محرم فرصتی برای انفاق و کمک به مردم است
کد خبر: 4074300
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۱۲
حجت‌الاسلام میرباقری:

محرم فرصتی برای انفاق و کمک به مردم است

سخنران حرم بانوی کرامت گفت: محرم فرصتی برای سربازی در رکاب سیدالشهدا(ع) است و ما با انفاق و کمک به مردم باید از این فرصت استفاده کنیم و گرفتار بخل و وسوسه شیطان نشویم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدمهدی میرباقری، استاد حوزه علمیهبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌محمدمهدی میرباقری، استاد حوزه علمیه هفتم مردادماه طی سخنانی در شبستان امام‌ خمینی(ره) حرم‌ بانوی‌ کرامت، اظهار کرد: لازم است امکانات و فرصت‌های خود در دنیای گذرا و در این ایام محرم را خرج سید‌الشهدا(ع) کنیم و راهی که حضرت در این عالم برای ما گشوده است را قدر بدانیم.

وی ادامه داد: خداوند انسان را در عالم ارض سکونت داده است و ناچار هستیم در این زمین تا مدتی استقرار داشته باشیم، اما خداوند در عالم ارض یک راهی به سوی خودش باز کرده است. تمام انبیای الهی هم برای حرکت دادن انسان به سمت این راه الهی مبعوث شده‌اند به همین خاطر باید این امکانات متفاوت ظاهری و باطنی در این راه الهی خرج و هزینه شود.

استاد حوزه‌ علمیه بیان کرد: یکی از مهم‌ترین موانع این انفاق راه الهی، «حیاةالدنیا» است که جلوه‌های خاصی دارد که در دستان اهل دنیا، شیطان و دشمنان اهل‌ بیت(ع) قرار دارد. براساس آیات قرآن کریم شرایطی که برای عبور از این موانع بیان شده است، داشتن ایمان و تقواست که باعث می‌شود انسان اموال و امکانات خودش را در راه الهی هزینه و انفاق کند که مایه تقرب به خداوند می‌شود.

سخنران حرم بانوی کرامت یادآور شد: وقتی انسان اموال و امکانات خودش را در این راه الهی هزینه کند مایه تطهیر زندگی انسان شده است، اما لحظه‌ای که انسان در حال انفاق است شیطان اضطراب ایجاد می‌کند. انفاق حقیقی انسان را وارد وادی رحمت خواهد کرد و انسان به آرامش حقیقی می‌رسد، چراکه انسان از وادی شیطان عبور کرده و به وادی رحمت داخل شده است. حیات طیبه و اجر‌ کریم در انتظار کسانی است که انفاق فی سبیل‌الله داشته باشند که نتیجه‌اش «اضعاف‌کثیره» در محضر الهی است.

میرباقری با اشاره به اینکه دستگاه شیطان و فراعنه درصدد هستند تمام امکانات انسان را به سمت ظلمات و جلوه‌های دنیوی سوق دهند، اظهار کرد: تمام جلوه‌های دنیا لهو، لعب، زینت، تفاخر و تکاثر است که پنج طرح شیطان برای دوره‌های مختلف عمر انسان است. «حیاة الدنیا» نقطه مقابل «دار‌آلاخره» است که باید دقت داشته باشیم گرفتار جلوه‌های دنیوی نشویم و در دام شیطان نیفتیم.

سخنران حرم بانوی کرامت یادآور شد: خداوند و نبی گرامی اسلام نیازی به اموال انسان‌ها ندارد بلکه تمامی انسان‌ها به خداوند و نبی خدا نیازمند هستند، اما خداوند و نبی خدا از انسان‌ها دعوت می‌کنند که کنند و در حقیقت این عمل باز کردن راه انسان به‌سوی کمال و وادی آخرت است. بعضی از انسان‌ها در مقابل انفاق بخل دارند که این بخل یک عمل نفسانی است و در حقیقت انسان به خودش ظلم کرده، چراکه خداوند غنی بالذات است و نیازی به اموال انسان ندارد.

رئیس فرهنگستان علوم‌ اسلامی گفت: حضرت سیدالشهدا(ع) هر سال در ماه محرم تنزل و حضور جدید در عالم پیدا می‌کنند و انسان‌ها را دعوت می‌کنند که حواسمان باشد این یک دعوت است حضرت اصلا نیازی به اموال و امکانات ما ندارد. ایام محرم و عاشورا یک فرصت جدید و یک باب جدید برای حضور انسان در رکاب سیدالشهدا(ع) است به همین خاطر باید از این فرصت استفاده کنیم و بخل نورزیم.

میرباقری یادآور شد: هر کسی دعوت سید‌الشهدا(ع) اجابت نکند از قافله جا خواهند ماند و به خسران دنیا و آخرت دچار خواهد شد.

انتهای پیام
captcha