iqna

هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد

هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد

آنچه این روزها از زبان یک خطیب در نقل کرامت یک استاد حوزه علمیه بر سر زبان‌ها افتاد و نُقل محافل و مجالس شد، چیزی جز یک بدسلیقگی و انتخاب نادرست نبود؛ البته پیامدهای این مسئله با عذرخواهی متواضعانه گوینده تا حد زیادی کاسته شد، ولی درس‌هایی برای امروز ما دارد که قابل بازخوانی است.
حل مسئله ورود بانوان به استادیوم با مفاهمه حوزه و اهالی ورزش / فرصت دخالت خارجی را ندهیم
در نشست بررسی فقهی و موضوع‌شناسی حضور بانوان در ورزشگاه‌ها مطرح شد؛

حل مسئله ورود بانوان به استادیوم با مفاهمه حوزه و اهالی ورزش / فرصت دخالت خارجی را ندهیم

در کرسی ترویجی «بررسی فقهی و موضوع‌شناسی حضور بانوان در ورزشگاه‌ها»، مطرح شد که با همنشینی علمای حوزه علمیه و اهالی ورزش، معضلات این بخش حل شود و اجازه ندهیم، نهادهای خارجی، ما را مجبور به تصمیمی کنند.
تقریری بر خدمات آیت‌الله مصباح یزدی در عرصه دانش کلام

تقریری بر خدمات آیت‌الله مصباح یزدی در عرصه دانش کلام

حجت‌الاسلام محمدصفر جبرئیلی با بیان اینکه خدمات کلامی آیت‌الله مصباح یزدی را می‌توان در سه بخش تقسیم کرد، گفت: در حوزه عملی یا سخت‌افزاری ایشان آثار متعددی را در سطوح مختلف تدوین کردند. دومین نکته در این حوزه، تربیت شاگردان زیاد و تأثیرگذار و سومین نکته نیز تأسیس دو بنیاد عملی آموزشی و پژوهشی در حوزه کلام و فلسفه است.
رویکرد هدایتی، تمدنی و طرح نظریات سرنوشت‌ساز؛ ویژگی‌های تفسیر آیت‌الله مصباح

رویکرد هدایتی، تمدنی و طرح نظریات سرنوشت‌ساز؛ ویژگی‌های تفسیر آیت‌الله مصباح

آیت‌الله محمود رجبی با بیان اینکه در تفسیر موضوعی آیت‌الله مصباح یزدی مجموعه‌ای از نظریه‌پردازی‌های سرنوشت‌ساز عرضه شده است، اظهار کرد: بسیاری از مباحث در تفسیر موضوعی در بعد هدایتی، اثرگذاری تربیتی در شخصیت انسان و رهنمود او در عرصه عمل اثرگذار و تحول‌آفرین است. ایشان با تأمل خلأهای عرصه نظام تفکر دینی را کشف و بر اساس آن این مجموعه معارف را تنظیم کردند.
چرا حضرت فاطمه ام‌ابیها نام گرفت

چرا حضرت فاطمه ام‌ابیها نام گرفت

یکی از رخداد‌های درخشان در زندگی فاطمه(س) حمایت بی‌دریغ او از پیامبر اکرم(ص) است. تعبیر ام‌ابیها و روایات وارد شده به خوبی نشان می‌دهد که آن بانو تلاش داشت تا همچون سایه با پدر خود همراه شود و چون مادری مهربان گرد تنهایی، غم و اندوه را از چهره او بزداید و در مصائب و ناگواری‌های روزگار، سنگ صبور او باشد.
برگزاری «دوره عبقات‌شناسی» در سراسر کشور

برگزاری «دوره عبقات‌شناسی» در سراسر کشور

دبیرخانه کنگره علامه میرحامد حسین با توجه به اهمیت و جایگاه کتاب عبقات‌الانوار، دوره‌های آشنایی با این کتاب را در سراسر کشور برای علاقه‌مندان برگزار می‌کند.
سیدمرتضی قائل به تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت است
حجت‌الاسلام لکزایی:

