جای خالی کارگاه‌های آموزشی در کنار مسابقات قرآن
کد خبر: 4079114
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۴
معتز آقایی مطرح کرد

جای خالی کارگاه‌های آموزشی در کنار مسابقات قرآن

داور رشته حفظ چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در مرحله استانی گفت: جای آموزش، کارگاه آموزشی فشرده یا استاد راهنما در کنار مسابقات خالی است.

معتز آقایی، داور حسن حفظمعتز آقایی، داور رشته حفظ چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در مرحله استانی در گفت‌وگو با ایکنا از قم، در خصوص سطح کیفی و کمی متسابقین رشته حفظ این دوره از مسابقات، اظهار کرد: متسابقین در سطح کمی شبیه دیگر استان‌ها است، البته که استان قم در خصوص رشته حفظ بسیار قوی کار کرده و مؤسسات بسیار و استادان قوی دارد که خوش درخشیدند، اما در سطح کیفی انتظارمان بیشتر بود که انگشت‌شمار نمره کامل را گرفتند و بیشتر متسابقین در تجوید و صوت و لحن نیازبه تلاش بیشتری داشتند.

وی افزود: جای آموزش، کارگاه آموزشی فشرده یا استاد راهنما در کنار مسابقات خالی است، در سنوات گذشته در مسابقات بین‌المللی و چند دوره مسابقات کشوری این کار انجام شد؛ گاهی متسابقین دستشان از داورها و شنیدن تذکرات و ارشاد کوتاه است که استاد راهنما می‌تواند این نکات را به متسابق ارائه و سبب ارتقا سطح رشد و توجه شود.

 داور حسن حفظ با اشاره به اینکه امسال در حفظ 5، 10 و 20 جز همه چهره‌ها جدید بودند و در حفظ کل نیز یکی از روحانیون و سادات ارائه بسیار خوب، جسورانه و پرصلابتی داشتند ادامه داد: داوری در این دوره از مسابقات به دلیل فضای جدایی که وجود داشت بسیار متمایز بود البته این سبک برگزاری در مسابقات بین‌المللی تجربه شده و جا دارد در مسابقات کشوری و استانی پیاده شود تا سبب کاهش استرس متسابقین باشد.

وی با بیان اینکه ما باید فرهنگ عمومی قرآن‌خوانی را در بین مردم پیاده کنیم، تصریح کرد: انصافا فعالیت‌‎های قرآنی بسیار خوبی در کشور در حال برگزاری است و اگر این امکان وجود داشت که مسابقات در اماکن قابل دسترس مردم  و به طور مثال در حرم حضرت معصومه(س) برگزار شود، بدون تبلیغات مردم جذب جمعیت می‌شدند و تجربه ثابت کرده مؤسسات مردمی عمدتا قوی‌تر از موسسات دولتی عمل می‌کنند.

آقایی با اشاره به اینکه لازم است ما قرآن و عترت را کنار هم بگذاریم، بیان کرد: تقویت جلسات خانگی یکی از راه‌های تشویق مردم به قرآنی بودن است که در دهه‌های گذشته این موضوع پررنگ‌تر بود اما الان کمرنگ شده و باید در این راستا اقداماتی انجام شود؛ البته پویش‌های خوبی را شاهدیم که نشان داده مردم ما مردم قرآنی و در صحنه حاضر هستند.

وی افزود: چند سالی است در برخی محافل عزاداری در شب عاشورا مراسم احیا برگزار می‌شود که بسیار حائز اهمیت است، چرا که بهترین بستر برای آموزش و تلاوت قرآن، ماه محرم و جلسات عزاداری برای حضرت سیدالشهدا(ع) است. اینکه هر شب علاوه بر روضه تلاوت قرآنی داشته باشیم و ثواب قرائت را به صاحب آن شب هدیه کنیم.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha