تکنیک‌های رسانه‌ای که مورد غفلت حوزه‌های علمیه است
کد خبر: 3316512
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۸
حجت‌الاسلام مبشری:

تکنیک‌های رسانه‌ای که مورد غفلت حوزه‌های علمیه است

گروه فضای مجازی: رئیس پژوهشکده مطالعات معارف اسلامی گفت: تا کنون برای تولید محتوای دینی و اسلامی در فضای مجازی کارهای ارزشمند بسیاری انجام شده است اما متأسفانه ارتباط حوزه‌های علمیه با بخش‌های مختلف ضعیف است و تنها اخبارشان توسط رادیو معارف و شبکه قرآن اعلام می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی مبشری، رئیس پژوهشکده مطالعات معارف اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به ضرورت رصد فضای مجازی از سوی پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی اسلامی اظهار کرد: با توجه به اینکه هجمه‌ها بیشتر از طریق فضای مجازی بر ذهن جوانان وارد می‌شود، باید فعالیت‌هایی ما نیز در فضای مجازی صورت بپذیرد و موارد را رصد کرده تا بتوانیم پاسخگوی شبهات موجود در این فضا شویم.

وی افزود: پژوهشکده‌ها با به کار‌گیری متخصصان حوزوی که در این خصوص تخصص خوبی دارند، می‌توانند به بهترین شکل پاسخگوی شبهات موجود در فضای مجازی شوند.

ضرورت رصد مطالب فضای مجازی
رئیس پژوهشکده مطالعات معارف اسلامی تصریح کرد: متأسفانه قسمت‌های تحقیقاتی امروز بیشتر به فضای مکتوب توجه دارند؛ پژوهشکده‌ها برای موفقیت در گام اول باید رصد مناسبی بر فضای مجازی داشته باشند و در گام دوم شناسایی متخصصانی است که پاسخگوی شبهات دینی باشند و در گام سوم محتوای دینی و اسلامی را در معرض دید دانشجویان و جوانان قرار دهند.

وی بیان کرد: متأسفانه تا کنون پژوهشگاهی سراغ ندارم که بتواند این سه گام را در فعالیت‌هایش داشته باشند.

حجت‌الاسلام مبشری اظهار کرد: هم‌اکنون مؤسسه امام صادق(ع) در قم بسیار در محیط مجازی فعال است. آنها شبهاتی را که در خصوص اعتقادات و باورهای شیعه در فضای مجازی منعکس می‌شود را جمع‌آوری می‌کنند و توسط متخصصان‌شان پاسخ مناسبی در احصا و اختیار کاربران قرار می‌دهند.

خروجی پژوهشگاه مطالعات معارف اسلامی در فضای مجازی اندک است
وی بیان کرد: پژوهشکده مطالعات معارف اسلامی خروجی در زمینه تولید محتوای دینی در فضای مجازی نداشته است اما همواره سعی در استفاده از نقطه نظرات دیگران داشته است. البته بخشی از پژوهشگاه‌ در قم مستقر بوده و مرتبط با نشریه پرسمانه است که در آن نشریه پرسش‌های دانشجویان و نسل جوان مطرح و توسط متخصصان پاسخ داده می‌شود.

رئیس پژوهشکده مطالعات معارف اسلامی تصریح کرد: امام صادق(ع) می‌فرماید: کسی که به زمان آشنا باشد، شبهات برایش حمله‌ور نمی‌شود.

وی با اشاره به تفکراتی مبنی بر حرام بودن استفاده از فضای مجازی، تصریح کرد: این امر ناشی از تفکری است که در حقیقت به نوعی عقب‌ماندگی از فضای عمومی کشور و دنیاست. چنین افکاری نه تنها به نفع ما نیست بلکه قطعا به ضرر مجموعه نیروی دلسوز فرهنگی، باورها و اعتقادات جامعه است.

حوزه‌های علمیه ارتباط ضعیفی با بخش‌های مختلف دارند
حجت‌الاسلام مبشری اظهار کرد: تا کنون برای تولید محتوای دینی و اسلامی در فضای مجازی کارهای ارزشمند بسیاری انجام شده است اما متأسفانه ارتباط حوزه‌های علمیه با بخش‌های مختلف ضعیف است و تنها اخبارشان توسط رادیو معارف و شبکه قرآن اعلام می‌شود درحالی که کارهای علمی‌ آنها کمتر به گوش عموم جامعه می‌رسد که این امر باید مورد مورد بحث و تبادل نظر و گفت‌و‌گو قرار بگیرد.

وی بیان کرد: اگر می‌خواهیم از امکانات روز استفاده کنیم باید با زبان روز وارد شویم که بنظرم حوزه‌های علمیه در این زمینه عملکرد ضعیفی داشته‌اند. امروز بیش تر صحبت از تکنیک‌های رسانه مطرح می‌شود و آنها برای ساخت فیلم و انیمیشن‌شان از هر قالب جذابی بهره‌مند می‌شوند اما حوزه‌های علمیه در این زمینه وارد نشده‌اند تا شاهد کارهای دینی و اسلامی با محتوای مناسبی باشیم.

وی افزود: آنها به صورت غیرمستقیم اهداف‌شان را محقق می‌کنند درحالی که ما نتوانسته‌ایم از این تکنیک بهره‌مند شویم و ما هر روز نسبت به این تکنیک‌ها بی‌توجه هستیم.

captcha