مهمانانی از دو قوه، برگزاری دو نشست/ روز، روز سیاسیون بود
کد خبر: 3543953
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۱
غرفه ایکنا در روز سوم نمایشگاه مطبوعات/

مهمانانی از دو قوه، برگزاری دو نشست/ روز، روز سیاسیون بود

گروه جامعه: غرفه ایکنا در روز سوم بیست‌و‌دومین نمایشگاه مطبوعات، میزبان شخصیت‌های مختلفی از وزیر اطلاعات و معاونان رئیس‌جمهور تا نمایندگان مجلس، هنرمندان و نویسندگان بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، غرفه ایکنا در سومین روز برگزاری نمایشگاه مطبوعات، میزبان شخصیتهای مختلفی از مسئولان دولتی، نمایندگان مجلس، هنرمندان و اساتید دانشگاه بود.
براساس این گزارش، غرفه ایکنا در روز جاری، علاوه بر حضور مسئولان، میزبان برگزاری دو نشست با عنوان «پارادوکس رسانه و اخلاق»، با حضور حسین افخمی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی » و همچنین کارگاه آموزشی «رسانه قرآنی، ماهیت، رسالت» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد رضا زائری، مدیر موسسه فرهنگی سرچشمه بود.
حسین افخمی، اخلاق رسانه را مساوی با خیر عمومی دانست و بر تعریف خیر عمومی در ایران تأکید کرد. وی همچنین با تأکید بر اینکه روزنامه نگار باید مدافع ارزش های حرفه‌ای باشد اظهار کرد: دقت، سرعت، انصاف، اصل توازن و شفافیت از جمله ارزش‌هائیست که رعایت آن از سوی یک رسانه حرفه‌ای مورد انتظار است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی سپس بخشی از موارد اخلاقی مورد نظر در رسانه‌ها را برشمرد و بیان کرد: توجه به مخاطب، چه به عنوان شهروند و چه به عنوان مشتری، وفاداری به کارفرما و احساس مسئولیت، توجه به سلوک حرفه‌ای شغلی و صنفی همچنین احترام و حمایت از حقوق همکاران در دیگر رسانه‌ها از جمله موارد احلاقی است که باید از سوی همه رسانه‌ها رعایت شود.
افخمی هشدار داد: نباید در مورد گروه‌هایی که توان دفاع از خود ندارند کار رسانه‌ای صورت ‌پذیرد؛ چرا که این افراد ممکن است آسیب‌پذیر بوده و از لحاظ اخلاقی این کار پسندیده‌ای نیست؛ضمن اینکه فردی که در مظان اتهام است نیز به هیچ عنوان نباید عنوان فردی نیکوکار قلمداد شود.

یک وزیر، دو معاون رئیس‌جمهور و ده نماینده مجلس؛ مهمانان روز سوم غرفه ایکنا
همچنین، حجت‌الاسلام والمسلمین زائری، مدیر مجموعه فرهنگی سرچشمه، در کارگاه آموزشی «رسانه قرآنی؛ ماهیت، رسالت» بر لزوم رعایت خط قرمزها توسط خبرنگار قرآنی تأکید کرد.
مدیر مسئول نشریه خیمه در این کارگاه آموزشی با تعریف رسانه قرآنی گفت: اولین ویژگی و شاخصه رسانه قرآنی این است که مضمون آن برگرفته از قرآن به طور مستقیم باشد. اولین تعریفی که از رسانه قرآنی به ذهن می رسد این که هر مجله، روزنامه، شبکه تلویزیونی، پایگاه خبری که موضوع آن قرآن و دین است را شامل می‌شود.
وی در ادامه این کارگاه، انتظارات جامعه از رسانه قرآنی و دینی، مهم بودن ظاهر خبرنگار قرآنی در ارتباط گیری با مخاطب، فاجعه‌ترین نوع برخورد خبرنگار غیر حرفه‌ای، استفاده از قالب های مختلف خبری و ویژگی‌های خبرنگار موفق را تشریح کرد.

یک وزیر، دو معاون رئیس‌جمهور و ده نماینده مجلس؛ مهمانان روز سوم غرفه ایکنا
همزمان با برگزاری این کارگاه، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات، مهمان غرفه ایکنا بود که بر لزوم رعایت اخلاق در عرصه رسانه و اهمیت این موضوع تأکید کرد.
همچنین ده نماینده مجلس شورای اسلامی، در روز سوم نمایشگاه مطبوعات با حضور در جمع خبرنگاران ایکنا، به بحث و تبادل نظر پرداختند که از جمله مسعود پزشکیان، عضو هیئت‌رئیسه مجلس، درباره راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی و اهمیت همکاری دولت و مجلس نکاتی را بیان کرد.
احمد انارکی محمدی، نماینده رفسنجان و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز، اقدام و عمل مجلس در زمینه اقتصاد مقاومتی، همکاری دولت و مجلس و نقش و اهمیت رسانه‌ها در عرصه اجتماعی را مورد تأکید قرار داد.
امیر خجسته، رئیس کمیسیون سیاست داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه همدان و فامنین، نقش مبارزه با مفاسد اقتصادی در تحقق اقتصاد مقاومتی را مورد بحث و بررسی قرار داد. بانکداری اسلامی و قانون عملیات بانکی بدون ربا، محور گفت و گوی محمدرضا تابش، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و بررسی سیاست‌های کلی انتخابات و نقش رسانه در اخلاقی سازی فضای جامعه، محور بحث داود محمدی، رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس بود.

