راهکاری برای گسترش تولیدات قرآنی در فضای مجازی
کد خبر: 3332520
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۳
نبوی عنوان کرد:

راهکاری برای گسترش تولیدات قرآنی در فضای مجازی

گروه فضای مجازی: دولت باید برنامه قانونی مناسبی را برای‌ محققان قرآنی ترتیب دهد تا آنها در تولید و انتشار مطالب قرآنی سختگیری نداشته باشند. زمانی که محقق از راه پژوهش ارتزاق می‌کند، نمی‌توانیم شاهد شکوفایی باشیم چراکه در تولیداتش تنها به مباحث اقتصادی می‌اندیشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمجید نبوی، مدیرعامل مرکز تحقیقات رایانه‌ای قائمیه اصفهان، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به اقدامات این مؤسسه در تولید محتوای قرآنی در فضای مجازی اظهار کرد: مؤسسه در زمینه تولید محتوای قرآنی فعالیت‌های گسترده‌ای را انجام و گاهی در این زمینه سفارش کار ارائه می‌دهد که در فعالیت اخیرمان به یکی از محققان قرآن سفارش داده‌ایم تا در زمینه تفاسیر و ترجمه‌های قرآنی فیش برداری کند که بر این اساس 16 هزار فیش‌برداری انجام شده است.

وی ادامه داد: یکی از نتایج کار این است که به عنوان مثال هر تعدادی که کلمه ابراهیم در قرآن و احادیث اشاره شده را جمع‌آوری کرده و آنها را منسج شده در فضای مجازی قرار خواهیم‌داد.

اعتبارات مالی پشتوانه محققان قرآنی

این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: سفارش تولید محتوای قرآنی به کارشناس و محقق به مانند مصالح ساختمانی است که در اختیار معمار قرار داده می‌شود. این مصالح امروزه آماده شده است و پیش‌بینی می‌کنیم تا 10 روز آینده در سایت بارگذاری شود.

وی بیان کرد: محققان و دانشجویانی که به دنبال نوشتن پایان‌نامه هستند می‌توانند مواد اولیه را از مؤسسه دریافت و با رویکردهای مورد نظر خود به نگارش دربیاورند.

حجت‌الاسلام نبوی اظهار کرد: یکی از بهترین اقداماتی که باید انجام دهیم، موضوع تبلیغ است، یعنی تولیداتمان را برای دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و مراکز پژوهشی تبلیغ کنیم تا به عنوان الگویی از آن بهره‌مند شوند و در فضای مجازی منتشر کنند.

مسائل اقتصادی مشکلی سد راه تولیدکنندگان محتوای قرآنی فضای مجازی

وی افزود: یکی دیگر از مشکلاتی که در موضوع تولید محتوای قرآنی وجود دارد بحث کسب درآمد و مسائل اقتصادی است. یعنی پژوهشگر و محققی که به دنبال کسب درآمد است و از این راه ارتزاق می‌‌کند، در تولید و انتشار مطالبش بیشتر مباحث مالی را درنظر می‌گیرد و تا زمانی که این مباحث تأمین نشود، اثرش را در فضای مجازی منتشر نمی‌کند.

این کارشناس فضای مجازی ادامه داد: دولت باید برنامه قانونی مناسبی را برای‌ محققان قرآنی ترتیب دهد تا آنها در تولید و انتشار مطالب قرآنی سختگیری نداشته باشند. زمانی که محقق از راه پژوهش ارتزاق می‌کند، نمی‌توانیم شاهد شکوفایی باشیم چراکه در تولیداتش تنها به مباحث اقتصادی می‌اندیشد.

وی یادآور شد: اگر محقق و پژوهشگر به دنبال کسب درآمد نباشد هر آنچه را که تولید می‌کند بدون دغدغه مالی منتشر خواهد کرد و درنهایت شاهد این موضوع خواهیم بود که فضای مجازی مملو از تولیدات مناسب قرآنی است.

در حوزه تولید محتوای قرآنی در فضای مجازی وضعیت خوبی نداریم/ بخل می‌ورزیم

مدیرعامل مرکز تحقیقات رایانه‌ای قائمیه اصفهان تصریح کرد: در حوزه تولید محتوا وضعیت خوبی نداریم چراکه در مقایسه با دنیا و حتی کشورهای اسلامی عقب هستیم. آنها به خوبی کار می‌کنند و با دست و دلبازی تمام مطالب‌شان را در فضای مجازی منتشر می‌کنند درحالی که ما متأسفانه در انتشار مطالب در فضای مجازی بخل می‌ورزیم.

وی بیان کرد: هم‌اکنون سایت قائمیه اصفهان، بیش از 15 هزار کتاب و مقاله در فضای مجازی و بر روی سایت قرار داده است و به زودی 15 هزار کتاب ومقاله دیگر را به این مجموعه اضافه خواهد کرد.

حجت‌الاسلام نبوی اظهار کرد: زمانی که با ناشران برای انتشار کتاب‌های‌شان در فضای مجازی و بر روی سایت قائمیه اصفهان صحبت می‌کنیم آنها طلب پول می‌کنند و تا زمانی که این پول را پرداخت نکنیم، اجازه انتشار نمی‌دهند.

وی افزود: آنچه که امروزه بر علیه مذهب اهل بیت(ع) نوشته می‌شود، سخاوتمندانه در فضای مجازی و به زبان‌های مختلف منتشر می‌شود، در حالی که ما در این زمینه کوتاهی می‌کنیم.

مراکز دولتی وارد میدان شوند

این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: هم‌اکنون باید اعتباراتی برای این امر اختصاص یابد و مراکز دولتی و تشکیلاتی که تحت نظر مقام معظم رهبری است، وارد میدان شوند و این اعتبارات را در اختیار محققان و پژوهشگران قرآنی قرار دهند تا بتوانیم بدون دغدغه مالی این مطالب را منتشر کنیم.

وی بیان کرد: باید دستوری از مقامات بالا صادر شود تا محققان هرآنچه را که در فضای حقیقی تولید می‌کنند در فضای مجازی منتشرکنند.

captcha