واکنش‌ها به تکرار هتک حرمت قرآن در صدر اخبار
کد خبر: 4157866
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۵
مروری بر اهم رویدادهای قرآنی هفته

واکنش‌ها به تکرار هتک حرمت قرآن در صدر اخبار

مهمترین رویداد هفته اول مردادماه 1402 هتک حرمت دوباره به قرآن کریم در کشور سوئد بود که موجب صدور پیام‌هایی از سوی مقام معظم رهبری، دستگا‌ه‌ها و نهادهای قرآنی و فرهنگی، قاریان، مداحان و قریب به اتفاق مسلمانان و راه‌اندازی پویش‌هایی با موضوع «لبیک یا قرآن» بود.

رویدادهای قرآنی هفته

به گزارش ایکنا، از دیگر رویدادهای این هفته می‌توان به گرامیداشت سالروز تأسیس رادیو تلاوت و خبر دریافت سراسری آن از دو موج FM و AM و برپایی مسابقه سوره صف از سوی دارالقرآن ودجا، برگزاری هفتمین جلسه ستاد اجرایی جشنواره ملی قرآن دانشجویان، طراحی کارنامه تحلیلی شرکت‌کنندگان در مسابقات قرآن، برپایی کرسی قرآن عاشورایی در حرم حضرت عبدالعظیم(ع)، مراسم احیای قرآنی شب عاشورا در مسجد شیخ صدوق اشاره کرد. 

افتتاح دارالقرآن آستان امامزاده عقیل‌(ع) اسلامشهر

همزمان با دهه اول ماه محرم و ایام سوگواری سید و سالار شهیدان امام حسین(ع)، بیست و چهارمین محفل از سلسله محافل منادی با حضور قاریان، حافظان و پیشکسوتان قرآنی و علاقه‌مندان به ساحت مقدس قرآن کریم به مناسبت افتتاح دارالقرآن آستان مقدس امامزاده عقیل(ع) با سرپرستی قاری و فعال قرآنی شهرستان اسلامشهر، امین رحیمی، برگزار شد.

در این برنامه، قاریان نوجوان گروه همخوانی سبیل‌الرشاد به سرپرستی علی محرابی، با همخوانی و فرازخوانی‌های انفرادی اعضای این گروه، شور و هیجان در محفل ایجاد کردند که با تشویق‌های حاضران همراه بود.

همچنین در این برنامه قاریان ممتاز و بین‌المللی ازجمله احمد ابوالقاسمی، محمد کاظمی، وحید خزایی، علی محمدپور و سعید سعیدی از قاریان خوب شهرستان اسلامشهر و علیرضا بهرام‌پور از قاریان ممتاز شهر قائم‌شهر به تلاوت آیاتی از قرآن پرداختند.

افتتاح دارالقرآن آستان امامزاده عقیل‌(ع) اسلامشهر

برگزاری مسابقه سوره صف از سوی دارالقرآن وزارت دفاع

در پی اهانت مجدد کشور سوئد به قرآن کریم و محکومیت و اعلام انزجار مسلمانان جهان، مسابقه فرازخوانی سوره مبارکه صف به تقلید از تلاوت مرحوم استاد محمدصدیق منشاوی از سوی دارالقرآن وزارت دفاع برگزار می‌شود.

 مسابقه فوق ویژه کارکنان شاغل، وظیفه و خانواده‌های آنان و سایر مخاطبان کانال دارالقرآن وزارت دفاع در پیام‌رسان سروش است که به تفکیک در دو بخش بانوان و آقایان برگزار می‌شود.

دریافت رادیو تلاوت از دو موج FM  و AM 

در سالروز تأسیس رادیو تلاوت و به منظور بهره‌مندی سراسری و بیش از 80 درصدی در کشور  از رادیو تلاوت  به عنوان کانال دوم شبکه رادیویی قرآن و با همکاری معاون فنی صدا و سیما و همت‌های لازم، امکان شنیدن رادیو تلاوت علاوه بر موج FM فرکانس ۱۰۱,۵ مگاهرتز از موج AM فرکانس ۹۰۰ کیلوهرتز، به صورت شبانه‌روزی فراهم شد.

