتی در پایان در پاسخ به این سوال که قرآنی کردن فضای دانشگاه را می‌توان جزئی از اهداف جشنواره به حساب آورد، گفت: در این قبیل جشنواره‌ها مسابقه اصل هدف است. مسئولان جشنواره می‌توانند این دو موضوع را بهم پیوند بزنند. مثلاَ مسئولان جشنواره در هر دستگاه آموزش عالی با راه‌اندازی گروه‌های مجازی، هم‌افزایی‌هایی که به راحتی می‌توان انجام داد، انجام دهند. از این طریق هم تنور مسابقه را برای سال آینده گرم می‌کنند و هم اینکه زمینه استفاده از استعدادها را در دانشگاه و در محیط و شهر خود فراهم می‌کنند. اینها باید در کنار هم باشد. یعنی مسابقه به تنهایی نمی‌تواند برای این موضوع محل خوبی باشد، اما می‌تواند محرک خوبی برای استفاده از ظرفیت نخبگان شود. 

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha