مفاهیم قرآنی با طبقه‌بندی مورد نیاز مردم در فضای مجازی بارگذاری شود
کد خبر: 3338091
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۸
حجت‌الاسلام بابادائی:

مفاهیم قرآنی با طبقه‌بندی مورد نیاز مردم در فضای مجازی بارگذاری شود

گروه فضای مجازی: معاون تبلیغ و آموزش‌های کاربردی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه استان تهران گفت: فضای مجازی شرایط و ویژگی‌های خاص خودش را دارد. زمانی که می‌خواهیم قرآن؛ این محتوای بزرگ را در چنین ظرفی قرار دهیم قطعا باید شرایط فضای مجازی و مخاطب را در نظر بگیریم تا کاربران بتوانند به سهولت از آن استفاده کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین وحید بابادائی، معاون تبلیغ و آموزش‌های کاربردی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه استان تهران، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به ضرورت تولید محتوای قرآنی در فضای مجازی، اظهار کرد: تولید محتوای قرآنی در فضای مجازی امری ضروری است و هیچ شک و شبهه‌ای در رابطه با تولید آن در این فضای نوین وجود ندارد. همچنین کاربران بدون هیچ گونه محدودیتی می‌توانند این مطالب را تولید کنند و در اختیار کاربران قرار دهند.

وی با بیان اینکه سرمایه اصلی‌ ما قرآن است، تصریح کرد: این سرمایه برای نظام فعلی جهانی که پر از ظلم، ستم، تجاوز به حقوق ملت‌ها و انسان هاست، حرفی برای گفتن دارد و مبانی اسلام، آن اصول انسانی را به شیوه بسیار عالی و جذاب مطرح می‌کند.

معاون تبلیغ و آموزش‌های کاربردی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه استان تهران تصریح کرد: اصول انسانی در قرآن وجود دارد، قرآنی که سرشار از قوانین و مسائلی است که درباره انسانیت صحبت می‌کند. خداوند در قرآن در پاسخ به پرسش انسان‌ها مبنی بر اینکه برای چه خلق شده‌ایم، می‌فرماید: من روی زمین جانشینی برای خودم قرار می‌دهم؛ جانشینی از خداوند به عنوان خالق. بنابراین انسان موجودی گرانبها، باارزش و با ظرفیت در نزد خداوند است که خدای متعال ملائکه را ملزم به سجده در برابر انسان کرده است.

حجت‌الاسلام بابادائی اظهار کرد: خداوند هدف از خلقتش را تعیین کرده و راه کمال را به انسان نشان داده است. اگر انسان از عالم مادی و خاکی بیرون بیاید، از شهوت خارج شود و با شناخت خود و خداوند، عبادت کند، می‌تواند مسیرالهی را بیابد و آن مقصدی که خداوند تعیین کرده را طی کند، قطعا می‌تواند به مسیر ایده‌آل دست باید.

وی ادامه داد: قرآنی که به این شیوایی مباحث را مطرح می کند، قطعا باید به واسطه شیوه‌های مناسب‌تری در فضای مجازی ارائه شود. اگر بتوانیم این مطالب را در فضای مجازی منتشر کنیم، مخاطبان زیادی استقبال خواهند کرد چراکه آنها به دنبال شنیدن حقایق هستند.

شرایط فضای مجازی را دریابیم

معاون تبلیغ و آموزش‌های کاربردی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه استان تهران تصریح کرد: فضای مجازی شرایط و ویژگی‌های خاص خودش را دارد. زمانی که می‌خواهیم قرآن؛ این محتوای بزرگ را در چنین ظرفی قرار دهیم قطعا باید شرایط فضای مجازی و مخاطب را در نظر بگیریم تا کاربران بتوانند به سهولت از آن استفاده کنند.

وی بیان کرد: گروهی از کاربران که به فضای مجازی مراجعه می‌کنند، محقق هستند؛ بنابراین باید محتوایی که در این فضای نوین قرار می‌دهیم بتواند منبع تحقیق برای این گروه از افراد باشد.

حجت‌الاسلام بابادائی اظهار کرد: گروهی دیگر که وارد فضای مجازی هستند، به دنبال تحقیق نیستند بلکه در همین حد که می‌خواهند اطلاعاتی را بدست بیاورند و آشنایی یابند. اگر محتوای عمیق را برای این گروه قرار دهیم، شاید از حوصله‌شان خارج شود. بنابراین باید محتوای مناسبی در این گروه قرار داده شود تا فردی که در حد آشنایی وارد این فضا می‌شود، مناسب، خلاصه، بتواند از مطالب استفاده کند.

وی بیان کرد: گروهی دیگر که وارد فضای مجازی می‌شوند، به دنبال معارف نیستند، اما سرگردان‌اند. این گروه با دلایل و مقاصد مختلف وارد فضای مجازی شده و با شبهاتی روبرو می‌شوند. برای این گروه سوالاتی پیش می‌آید که ما می‌توانیم برای رفع این شبهات، از قرآن بهره‌مند شویم یعنی بخش‌هایی از قرآن را استخراج کنیم و در پاسخ به این شبهات در اختیارشان قرار دهیم.

جای مباحث قرآنی در جهان خالی است

وی بیان کرد: مباحثی همچون محبت و انفاق در بخش‌هایی از قرآن به آن اشاره شده است که می‌تواند برای زندگی مردمان کاربردی باشد. امروزه جای این مباحث در جهان خالی است و مردم به دنبال محبت و عشق و صفا هستند.

حجت‌الاسلام بابادائی اظهار کرد: رسالت حوزه‌های علمیه، کارهای علمی دقیق است به ویژه در مباحث تفسیر قرآن این رسالت را محقق می‌کنند. اگر بخواهیم این تصور را داشته باشیم که حوزه‌های علمیه تفاسیر را وارد فضای مجازی کنند، باید گفت که این امر در رسالت حوزه نمی‌گنجد بلکه هر دستگاه، نهاد و مؤسسه‌ای از امکانات و ابزارش باید استفاده کند و هنرمندانه این محتوا را در فضای مجازی قرار دهد.

وی بیان کرد: مؤسسات وابسته به حوزه علمیه، مرکز نور و سایت تبیان در این زمینه کارهای تخصصی انجام داده‌اند و توانسته‌اند مطالب قرآنی را جذاب و مناسب در فضای مجازی بارگذاری کنند.

captcha