هتاکی مجدد سوئد به قرآن و صدور بیانیه‌ها و راه‌اندازی پویش‌ها در پی محکومیت این اهانت

در  پی این هتک حرمت دوباره در کشور سوئد، مقام معظم رهبری در پیامی جسارت به ساحت مقدس قرآن مجید در سوئد را حادثه‌ای تلخ و توطئه‌آمیز و خطر آفرین خواندند و تاکید کردند «اشد مجازات برای عامل این جنایت مورد اتفاق همه علمای اسلام است، دولت سوئد باید عامل جنایت را به دستگاه‌های قضایی کشورهای اسلامی تحویل دهد».

همچنین در این بین بیانیه مشترکی از سوی جامعه قرآنی کشور و فرهنگسرای قرآن با عنوان «دشمنان انسانیت پشت‌پرده اعمال شنیع سوئد هستند»، بیانیه دارالقرآن شرکت ملی گاز و بیانیه اعضای گروه هم‌خوانی و مدیحه‌سرایی محمد رسول‌الله(ص)، بیانیه اتحادیه جهانی زنان مسلمان، بیانیه مشترک کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها  و... به دنبال محکومیت هتک حرمت به قرآن کریم در کشور سوئد صادر شد.

اما در این بین می‌توان به نامه رئیس سازمان دارالقرآن خطاب به وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و درخواست پیگیری اشد مجازات برای عامل اهانت به قرآن کریم و تبدیل تهدید اهانت به قرآن، به فرصت دعوت مسلمین برای رجوع به قرآن اشاره کرد.

همچنین در این راستا می‌توان به یادداشت یکی از دانش‌آموختگان دکتری علوم قرآن و حدیث اشاره کرد که طی آن با اشاره به اینکه تعدادی از مردمی که شاید اصلاً قرآن گوش نکرده بودند، با شنیدن صدای هادی موحدامین، قاری بین‌المللی کشورمان به قرآن علاقه‌مند شده بودند بر ضرورت رساندن صدای قرآن به گوش مردم و فرهنگ‌سازی این موضوع وبدست آوردن سرمایه اجتماعی، تأکید شد. این یادداشت با عنوان « جامعه قرآنی و سرمایه اجتماعی‌ای که نیست»  بر روی خروجی قرار گرفت.

طرح «هر مسلمان اهدای یک جلد مصحف شریف» اجرا می‌شود

انجمن خادمان قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران و جمعیت قرآنی استان تهران با صدور بیانیه‌ای اهانت مجدد کشور سوئد به ساحت مصحف شریف کلام وحی را محکوم کرد و طی آن از سوی جمعیت قرآنی استان تهران پیشنهاد شد تا طرحی با عنوان «هر مسلمان اهدای یک جلد مصحف شریف» با شعار «لبیک یا قرآن» با همراهی دستگاه‌های دیپلماسی خارجی چون وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات، مجمع تقریب مذاهب، جامعةالمصطفی(ص) و حوزه‌های علمیه و تهیه زیرساخت‌ها توسط این جمعیت، راه‌اندازی شود.

آئین نخل‌برداری همراه با محکومیت هتک حرمت قرآن در تهران

تجمع و راهپیمایی محکومیت اهانت به ساحت قرآن کریم و آئین نخل‌برداری عصر تاسوعا با حضور جمعی از نمایندگان ارامنه، چهره‌های قرآنی، هیئات مذهبی شرق تهران، مؤسسات و تشکل‌های قرآنی، اعضای شورای اسلامی شهر تهران، نمایندگان سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران، نمایندگان شهرداری تهران و اهالی شرق تهران در محله ارامنه تهران برگزار شد.

 این مراسم پنجشنبه، ۵ مردادماه از ساعت ۱۷ با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید توسط حامد شاکرنژاد برگزار شد.

پویش «کلنا مع‌القرآن» راه‌اندازی شد 

دنبال هتک حرمت مجدد قرآن کریم در کشور سوئد پویشی با هشتگ «کلنا مع‌ القرآن» به صورت خودجوش راه‌اندازی شده است.