یک وزیر، دو معاون رئیس‌جمهور و ده نماینده مجلس؛ مهمانان روز سوم غرفه ایکنا
نقش بخش صنعت و معدن در تحقق اقتصاد مقاومتی و همچنین مشکلات موجود در این بخش، محور بحث محمدرضا منصوری، نماینده ساوه و زرندیه و عضو کمیسون صنایع و معادن مجلس در غرفه ایکنا بود. محمدجواد جمالی نوبندگانی، عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس نیز، اهمیت شفافیت در عرصه انتخابات در راستای تحقق سیاست‌های انتخابات ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب را مورد تأکید قرار داد.
محمدعلی وکیلی، عضو هیئت‎رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز در مورد حمایت مجلس از برنامه‎های قرآنی سخن گفت.
محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، و نماینده راور و کرمان، در لحظات پایانی نمایشگاه با حضور در غرفه برنامه‎های مجلس برای اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا را تشریح کرد.
بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید مجلس، فرهاد تجری، رئیس کمیسیون اصل 90  و شهاب‌الدین بی‌مقدار، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، دیگر نمایندگانی بودند که امروز در غرفه ایکنا حضور پیدا کردند.
مجید امرایی، مدیر سرای روزنامه‌نگاران ایران و کارگردان تئاتر درباره انتظارات از وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی در عرصه‌های فرهنگی و هنری و به ویژه در زمینه رسانه و مطبوعات سخن گفت و این پرسش را مطرح کرد که چرا برای تعامل با رسانه‎های دنیا، نمایشگاه مطبوعات به صورت بین‌المللی برگزار نمی‌شود؟
سیدمسعود اطیابی، کارگردان سینما نیز در مورد انتظارات جامعه سینمایی کشور از وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی و لزوم پرداختن به مضامین قرآنی در قالب‌های مختلف سینمایی مطابق با سلیقه سخن گفت.
امروز همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین مجید انصاری، معاون حقوقی رئیس‌جمهور، ضمن بازدید از بحش‌های مختلف نمایشگاه مطبوعات، در غرفه ایکنا حضور پیدا کرد.

یک وزیر، دو معاون رئیس‌جمهور و ده نماینده مجلس؛ مهمانان روز سوم غرفه ایکنا
وی که در این بازدید از سوی حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همراهی می‌شد، تفاوت‌های حقوق بشر اسلامی و حقوق بشر غربی را مورد شرح و بررسی قرار داد و  بر ضرورت مطالعه تطبیقی در این زمینه تأکید کرد.
سعید صادقی، عکاس دفاع مقدس در مورد مستند چشم جنگ در مورد سرداران دفع مقدس، ساخته یوسف حاتمی‌کیا به بحث و بررسی پرداخت.
محمد آقاجانی، معاون درمان وزارت بهداشت، درباره سیاست‌های کلی جمعیت و خانواده و  محمد میرزابیگی، معاون پرستاری وزارت بهداشت درباره اهمیت مراقبت معنوی سخن گفتند.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد هاشمی‌نژاد، مشاور امور ایثارگران رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، نیز ضمن حضور در غرفه ایکنا، اقدامات انجام گرفته در راستای بهبود وضعیت زندگی ایثارگران و مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد را تشریح کرد.
ارائه گزارش از عملکرد مؤسسات قرآنی کشور در شش ماه اخیر، و حضور مؤسسات قرآنی در ایام اربعین، محور مباحث سردار مرتضی طلایی، نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران بود.
عبدالله ناصری، استاد تاریخ دانشگاه الزهرا(س)، سیدمحمدهادی رضوی، سرمایه‌گذار سریال شبکه خانگی شهرزاد، آیت‌الله گنابادی، حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، مهدی فیض، امیرحسین ولی‌وند، آجودان مخصوص ریاست‌جمهوری، بهمن نامور مطلق، معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعباس قائم‌مقامی، مدیر مرکز اسلامی هامبورگ، کلانترزاده، رئیس اداره اطلاع‌رسانی و ارتباطات آستان قدس حضرت معصومه(س)، و محمود خدادوست، مدیرکل دفتر طب سنتی و اسلامی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دیگر مهمانان غرفه ایکنا در روز سوم بیست‌وسومین نمایشگاه مطبوعات بودند.
یادآور می‌شود بیست‌ودومین نمایشگاه مطبوعات، طی روزهای چهاردهم تا بیست و یکم آبان‌ماه در مصلای امام خمینی(ره) در حال برگزاری است و غرفه ایکنا در طبقه همکف، شماره ۳۰۷ برقرار است.

مطالب مرتبط
captcha