استاد حوزه علمیه زبان شکر را شرط اساسی آمادگی برای ظهور دانست و گفت: روایات تأکید دارند که ممکن است حوادث بهگونهای رقم بخورد که در یک شب مقدمات ظهور فراهم شود و این امر به میزان شکرگزاری، دعا و نوع مواجهه انسان با سختیها بستگی دارد.
شناخت امام زمان(عج) بهویژه زمان غیبت کبری یکی از اصلیترین ارکان ایمان و اخلاق مهدوی است و عدم شناخت، مرگ انسان را شبیه مرگ جاهلی میکند زیرا زمینههای کفر، نفاق و گمراهی در زندگی او فراهم میشود و این شناخت، انسان را در برابر لغزشها و خطاهای فردی و اجتماعی محافظت و او را به سبک زندگی منتظرانه و مسئولانه نزدیک میکند.
عضو هیئت علمی دانشگاه معارف اسلامی گفت: منتظران باید علاوه بر ارتباط قلبی، ارتباط معرفتی نیز با امام زمان(عج) برقرار کنند تا از باورهای مهدوی خود محافظت کنند. این صیانت به این معناست که معرفت خود را به امام حاضر ارتقا دهیم و کاستیها و خلأهای معرفتی را اصلاح کنیم.
تولیت آستان مقدس مسجد جمکران با اشاره به اینکه «شکراً للحسین و بیعتاً للمهدی» شعار راهبردی امت شیعه است، تأکید کرد: راه سیدالشهدا (ع) که در عاشورا آغاز شد، امروز با پرچمداری ولیفقیه و تحت نظارت حضرت ولیعصر (عج) ادامه دارد و به دست مبارک ایشان به سرانجام خواهد رسید.
عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینکه انتظار به معنای ایمان به طرح الهی و استقامت در برابر سختیهاست، گفت: انبیا و اوصیا همه در مسیر تحقق ظهور تلاش کردند و ما نیز باید بدانیم که ظهور منزلتی از بهشت است و تنها انسانهای خالص میتوانند وارد آن شوند.
آغاز سخن با اربعین است و رفته و نرفته، خود دیده و شنیدهاند؛ مطلع کلام با اربعین آغاز شد؛ چون مقطع و نقطه پایانی دو ماه عزاداری با صاحب نام اربعین، یعنی شهادت امام حسن عسگری (ع) یازدهمین پیشوای شیعه رقم میخورد.
مشابهت در وجه تسمیه، عدالتگستری و مقابله با ظلم و فساد، کمک به مستضعفان بدون هیچ چشمداشتی، گسترش دادن علوم، ارتباط گرفتن با گروههای مختلف و سختفهم و تسلط بر ابرها جنبههایی از مشابهت بین ذوالقرنین و حضرت مهدی(عج) است.
گسترش شیعه، پذیرش رهبری امام از سوی شیعیان و تلاشهای سیاسی امام حسن عسکری (ع) ازجمله عواملی هستند که طاغوتهای بنی عباس را به ترس و نگرانی وامیداشتند.