هماهنگی؛ لازمه تولید محتوای قرآنی در فضای مجازی/ فیس‌کوب نیازمند حمایت
کد خبر: 3328853
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۴ - ۰۲:۲۴
مطهری تصریح کرد:

هماهنگی؛ لازمه تولید محتوای قرآنی در فضای مجازی/ فیس‌کوب نیازمند حمایت

گروه فضای مجازی: مدیرمؤسسه فرهنگی، اندیشه مبنا گفت: در حوزه تولید محتوای فضای مجازی باید میان مراکز و نهادها وفاق و اتحاد وجود داشته باشد تا بتوان تقسیم کار صورت گیرد.

مجتبی مطهری، مدیر مؤسسه فرهنگی، اندیشه مبنا، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به دلایل اندک تولید محتوای قرآنی در فضای مجازی، اظهار کرد: مهم‌ترین دلیل این موضوع، عدم همکاری و هماهنگی سازمان فناوری اطلاعات با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. در حوزه تولید محتوا باید هماهنگی‌های بسیاری صورت بگیرد اما هیچ سازوکار و تعاملی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود ندارد.

وی بیان کرد: در چند سال اخیر، مؤسسات نرم‌افزاری به دلیل مشکلات اقتصادی، نمی‌توانند محتوای جدیدی را تولید کنند و محصولات تولید شده مربوط به چند سال قبل است.

ضرورت پیوند میان متخصصان و حوزه‌های علمیه
این کارشناس فضای مجازی با اشاره به ایجاد پیوند میان متخصان فضای مجازی و حوزه‌های علمیه، گفت: قطعا حوزه‌های علمیه می‌توانند در حوزه تولید محتوا وارد فضای مجازی شوند و به نهادها و مراکز مرتبط، کمک بسیاری داشته باشند.

وی ادامه داد: تولید محتوای قرآنی نیازمند تحقیقات وسیع و دامنه‌داری است که تنها حوزه‌های علمیه سراسر کشور می‌توانند در این زمینه قدم برداند چراکه مؤسسات کوچک توان سرمایه‌گذاری و انجام این کار را ندارند.

شبکه‌های اجتماعی بهترین قالب برای تولید محتوای قرآنی
مطهری، تولید محتوا در فضای مجازی را بیش از تولید نرم‌افزار دانست و گفت: امروزه شبکه‌های اجتماعی درحال گستردگی هستند اما این قالب، نیازمند سرمایه‌گذاری بزرگی است و پشتوانه محتوایی وسیعی را می‌طلبد. شبکه‌های اجتماعی به دلیل دو طرفه بودن ارتباطات، می‌تواند تأثیر بسیاری بر مخاطب داشته باشد.

وی یادآور شد: از دیگر دلایلی که نمی‌توان محتوای مناسبی را در فضای مجازی بارگذاری کرد، قطع و وصل شدن گاه و بیگاه اینترنت و هزینه های بالای هاستینگ مربوط به سرورهای فضای مجازی است. تا زمانی که این مشکلات حل نشوند، نمی‌توانیم تولیدات جدیدی را در فضای مجازی داشته باشیم.

مدیر مؤسسه فرهنگی اندیشه مبنا تصریح کرد: یکی از اقداماتی که مؤسسه در راستای تبلیغ دین و فرهنگ بومی کشور کرده است، می‌توان به راه‌اندازی شبکه اجتماعی فیس‌کوب اشاره کرد. کاربران در این سایت تلاش می‌کنند تا محتوای غنی بارگذاری کنند.

مطهری ادامه داد: اگر حمایت‌های مناسبی از شبکه فیس‌کوب صورت می‌گرفت، قطعا می‌توانستیم فعالیت‌مان را گسترده‌تر از امروز کنیم و کارشناسانی را در این شبکه قرار دهیم تا به صورت آنلاین پاسخگوی شبهات کاربران باشند.

فعالیت‌های جزیره‌ای، معضل مهم فرهنگی
وی یادآور شد: برای تولید محتوای مناسب در فضای مجازی به هر ارگان و نهادی که مراجعه می‌کنیم، آنها به مرکزی دیگر ارجاع می‌دهند. متأسفانه وزارت ارتباطات سازوکار مشخصی را برای تولید محتوا ندارد درحالی که طی سال‌های اخیر بر تولید محتوا تأکید بسیار می‌کند.

این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: فعالیت‌های جزیره‌ای، نبود ارتباط مناسب میان نهادها، سازمان و مراکز مرتبط با یکدیگر، فعالیت‌های موازی و صرف اعتبارات برای فعالیت‌های مشابه از جمله مشکلاتی است که سبب می‌شود تا نتوانیم به نتایج مطلوب در فضای مجازی دست یابیم.

گسستگی نهادها و سازمان های متولی فرهنگی!

وی بیان کرد: در حوزه تولید محتوای فضای مجازی باید میان مراکز و نهادها وفاق و اتحادی وجود داشته باشد تا بتوان تقسیم کار صورت بگیرد. این گسستگی نهادها و سازمان های متولی فرهنگی، مهم‌ترین معصل فرهنگی جامعه به شمار می‌رود.

captcha