در این پویش از هیئت‌ها و جلسات قرآنی و فعالان قرآنی سطح کشور خواسته شده است تا در جهت پیوستن به این پویش ویدئو‌های خود با موضوع قرآن را با هشتک اعلام شده به نشانی aliakbar_khorasany@ ارسال کنند.

طراحان این پویش به دنبال همگانی شدن این کلیدواژه در فضای مجازی هستند تا از این طریق پاسخی به هتاکان داده شود.

راه‌اندازی پویش «تکریم قرآن کریم» در هیئات مذهبی

مرکز قرآن کریم سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی همزمان با برپایی خیمه‌های عزای سیدالشهداء(ع) و به جهت تکریم کلام الله مجید ودر راستای محکوم کردن مجدد اقدام رذیلانه و شنیعانه فردی فرومایه در کشور پَست و مُغرض سوئد در سوزاندن کتاب آسمانی مسلمانان جهان در ایام ماه محرم، پویش #تکریم_قرآن_کریم را در سراسر کشور ویژه هیئات و تکیه‌های مذهبی برگزار می‌کند.

دراین راستا مقرر شد تا هر شب ساعت 20 آیات نورانی قرآن کریم در خیمه‌ها و تکیه‌ها پخش شود.

راه‌اندازی پویش تجدید بیعت با قرآن در شب عاشورا

معاونت فرهنگی ـ اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد در پی جسارت مکرر به ساحت مقدس قرآن از سوی برخی اسلام ‎ستیزان و دولت‌های غربی، پویش سراسری «فدائیان قرآن» را راه‌اندازی کرد.

براساس این پویش از عموم مردم دعوت شده است تا همزمان با شب عاشورای حسینی، با برگزاری کرسی تلاوت و روی دست گرفتن قرآن کریم توسط عزاداران حسینی، با قرآن و عترت تجدید بیعت کرده و جسارت و هتک حرمت به ساحت نورانی قرآن کریم را در مساجد، حسینیه‌ها، تکایا و هیئات محکوم کنند.

برپایی تجمع دانشجویی تکریم قرآن در مقابل دانشگاه تهران

این تجمع با حضور فعالان دانشگاهی و قرآنی کشورمان مقابل سردر دانشگاه تهران در پاسخ به هتک حرمت‌های صورت گرفته به قرآن کریم و به همت بسیج دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شد. 

تجمع دانشجویی تکریم قرآن در مقابل دانشگاه تهران

پویش ملی «لبیک یا قرآن»

در پی هتک حرمت مجدد به قرآن کریم پویشی با عنوان «لبیک یا قرآن» در تمامی هیئات مذهبی سراسر کشور با همخوانی سوره مبارکه مسد توسط عزاداران در شب عاشورا به همت جامعه قرآنی، هیئات مذهبی سراسر کشور و سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد.

برگزاری کرسی تلاوت تدبری در استان گلستان

همایش نوجوانان عاشورایی و کرسی تلاوت قرآن با موضوع تلاوت تدبری و محکومیت اهانت به قرآن به همت سازمان دارالقرآن الکریم با سخنرانی حجت‌الاسلام علی تقی‌زاده، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در مصلای شهر کردکوی استان گلستان و در مسجد امام رضای شهر گرگان برگزار شد.

ابلاغ معاون وزیر نیرو برای برگزاری کرسی تلاوت در پی هتک حرمت قرآن

احمد حیدری، معاون حقوقی، پشتیبانی و امور مجلس وزیر نیرو طی ابلاغیه‌ای به تمام بخش‌های وزارت نیرو و شرکت‌های زیرمجموعه آن بر برگزاری پرشور کرسی تلاوت و جلسات استماع قرآن کریم به عنوان جوابی کوبنده در پاسخ به اهانت‌کنندگان به ساحت قرآن تاکید کرد.

