دایره استفاه از داوران مسابقات کشوری وسیع‌تر شود
کد خبر: 3915124
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸
قاری ممتاز کشور:

دایره استفاه از داوران مسابقات کشوری وسیع‌تر شود

علی‌اصغر شعاعی، قاری ممتاز کشور و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن، گفت: پیشنهاد می‌شود که داوری این مسابقات باید از حالت محدودشدن به تعدادی از افراد بیرون و دامنه وسیعتری بیابد و از داوران توانمند در سراسر کشور استفاد شود.

شعاعیعلی‌اصغر شعاعی، قاری ممتاز و داور  لحن چهل وسومین دوره مسابقات قرآن اوقاف قم در مرحله استانی در گفت‌وگو با ایکنا از قم در ارزیابی خود از این دوره مسابقات، گفت: سطح این دوره از مسابقات در استان خوب بود گرچه به خاطر مشکلاتی که در ثبت نام و سامانه پیش آمد برخی از افراد ممتاز از حضور در این دوره محروم بودند.

وی افزود: برای ارتقاء سطح کیفی مسابقات پیشنهاد می‌شود تا در سال‌های آینده در کنار مسابقات، دوره‌های آموزشی برای نخبگان و متسابقان برگزار شود.

شعاعی با بیان اینکه قرائت شایسته بدون توجه به مفاهیم قرآن ممکن نیست، به بحث اضافه شدن مفاهیم به مسابقات قرائت و حفظ اشاره و تصریح کرد: هرقدر آشنایی با مفاهیم قرآن بیشتر باشد در این صورت وقف و ابتدا و صوت و لحن مناسب‌تری به کار برده می‌شود و اصولا آشنایی با مفاهیم و حتی تفسیر، لازمه بحث وقف و ابتداء و صوت و لحن است.

شعاعی اضافه کرد: در دوره‌ای از مسابقات ده نمره از صد نمره را به ترجمه اختصاص داده بودند که به علت عدم کارشناسی لازم به نحو دیگری اعمال و کسب حدنصاب آزمون کتبی ترجمه و مفاهیم لحاظ شد.

نفر اول مسابقات قرآن هندوستان در سال86، تصریح کرد: بعد از چندسالی که بحث مفاهیم و ترجمه فراموش شده بود امسال مجددا دو نمره به این بخش اختصاص یافته است که به نظرم منطقی و تاثیرگذار است و سبب تشویق حافظان به مفاهیم می‌شود.

وی در مورد حضور همزمان یک نفر در دو و یا سه رشته در مسابقات امسال، بیان کرد: اصولا قرائت و حفظ دو مقوله مکمل یکدیگر هستند و حافظ باید به قرائت و قاری به حفظ تسلط نسبی داشته باشد تا بتواند موفقیت بیشتری داشته باشد.

شعاعی در عین حال تاکید کرد: باید قبل از حضور در مسابقات استانی، آزمونی گرفته شود و کسانی که از حد نصاب برخوردار هستند در مسابقات حضور یابند.

شعاعی با ارائه پیشنهاداتی به برگزار کنندگان مسابقات قرآن اوقاف، اضافه کرد: یکی از اهداف مسابقات، ترویج و تبلیغ قرآن است ولی با توجه به کرونا حضور مردم در مسابقات فراهم نیست؛ البته یکی از آفاتی که ارتباطی هم با کرونا ندارد استقبال اندک از مسابقات قرآن در کشور است که کرونا هم عامل مضاعفی شده است لذا باید با پخش زنده مسابقات در فضای مجازی و برگزاری مسابقات مفاهیم، فرازخوانی و ... برای عموم به خصوص نوجوانان تا حدی این نقیصه رفع شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم تصریح کرد: قرآن باید به سطح لایه عمیق و زیرین جامعه نفوذ کند ولی هنوز هم مردم وقتی صدای قرآن را می‌شنوند یاد مرگ می‌افتند که باید در این زمینه بازنگری و فرهنگ‌سازی کنیم.

صدای نشاط

وی تاکید کرد: صدای قرآن، صدای زندگی و نشاط و معنویت است لذا باید یادآور خداوند باشد از این رو باید این رسالت را به اهداف مسابقات بیفزاییم.

شعاعی در مورد داوری مسابقات کشوری هم گفت: پیشنهاد می‌شود که داوری این مسابقات باید از حالت محدودشدن به تعدادی از افراد بیرون و دامنه وسیعتری بیابد و از داوران توانمند در سراسر کشور استفاد شود.

وی با اشاره به ارائه طرح ارزیابی برای مدرسان، حافظان و قاریان قرآن، افزود: باید مدرسان درجه یک را شناسایی کنیم و کسانی که دارای رتبه بالای مدرسی هستند در داوری هم امتیاز ویژه داشته باشند.

شعاعی بیان کرد: از کارهای لازم دیگر در عرصه مسابقات این است که الان در کشورهای مختلف و در شاخه‌های صوت ولحن و تجوید و ... سلیقه‌های خاصی میان داوران وجود دارد و حتی این سلیقه در داوران کشوری هم وجود دارد لذا به نطر می‌رسد باید در نشست‌هایی که میان استادان یک رشته در کشورهای مختلف و سراسر کشور برگزار می‌شود تقریب فکری و ذهنی ایجاد شود.

وی اضافه کرد: مثلا در آفریقا برگشت قاری به آیات قبل را در مسابقات تلاوت قبول ندارند ولی در ایران این برگشت وجود داشته گرچه الان کمتر شده ولی باز  وجود دارد.

این قاری در خاتمه از همه برگزارکنندگان این دوره از مسابقات که طی روزهای 15 تا 17 مرداد در قم برگزار شد تقدیر و تشکر کرد.

انتهای پیام
captcha