چرا رنگ و بوی فضای مجازی معنوی نمی‌شود؟
کد خبر: 3328308
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۲
حجت‌الاسلام سجادی پاسخ داد:

چرا رنگ و بوی فضای مجازی معنوی نمی‌شود؟

گروه فضای مجازی: مدیر مرکز تحقیقات کامپیوتری حوزه علمیه اصفهان گفت: بیشترین بانیان خیر ترجیح می‌دهند در فضای حقیقی فعالیت کنند و کمتر به سمت فضای مجازی سوق می‌یابند و در نهایت شاهد این موضوع هستیم که در فضای مجازی کمتر به فضای معنوی پرداخته شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد سجادی، مدیر مرکز تحقیقات کامپیوتری حوزه علمیه اصفهان، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به میزان بالای فعالیت‌های قرآنی در فضای حقیقی نسبت به فضای مجازی، اظهار کرد: فعالان قرآنی که در فضای حقیقی در تولید محتوای قرآنی فعالیت می‌کنند، اغلب ارتباط صمیمانه و تنگاتنگی با فضای مجازی ندارند، به همین دلیل فعالیت‌های قرآنی در فضای حقیقی به نسبت فضای مجازی بیشتر است.

وی در ادامه گفت: شبهاتی هم که در فضای مجازی بارگذاری می‌شود به دلیل کم‌کاری‌ها در این فضاست. زمانی که نسبت به حوزه دین در فضای مجازی اهمیت کمتری داده می‌شود و توجه کمی نسبت به آن صورت می‌گیرد، شبهات موضوعی ایجاد می‌شود.

مدیر مرکز تحقیقات کامپیوتری حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد: زمانی که قرآن‌سوزی صورت می‌گیرد، در فضای حقیقی شاهد سیل جمعیت معترض می‌شویم درحالی که در فضای مجازی چندان اقدام تأثیرگذاری صورت نمی‌گیرد.

وی بیان کرد: کسانی که در فضای حقیقی به صورت تخصصی در حوزه دینی و اسلامی کار می‌کنند، با فضای مجازی کمتر آشنا هستند و در نهایت شاهد فعالیت‌های اندکی در این فضای نوین می‌شویم.

حجت‌الاسلام سجادی اظهار کرد: فعالیت در فضای مجازی نیازمند هزینه‌هایی است که به صورت فردی حاصل نمی‌شود بلکه این امر باید به صورت گروهی انجام شود. یعنی گروه‌ها و انجمن‌هایی وارد کار شوند و سرمایه‌گذاری فکری، معنوی و مادی در این زمینه انجام شوند. متأسفانه این گروه‌ها کمتر تشکیل شده است چرا که افراد دغدغه کمتری نسبت به این فضا و حوزه دارند.

چرا فضای مجازی کمتر معنوی است؟

وی ادامه داد: بیشترین بانیان خیر ترجیح می‌دهند در فضای حقیقی فعالیت کنند و کمتر به سمت فضای مجازی سوق می‌یابند و در نهایت شاهد این موضوع هستیم که در فضای مجازی کمتر به فضای معنوی پرداخته شود.

مدیرعامل پایگاه اطلاع‌رسانی راسخون اظهار کرد: آشنایی خبرگان، اهمیت ندادن به این موضوع و سرمایه‌گذاری دقیق و به موقع توسط سرمایه‌گذاران و گروه‌ها در زمینه فعالیت‌های قرآنی فضای مجازی صورت نمی‌گیرد و در نهایت شاهد این موضوع می‌شویم که فعالیت‌های قرآنی فضای حقیقی بیش از فضای مجازی است.

وی بیان کرد: حوزه علمیه اصفهان در زمینه فضای مجازی کارهای عظیمی انجام داده است که می‌توان به نرم‌افزار رستاخیز، انیمیشن‌های قرآنی در زمینه آیات و نعمت‌های الهی و فعالیت‌هایی در سایت راسخون اشاره کرد.

حجت‌الاسلام سجادی اظهار کرد: همه اقدامات‌مان تولیدی است و به هیچ عنوان کار کپی‌برداری نمی‌کنیم. در تولید یکی از محصولات‌ با موضوع امام هادی(ع)، نتوانستیم مطلب مناسبی از این امام معصوم در فضای مجازی استخراج کنیم درحالی که پس از تولید این نرم‌افزار، کپی‌برداری‌های بسیاری از این محصول‌ صورت گرفت.

وی افزود: در فضای مجازی کارهای کمتری صورت گرفته است و همین کار اندک هم کارهای کپی‌برداری است.

مدیرعامل پایگاه اطلاع‌رسانی راسخون اظهار کرد: همه کارهای‌ انجام شده ما تولیدی است و می‌تواند در فضای مجازی مورد استفاده قرار بگیرد.

وی بیان کرد: حوزه علمیه اصفهان ورود مناسبی در فضای مجازی داشته است و البته باید حوزه‌های علمیه همه استان‌ها وارد میدان شوند.

بودجه‌های قرآنی به یک نهاد اختصاص داده می‌شود اما انتظارات از جای دیگری است

مدیر مرکز تحقیقات کامپیوتری حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد: بودجه‌های فرهنگی و قرآنی به نهادهای دیگر اختصاص می‌یابد و انتظارات قرآنی و فرهنگی از جای دیگری حاصل می‌شود. زمانی که بودجه‌های قرآنی در جای دیگر هزینه می‌شود، باید از انجا انتظار داشته باشیم. اگر حوزه علمیه اصفهان را نسبت به این موضوع مقایسه کنند، قطعا فعال بودن این نهاد روشن می‌شود.

captcha