جلسه هم‌اندیشی حجت‌الاسلام علی تقی‌زاده، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با حجت‌الاسلام شریف‌تبار، مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران

ایده‌هایی برای قرآنی‌تر کردن هیئات

جلسه هم‌اندیشی حجت‌الاسلام علی تقی‌زاده، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با حجت‌الاسلام شریف‌تبار، مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران و اعضای ستاد عملیات محرم استان مازندران برگزار شد که طی آن بر قرآنی‌تر کردن هیئات و گسترش تدبر در قرآن و حفظ موضوعی به عنوان فعالیت ویژه سازمان دارالقرآن تاکید شد.

جدیدترین تلاوت «محمد کاظمی» از سوره آل‌عمران 

محمد کاظمی، قاری کشورمان که به تازگی از سرزمین وحی به کشور بازگشته است در آیین اختتامیه و تجلیل از نفرات سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن کارکنان پایور و نیروهای وظیفه و پانزدهمین دوره مسابقات قرآن خانواده‌های کارکنان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح که با حضور مسئولان و فرماندهان این وزارتخانه و حائزان رتبه‌های برتر در تالار شیخ صدوق آستان عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد به تلاوت آیات ۱۰۲ تا ۱۱۰ مبارکه آل‌عمران و آیات پایانی سوره فجر پرداخت.

نشست خبری به بهانه سالگرد تأسیس رادیو تلاوت

از کمبود بودجه رادیو در تولید تلاوت‌های جدید تا اختصاص بسته‌های تلاوتی

نشست خبری به بهانه سالگرد تأسیس رادیو تلاوت، با حضور منصور قصری‌زاده، مدیر شبکه رادیویی قرآن و کانال‌های رادیو تلاوت و ترتیل و سایر مدیران گروه‌های این شبکه رادیویی و اصحاب رسانه در سالن جلسات ساختمان شهدای معاونت صدا برگزار شد.

دریافت سراسری رادیو تلاوت را از موج AM فرکانس ۹۰۰ کیلوهرتز در کنار موج  FM فرکانس ۱۰۱,۵ مگاهرتز، درخواست از راهداری برای تبلیغات گسترده در جاده‌ها، اجرای برنامه‌های رادیو تلاوت به ۶ بسته ۴ ساعته، پخش تلاوت‌های آرشیوی از قاریان مصری، ایرانی و سایر ملل و کمبود بودجه رادیو در تولید تلاوت‌های جدید و افزایش ۶۰ درصدی پخش برنامه‌های آوایی در رادیو قرآن از جمله مواردی بود که طی این نشست چند ساعته به آن پرداخته شد.

چالش‌ جذب مدرس برای ۳ هزار کلاس قرآن دانشگاه آزاد اسلامی

درس انس با قرآن کریم از سال ۱۳۶۸ به‌ صورت رسمی به ارزش یک واحد درسی برای دانشجویان تمامی مقاطع و رشته‌های تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی ارائه شد. طبق بخشنامه‌ای از مهر سال ۸۷ با نام درس آشنایی با قرائت و روان‌خوانی قرآن کریم که صرفاً به تدریس روخوانی و روانخوانی قرآن کریم خواهد پرداخت، معرفی شد. سال گذشته، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی، با توجه به آئین‌نامه شماره ۷۷۲/۷۷/ص مورخ یکم خرداد ۱۴۰۰ به منظور تکمیل مدرسان مبرز مورد نیاز برای تدریس درس انس با قرآن کریم در واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور، فراخوانی را منتشر کرد.

از همان ابتدا اعلام شد که این فراخوان‌ها ویژه افرادی است که مجوز تدریس از طرف نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری ندارند یا تاریخ اعتبار مجوزشان پایان یافته است. برهمین اساس متقاضیان این فراخوان براساس آنچه که اعلام شده بود بایستی دارای مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری یا سطح ۳ یا ۴ حوزه داشته باشند یا در یکی از رشته‌های الهیات و معارف اسلامی، علوم قرآن و حدیث، ادبیات عرب و همه رشته‌های حوزوی تحصیل کرده باشند.