سیدمرتضی قائل به تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت است

استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان اینکه سیدمرتضی برخلاف نظر برخی افراد که معتقدند وی تشکیل هر نوع حکومت در عصر غیبت را جور می‌داند، گفت: وی نه تنها معتقد به تشکیل دولت اسلامی در عصر غیبت برای اجرای احکام است، بلکه پذیرش منصب در حکومت جور را هم اگر منجر به کارهای حقی مانند امر به معروف و نهی از منکر شود، جایز و حتی واجب می‌داند.
امتیازات و چالش‌های «دایرةالمعارف قرآن» / از رویکرد غیرجانبدارانه تا آفت مطالعات تطبیقی
طی نشستی در ایکنا بررسی شد؛

امتیازات و چالش‌های «دایرةالمعارف قرآن» / از رویکرد غیرجانبدارانه تا آفت مطالعات تطبیقی

مجید معارف، نصرت نیل‌ساز و حسین خندق‌آبادی در نشست علمی نقد و بررسی کتاب «دایرةالمعارف قرآن» در خبرگزاری ایکنا به بیان امتیازات و چالش‌های این دایرةالمعارف پرداختند و ضمن برشماری نکات قوت این اثر همچون تخصص‌گرایی، منبع‌شناسی و روش‌شناسی و فواید ترجمه کامل آن، به ذکر برخی نکات ضعف همچون غلبه نگرش قرآنی اهل سنت، سیطره نگاه عهدینی و خلط قرآن‎شناسی با فرهنگ‌شناسی اشاره کردند.
نقد روایت سروش از «گفتمان سلطانی» خداوند

نقد روایت سروش از «گفتمان سلطانی» خداوند

حسن انصاری در نقد دیدگاه سروش مبنی بر گفتمان سلطانی قرآن نوشت: تحویل بردن ضمایر «نا» در قرآن به ادب و فرهنگ سلطانی، به این معنایی که ما مثلاً در خطابات سلاطین دوره قاجار می‌شناسیم؛ به نحوی که از خود با این ضمیر سخن می‌گفتند از آن حرف‌هایی است که نمی‌دانم چطور می‌توان آن را از لحاظ علمی و با روش انتقادی به زبان آورد و از آن دفاع کرد؟
آموزش عالی بارزترین سیستم بهادهنده به کاربردی‌سازی مطالعات قرآنی است

آموزش عالی بارزترین سیستم بهادهنده به کاربردی‌سازی مطالعات قرآنی است

عضو هیئت علمی دانشگاه ولی‌عصر(عج) رفسنجان بیان کرد: بارزترین سیستمی که به کابردی‌سازی علوم مختلف و مطالعات قرآنی بهای بیشتری داده و برای آن برنامه دارد، سیستم آموزش عالی است.
آینده میدان تأثیر شاگردان آیت‌الله مصباح است

آینده میدان تأثیر شاگردان آیت‌الله مصباح است

آیت‌الله رشاد با اشاره به ویژگی‌های علمی و عملی آیت‌الله مصباح بیان کرد: ایشان در فلسفه، جامعه‌شناسی و فلسفه تاریخ کار کرد و در فلسفه سیاست نیز نظریه‌پردازی کرد. همچنان که در فلسفه اخلاق جزو پیشکسوتان بود. در میان شاگردانش نیز شخصیت‌های مهمی هستند که دهه‌های آینده، دهه‌های میدان عمل و تأثیر شاگردان علامه مصباح است.
علامه مصباح؛ از انتقاد به تجددگرایی مسئولان تا اعتقاد به اصالت فرهنگی در ساخت سیاست
گزارش ایکنا از مراسم بزرگداشت آیت‌الله مصباح؛

