ضعف تجوید، صوت و لحن؛ آفتی برای حافظان قرآن
کد خبر: 3915121
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۵
داور تجوید مسابقات قرآن:

ضعف تجوید، صوت و لحن؛ آفتی برای حافظان قرآن

داور تجوید مسابقات قرآن کریم استان قم گفت: حافظان تمرکز عمده خودشان را بر روی حسن حفظ می‌گذارند و از تجوید و صوت و لحن تا حدودی غفلت دارند.

ضعف تجوید و صوت و لحن؛ آفتی برای حافظان قرآنذبیح‌الله ترکمن، داور تجوید مسابقات قرآن استان قم در گفت وگو با ایکنا از قم، گفت: یکی از نکاتی که در مسابقات مختلف تکرار می‌شود و بنده هم بارها بر آن تاکید داشته‌ام این است که حافظان تمرکز عمده خودشان را بر روی حسن حفظ می‌گذارند و از تجوید و صوت و لحن تا حدودی غفلت دارند.

وی اضافه کرد: تجوید، نمره 35 را در میان امتیازات دارد که نمره بالایی است ولی چون متاسفانه برخی از حافظان نسبت به آن بی توجه هستند سبب می‌شود تا امتیاز زیادی از دست بدهند.

ترکمن تصریح کرد: حافظان باید همان طور که در نزد استاد حسن حفظ می‌روند و در جلسات آنان شرکت می‌کنند در نزد استاد تجوید هم دوره ببینند زیرا نمره بالایی در مسابقات لحاظ می‌شود و می‌تواند تاثیر زیادی در رتبه داشته باشد.

این داور مسابقات تصریح کرد: در مسابقات باید اکمل موارد مانند صوت و تجوید و حسن حفظ همه را رعایت کنند لذا اگر در جلسات تجوید بروند یقینا تلاوت عالی‌تری خواهند داشت ولی این ضعف متاسفانه دیده می‌شود.

وی افزود: هر قدر ما تلاش می‌کنیم که همراه با متسابق در بحث داوری باشیم ولی می‌بینیم برخی افراد در همان سطحی که سال قبل بوده‌اند وارد دوره جدید مسابقه هم شده‌اند و نه تنها تفاوتی در تجوید ندارند بلکه در حسن حفظ هم دچار رکود هستند.

ترکمن بیان کرد: تجربه نشان داده کسانی که به رفع اشکالات خود نسبت به دوره قبل پرداخته‌اند رتبه بهتری به دست آورده‌اند به خصوص کسانی که جز حسن حفظ بر مقولات دیگر هم تمرکز داشته‌اند.

این داور مسابقات قرآن قم در مورد آئین‌نامه مسابقات هم اظهار کرد: اینکه گفته می‌شود آئین‌نامه نقص دارد باید گفت که تعداد زیادی از استادان مبرز قرآنی در جلسات مختلف این آئین‌نامه ها را تدوین می‌کنند و طوری نیست که بدون ملاحظه نوشته شده باشد البته مواردی هم ممکن است  دچار اشکالاتی مانند تداخل باشد.

ترکمن اضافه کرد: در مورد طولانی بودن آئین‌نامه هم خوب است بعد از تغییراتی که ممکن است سالانه اعمال شود آن را در اختیار داوران و شرکت‌کنندگان قرار دهند تا بتوانند برای حضور در مسابقات آماده شوند و این مسئله مستلزم آن است که مدتی قبل در اختیار آنان قرار گیرد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha