جوهره و روح واقعه کربلا راضی شدن به رضای الهی است
کد خبر: 4074589
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۸

جوهره و روح واقعه کربلا راضی شدن به رضای الهی است

عضو مجلس خبرگان‌ رهبری با اشاره به اینکه جوهره و روح واقعه کربلا راضی شدن به رضایت خداوند است که امام حسین(ع) به‌درستی آن‌را تبیین می‌کنند، گفت: پایداری و صبر در مسیر ابتلائات و مصائب دنیوی از نکات مهم منشور عاشورایی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌محمدمهدی میرباقری، استاد حوزه علمیهبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌محمدمهدی میرباقری، استاد حوزه علمیه، هشتم مردادماه طی سخنانی در شبستان امام‌ خمینی(ره) حرم‌ بانوی‌ کرامت گفت: حضرت سید‌الشهدا(ع) در هر ماه محرم دعوت خودشان را تجدید و یاران خود را صدا می‌زنند به همین خاطر می‌شود در هر ماه محرم انسان یک اجابتی نسبت به این دعوت داشته باشد.

وی افزود: یکی از سخنان فوق‌العاده سید‌الشهدا(ع) که سراسر معارف و گویای راه و طرح حضرت است و مختصات برنامه حضرت را بیان می‌کند خطبه‌ای است که امام‌ حسین(ع) موقع خروج از مکه به سمت عراق ایراد کردند که سید‌ بن‌ طاووس در کتاب «لهوف» بیان کرده‌اند.

استاد حوزه‌ علمیه بیان کرد: حضرت سید‌الشهدا(ع) خطبه را با حمد خداوند آغاز می‌کنند و صلوات می‌فرستند و سپس از  مرگ و عدم فرار از مرگ توسط آدمیان سخن می‌گویند که این مباحث دارای نکات بسیار زیبایی است. ایشان نگاه خودشان را نسبت به عالم مرگ و دنیا و آخرت بیان می‌کنند که دقت به این مسائل جزء شرایط همراهی با امام‌ حسین(ع) است.

وی تصریح کرد: پایان سفر حضرت مساوی با شهادت و ملاقات با نبی خدا، حضرت‌ علی(ع) و حضرت زهرا(س) است، لذا حضرت مشتاق شهادت بودند که نکته چهارم این خطابه است. یکی دیگر از نکات این خطبه واقع شدن تقدیر الهی در حوادث است که حضرت در این خطابه رضایت خود را از وقایع ابراز می‌کنند.

عضو مجلس خبرگان‌ رهبری با اشاره به اینکه جوهره و روح واقعه کربلا راضی شدن به رضایت خداوند است که حضرت به‌درستی آن‌را تبیین می‌کنند، گفت: پایداری و صبر در مسیر ابتلائات و مصائب دنیوی از دیگر نکات این منشور عاشورایی است که در مقابل نیز خداوند پاداش عظیم به صابران عطا خواهند کرد.

میرباقری با اشاره به اینکه صحنه عاشوار صحنه الحاق سید‌الشهدا(ع) به نبی گرامی(ص) در مقام «حضیره‌القدس» اسلام است، ادامه داد: امام حسین(ع) نسبت به تمامی محبان و عزاداران خود اشراف و عنایت ویژه دارند و از مقام «حضیره‌القدس» به تمامی زوار خود عنایت دارند.

سخنران حرم بانوی کرامت یادآور شد: پیمودن راه سید‌الشهدا(ع) بدون حضرت امکان‌پذیر نیست و نمی‌شود با دیگران و بدون حضرت این راه را طی کرد و از وادی فتنه‌های سقیفه، وسوسه‌های شیطان و طواغیت عبور کرد.

وی اظهار کرد: یکی از فتوحات سید‌الشهدا(ع) این است که هم خودشان به کربلا رسیدند و هم اصحاب عاشورایی خود را به این سرزمین رساندند، در حالی که شیطان تلاش می‌کرد این اتفاق نیفتد. شیطان تمام قوای خود را در مقابل ولی خدا مجهز می‌کند که نقشه‌های ولی خدا را از بین ببرد و مانع حرکت مؤمنین به سمت ولی خدا بشود.

سخنران حرم بانوی کرامت گفت: حمد خداوند در ابتدای خطبه بسیار مهم است، چراکه حضرت در یک مقامی هستند که در سنگین‌ترین مصیبتی که برای حضرت رقم خورده است قدم گذاشته‌اند و به سرزمین کربلا راهی شده‌اند که حرکت به سمت کربلا از مراحل سخت زندگی حضرت است، اما سید‌الشهدا(ع) حمد خداوند را به جا می‌آورد.

عضو مجلس خبرگان‌ رهبری اضافه کرد: عده‌ای فقط در خوشی‌ها خداوند را حمد می‌کنند، اما اولیای الهی در متن سخت‌ترین بلاها کار خودشان را با حمد خداوند آغاز می‌کنند. حمدهای سید‌الشهدا(ع) در صبح عاشورا و لحظه‌های سخت عاشورا همگی نشان‌دهنده مقام حضرت است که حاوی نکات ارزشمند است، چراکه حضرت در تمامی مراحل دست خدا را می‌بینند و هر آن چه را مشاهده می‌کند جز استحقاق حمد ندارد.

وی در پایان یادآور شد: اقامه توحید و نبوت از ارکان اصلی قیام عاشوراست، چراکه بدون تبیین و تثبیت توحید و نبوت، قیام عاشورا بدون نتیجه خواهد ماند.

انتهای پیام
captcha