روز‌های گذشته مراحل پایانی سومین فراخوان جذب مدرس انس با قرآن در حالی به اتمام رسید که طی مشاهدات ما و اعلام برخی از مخاطبان مشخص شد دانشگاه آزاد اسلامی در این فراخوان جذب، هیچ تعهدی را نسبت به پذیرش ندارد و براساس بخشنامه‌ای که از سوی ریاست دانشگاه به تازگی منتشر شده، شرایط مدارک دانشگاهی برای تدریس این درس تغییر داده شده و تنها کسانی که دارای مدرک دکتری هستند، مجاز به تدریس در این درس خواهند بود.

در این راستا ایکنا به سراغ حجت‌الاسلام والمسلمین محمد معرفت، مدیر‌کل تبلیغ و امور دینی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی رفت و به پرسش‌های مخاطبان و شرکت‌کنندگان در سومین فراخوان جذب مدرس انس با قرآن پاسخ داد.

 

برگزاری هفتمین جلسه ستاد اجرایی جشنواره ملی قرآن دانشجویان 

هفتمین جلسه ستاد اجرایی جشنواره ملی قرآن دانشجویان 

هفتمین جلسه ستاد اجرایی سی و هفتمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور در دانشگاه فرهنگیان ارومیه برگزار شد.

در این جلسه هر کدام از مسئولان کمیته‌های مالی، تشریفات، استقبال و روابط عمومی و رسانه‌ سی و هفتمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور گزارشی از اقدامات صورت گرفته برای برگزاری مطلوب جشنواره سی و هفتم ارائه کردند.

همچنین در بخش دیگری از این جلسه گزارشی از روند اجرایی میزبانی دانشگاه فرهنگیان از جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور ارائه و در ادامه مشکلات و چالش‌های موجود برای برگزاری بهتر جشنواره به بحث گذاشته شد و راهکارهای لازم برای رفع آنها مورد بحث و بررسی اعضای این ستاد قرار گرفت.

طراحی کارنامه تحلیلی شرکت‌کنندگان در مسابقات قرآن

یکی از چالش‌ها و دغدغه‌های شرکت‌کنندگان در مسابقات قرآن بعد از حضور در هر رقابت قرآنی،‌ دریافت اطلاعات در مورد جایگاه خود در مقایسه با سایر متسابقان است. 

البته گاها با رصد کارنامه سایر متسابقان می‌توان به داده‌هایی در این زمینه دست پیدا کرد، اما به دست آوردن اطلاعات کامل‌تر و شخصی‌سازی شده نیازمند پردازش نمرات داوران است.

علی یحیایی، فعال قرآنی و از داوران مسابقات قرآن که از کارشناسان حوزه الکترونیک و برنامه‌نویسی نیز هست، اقدام به طراحی کارنامه تحلیلی شرکت‌کنندگان در مسابقات قرآن کرده است. 

برپایی کرسی قرآن عاشورایی در حرم حضرت عبدالعظیم(ع)

همزمان با ایام شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفای ایشان، سه هزار و صد و ششمین محفل انس با قرآن با عنوان کرسی قرآن عاشورایی، پنجشنبه، پنجم مردد در حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی‌(ع) برگزار شد.

این محفل با اجرای محمد عبادی و قرائت قرآن حمیدرضا احمدی‌وفا، مهدی غلام‌نژاد، مصطفی یادگاری و محمد‌حسن موحدی، از قاریان بین‌المللی و ممتاز کشور و ابتهال سیدهادی قاسمی و اجرای گروه تواشیح محمد رسول الله(ص) همراه بود. 

مراسم احیای قرآنی شب عاشورا در مسجد شیخ صدوق 

مراسم احیای قرآنی شب عاشورا برای پانزدهمین سال متوالی به همت حجت‌الاسلام سیدمحمدجواد موسوی‌درچه‌ای، مدرس و قاری قرآن شامگاه پنجشنبه، پنجم مرداد تا اذان صبح جمعه ششم مرداد از سوی مجمع قاریان شهرری(مکتب قرآن و عترت) برگزار شد.

در این مراسم که در شهرری، خیابان ابن‌بابویه برپا شد، اساتید و قاریان ممتاز بین‌المللی حضور خواهند داشت و به اجرای برنامه‌های مختلف اعم از تلاوت قرآن، ابتهال و مرثیه‌سرایی پرداختند. 

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha