محور فعالیت‌های وزارت ارشاد در سال جاری فهم قرآن بود/ بیمه 2 هزار نفر از فعالان قرآنی طی امسال
کد خبر: 3584231
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۱
حشمتی در پاسخ به ایكنا:

محور فعالیت‌های وزارت ارشاد در سال جاری فهم قرآن بود/ بیمه 2 هزار نفر از فعالان قرآنی طی امسال

گروه فعالیت‌های قرآنی: معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارزیابی عملكرد یكساله این معاونت، محور فعالیت‌های این معاونت در سال جاری را فهم قرآن كریم برشمرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، حجت‌الاسلام علیرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز، 24 اسفندماه در نشست خبری با خبرنگاران كه در حاشيه همايش ملی «ريحانةالنبی» در شهرستان مهر برگزار شد، در پاسخ به خبرنگار ایكنا مبنی بر ارائه عملكرد این معاونت در سال جاری گفت: محور فعالیت‌های این معاونت در سال جاری فهم قرآن كریم بود.

وی افزود: در میان فعالیت‌های مختلف قرآنی نظیر حفظ، قرائت، مسابقات قرآن و نمایشگاه‌های قرآنی كه در كشور انجام می‌شود، خلأ پرداختن به موضوع فهم قرآن احساس می‌شد چرا كه این مسئله محوری‌ترین فعالیتی است كه انسان می‌تواند در مراكز قرآنی و فرهنگی حول محور آن حركت كند.

حشمتی اظهار كرد: اگر تلاوت قرآن را بسیار خوب انجام دهیم و یا هنرهای قرآنی را گسترش دهیم، بسیار مفید است اما بدون فهم قرآن كافی نیست و در حقیقت تمام این‌ها مقدمه فهم قرآن كریم هستند لذا باید محوریت فعالیت‌های خود را در سال جاری فهم قرآن كریم قرار دادیم.

معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد اظهار كرد: بدین منظور از هنرمندان كشور به ویژه جوانان هنرمند خواستیم تا مفاهیم قرآن را به زبان هنر به نسل جوان منتقل كنند و این مسئله‌ای است كه مورد درخواست بسیاری از دانشگاهیان و افراد جامعه است.

وی با یادآوری اینكه گاهی اوقات یك فیلم كوتاه یا تابلوی هنری بسیار خوب می‌تواند مفاهیم قرآنی را منتقل كند، به برخی از فعالیت‌های این معاونت در سال جاری اشاره كرد و گفت: برپایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن، برگزاری هفته قرآن و عترت در 10 استان، برپایی جشنواره آیات در 10 استان، برپایی جشن رمضان در 100 شهرستان و همچنین برگزاری آزمون‌های قرآن و عترت و كمك به مؤسسات قرآنی از جمله مهم‌ترین فعالیت‌های ما در سال جاری بوده است.

حشمتی در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله بیمه فعالان قرآنی اشاره كرد و گفت: وزارت ارشاد هنرمندان، نویسندگان را در صندوقی به نام حمایت از هنرمندان بیمه می‌كند كه پیش از این 3 هزار و 500 نفر از قرآنیان ذیل این صندوق بیمه شدند و 6 هزار و 500 نفر دیگر در نوبت بودند.

وی با یادآوری اینكه ما به دلیل كمبود اعتبار نمی‌توانستیم همه فعالان قرآنی را بیمه كنیم، گفت: امسال گشایشی در این زمینه حاصل شد و 2 میلیارد و 700 میلیون تومان بابت بیمه فعالان قرآنی دریافت كردیم و توانستیم 2 هزار نفر از فعالان قرآنی را بیمه كنیم و 4 هزار و 500 نفر دیگر در نوبت هستند و امیدواریم طبق قول مساعد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این مهم در سال آینده محقق شود.

حشمتی، تمام بیمه‌شدگان صندوق حمایت از هنرمندان و نویسندگان را 18 هزار نفر برشمرد و سهم فعالان قرآنی در این صندوق را خوب ارزیابی كرد.

معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد در ادامه همچنین در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار ایكنا مبنی بر حمایت از نخبگان قرآنی گفت: یكی از مهم‌ترین فعالیت‌های ما تكریم چهره‌های قرآنی در سطح استان‌ها و كشور است و در این راستا انجام خادمان قرآن را راه‌اندازی كردیم كه لوحشان را از رئیس جمهور دریافت می‌كنند.

وی در عین حال بر این نكته نیز تأكید كرد كه هرچه فعالیت در حوزه قرآن انجام دهیم باز هم كم است و در مقایسه با آن خدمتی كه می‌كنیم این فعالیت‌ها ناچیز است و ادامه داد: اما ما توفیق‌های خوبی در این عرصه داشتیم البته مشكل ما در برخی از فعالیت‌ها و رویكردها صرف اعتبار میست بلكه هماهنگی‌هاست.

حشمتی یادآور شد كه این معاونت كاملاً تخصصی است و دامنه كارش نیز هم بین‌المللی و هم كشوری است ضمن اینكه استفاده از ظرفیت نویسندگان و هنرمندان نیز در دستور كار این معاونت قرار دارد چرا كه همه به قرآن علاقه‌مند هستند اما باید از این توان خوب استفاده كنیم و مهم هنر استفاده كردن از اهل هنر و فكر و عقلانیتی است كه خداوند به ما عنایت كرده است.

معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد در بخش دیگری از سخنان خود، همایش «ریحانةالنبی» را همایشی در طراز ملی برشمرد و گفت: این مسئله نشان از اهتمام والای برگزاركنندگان آن دارد ضمن اینكه این همایش یك برنامه پربار بوده است.

captcha