علامه مصباح؛ از انتقاد به تجددگرایی مسئولان تا اعتقاد به اصالت فرهنگی در ساخت سیاست

علامه مصباح، ریشه تنگناهای انقلاب را کج‌روی و تجدد کارگزاران سیاسی و به تعبیر مقام معظم رهبری، اختلال در دستگاه محاسباتی مسئولان می‌دانستند.
تقدم امور معنوی در تزاحم بین مادیات و معنویات
مهدی امیدی در تبیین اندیشه‌ آیت‌الله مصباح بیان کرد:

تقدم امور معنوی در تزاحم بین مادیات و معنویات

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بیان کرد: استاد مصباح می‌گوید در تزاحم در امور مادی و معنوی، معنویات تقدم دارد و اینطور نیست که وسیله، هدف را توجیه کند، بلکه وسیله فدای هدف می‌شود. ایشان همچنین می‌گوید نظریه سیاسی اسلام، تأسیسی است و بر بنای عقلا و تابع آرای آنها نیست.
تبیین ربط بین هست و باید در اندیشه استاد مصباح

تبیین ربط بین هست و باید در اندیشه استاد مصباح

حجت‌الاسلام سیدمحسن میری بیان کرد: ویژگی استاد مصباح این است که ربط بین هست و باید را روشن می‌کنند و بر این اساس، رابطه منطقی بین هست و باید حل می‌شود.
تقریری بر سه رکن نظری تعلیم و تربیت

تقریری بر سه رکن نظری تعلیم و تربیت

سید‌حمیدرضا رئوف بیان کرد: تعلیم و تربیت، مبتنی بر یک پیش‌فرض است و سه رکن نظری دارد؛ اولین رکن آن، داده‌ها، آگاهی‌ها یا تعالیمی است که انسانِ وضع موجود را به انسانِ وضع مطلوب بدل می‌کند. بخش دوم مربوط به غایت است؛ یعنی آن وضع مطلوب ما چه توصیف و وضعی دارد. همچنین یک سطح میانی دارد که مشخص می‌کند این داده‌ها چطور به وضع موجود منتقل شود.
علامه مصباح علم تأمین‌کننده سعادت انسان را دینی می‌دانست / آرمان‌گرایی در سیاست
رفیعی آتانی:

علامه مصباح علم تأمین‌کننده سعادت انسان را دینی می‌دانست / آرمان‌گرایی در سیاست

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه علامه مصباح آرمان‌گرایی در سیاست داشت، تأکید کرد: علامه مصباح علم تأمین‌کننده سعادت انسان را دینی می‌دانست، لذا غایت و هدف علم برای او خیلی مهم و برجسته بود.
اندیشه انسان با قرآن ماندگار می‌شود

اندیشه انسان با قرآن ماندگار می‌شود

حجت‌الاسلام ابراهیم کلانتری با اشاره به جایگاه مهم قرآن در اندیشه‌های آیت‌الله مصباح یزدی بیان کرد: وقتی که قرآن در اندیشه انسان، پُررنگ می‌شود، این اندیشه ماندگار خواهد شد، چون قرآن، ماندگار است. پس این اندیشه که مزین و منور به نور قرآن است نیز ماندگار خواهد شد.
تبیین 12 اقدام موثر آیت‌الله مصباح در طول حیات

تبیین 12 اقدام موثر آیت‌الله مصباح در طول حیات

حجت‌الاسلام رضا غلامی به تبیین جایگاه علمی و عملی آیت‌الله مصباح یزدی پرداخت و در این زمینه به 12 نکته محوری اشاره کرد که از آنها می‌توان به خارج ساختن فلسفه و علوم عقلی از انزوا، مواجهه پرقدرت با فلسفه‌های غربی، باز کردن راه‌های دشوار، تئوریزه‌سازی معارف انقلاب و مقابله با انحراف و التقاط اشاره کرد.
یادداشت
گفتگو
گزارش