برنامه‌های بخش ویژه «فهم قرآن» نمایشگاه قرآن
کد خبر: 3602781
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۳

برنامه‌های بخش ویژه «فهم قرآن» نمایشگاه قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی: بخش ویژه فهم قرآن نمایشگاه قرآن امسال تدارک ویژه‌ای برای تحقق شعار نمایشگاه(قرآن، اخلاق، زندگی) در نظر گرفته است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به نقل از ستاد خبری بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، محمدمهدی عزیززاده، مدیر بخش ویژه فهم قرآن نمایشگاه قرآن کریم گفت: بخش مربوط به شعار نمایشگاه(قرآن، اخلاق، زندگی)، «یک قطره از اقیانوس» نام دارد که هدف از ایجاد آن، نمایش آموزه‌های اخلاقی از قرآن کریم و پیامبر(ص) به‌عنوان نمونه و اسوه اخلاق قرآنی است.

وی در مورد زیربخش‌های این بخش نیز گفت: بخش مربوط به پیامبر(ص) با عنوان «من هم شبیه تو ...» که برگرفته از حدیث شریف نبوی «شبیه‌ترین شما به من خوش‌اخلاق‌ترین شماست» اجرا می‌شود و بخش مربوط به آموزه‌های اخلاقی قرآنی با عنوان «اخلاق= دین»‌ که برگرفته از از روایت شریفه «الدین کله خُلُق» است.

عزیززاده درخصوص طرح شماره یک اظهار کرد: در این بخش و در ابتدای ورود، به هر نفر یک هدفون داده می‌شود. به جهت کنترل ازدحام و تراکم مراجعین، چهار مسیر مختلف برای تردد و همچنین فضای بینابینی کافی پیش‌بینی شده است. ٢٥ مانیتور ٤٧ اینچ هوشمند مجهز به سنسور تشخیص ایستادن بازدیدکننده در مقابل و همچنین قابل ورق زدن با لمس صفحه نمایش وجود دارند.

مدیر بخش ویژه فهم قرآن نمایشگاه قرآن کریم تصریح کرد: برای هر مانیتور چهار اسلاید طراحی شده که در ابتدا یک طرح گرافیکی خام شامل انواع کتابت آیه شریفه «انّک لعلی خُلُقٍ عظیم» است بر روی صفحه قرار دارد. بیننده به محض قرار گرفتن در مقابل صفحه، صفحه پر نور شده و فعال می‌شود. در هدفون‌ها برای هر مانیتور یک «نریشن» مجزا شامل صدا و افکت‌های صوتی با موضوعی که قرار است به آن پرداخته شود گنجانده شده و آنها نیز با قرار گرفتن در مقابل هر مانیتور فعال می‌شوند و شروع به خواندن متن تنظیم شده می‌کند.

عزیززاده در ادامه گفت: ابتدا در اسلاید اول سلام و یك متن ورودیه قرار دارد، در ادامه از بازدیدکننده تقاضا می‌شود صفحه را لمس کند. اسلاید ٢ باز می‌شود که یک طرح گرافیکی است که به تدریج یا یکجا بخش‌های آن نمایش داده شده یا رنگی می‌شوند. همزمان در هدفون نیز داستان کوتاه یک دقیقه‌ای از زندگی پیامبر(ص) و اخلاق نیکوی آن حضرت در مواجهه با یک موضوع یا ماجرا بیان می‌شود.

وی افزود: پس از آن از بازدید کننده خواسته می‌شود دوباره صفحه را لمس کند. این بار یک حدیث از پیامبر(ص) مرتبط با آن موضوع که تصویر سازی گرافیکی هم شده نمایش داده می‌شود و با صدایی آن حدیث خوانده می‌شود. در اسلاید چهارم نیز تاپیوگرافی پیام داستان و علامت ویژه بخش که شامل علائمی در قالب تابلوهایی شبیه تابلوهای راهنمایی و رانندگی است نمایش داده می‌شود و از بیننده خواسته می‌شود او هم به عنوان یک مسلمان بیشتر خود را شبیه پیامبر خود کند و در رفتار و کردار از او متابعت کند.

مدیر بخش ویژه فهم قرآن نمایشگاه قرآن کریم  خاطرنشان کرد: در بخش مربوط به آموزه‌های قرآنی نیز  ٢٥ مانیتور به نمایش آیات و فرازهای اخلاقی از قرآن می‌پردازند که لیست آیات در ضمیمه است و همچنین برای هر کدام یک متن ادبی متناسب نوشته و اجرا خواهد شد و در پایان نیز مانند همان بخش با پیام مشترکی که عبارت است از «بیشتر قرآن را بخوانیم..... بیشتر قرآن را بفهمیم» پایان می‌پذیرد.

وی در پایان در مورد طرح شماره دو نیز بیان کرد: اگر امکان تهیه و تدارک مانیتورهای مولتی تاچ بدلایلی همچون بودجه یا زمان فراهم نشد، اسلایدها با تنظیم زمانی و به صورت خودکار با قرار گرفتن فرد مقابل مانیتور ورق خواهند خورد.

مطالب مرتبط
captcha