آخرین پیگیری‌های حقوقی پرونده منا از زبان حجت‌الاسلام انصاری/ وزارت خارجه به دنبال وکلای بین‌المللی
کد خبر: 3543817
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۳
در پاسخ به ایکنا تشریح شد؛

آخرین پیگیری‌های حقوقی پرونده منا از زبان حجت‌الاسلام انصاری/ وزارت خارجه به دنبال وکلای بین‌المللی

گروه سیاسی: معاون حقوقی رئیس‌جمهور با اشاره به آخرین پیگیری‌های حقوقی فاجعه منا از سوی دولت گفت: به دلیل قطع مراوده‌ای که با عربستان سعودی صورت گرفت و با توجه به عدم امکان حضور وکلای خانواده‌های شهدا در عربستان پیگیری‌ها با مشکل مواجه است اما وزارت امور خارجه برای یافتن وکلای بین‌المللی اقدام کرده‌ است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین مجید انصاری، معاون حقوقی رئیس‌جمهور، امروز، یک‌شنبه، 16 آذرماه در حاشیه بیست‌ودومین نمایشگاه مطبوعات در نشستی خبری با حضور نمایندگان رسانه‌های مختلف در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا مبنی بر پیگیری حقوقی پرونده مربوط به فاجعه منا و احقاق حقوق خانواده‌های آسیب‌دیده گفت: خوشبختانه دولت از ابتدا با همکاری قوه قضائیه و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط در جهت استیفای حقوق مردم گام‌های بلندی از طریق دفتر خدمات حقوقی و معاونت حقوقی ریاست جمهوری و وزارت دادگستری برداشته است.
وی افزود: ما در مقابله به مثل با دعاوی آمریکا موفق شدیم هم قانون مقابله به مثل را داشته باشیم و هم با تشکیل شعبه 55 در قوه قضائیه و مستنداتی که دستگاه‌ها ارائه کرده‌اند با حمایت کارشناسی و مشورتی با خانواده‌های آسیب‌دیده از ترور و ترویست‌های منافق و صدمات جنگ از جمله جانبازان شیمیایی، تا کنون 70 میلیارد دلار حکم علیه آمریکا و کسانی که حقوق مردم ایران را تضعیف کرده‌ا‌ند به نفع ذی‌نفعان حکم صادر شده و تا حدود 120 میلیارد دلار پرونده نیز تکمیل شده و در حال پیگیری است.
وی در مورد پیگیری‌های صورت گرفته در مورد فاجعه منا نیز گفت: در مورد شهدای منا نیز از همان ابتدا با همکاری خانواده‌ها، قوه قضائیه و وزارت امور خارجه و ریاست جمهوری ‌پیگیری‌های خوبی انجام شده اما به دلیل قطع مراوده‌ای که با عربستان سعودی صورت گرفت و با توجه به عدم امکان حضور وکلای خانواده‌های شهدا در عربستان پیگیری‌ها با مشکل مواجه است اما وزارت امور خارجه برای یافتن وکلای بین‌المللی اقدام کرده‌اند.
وی خطاب به سران آل سعود گفت: امیدواریم حکام آل سعود دست از خامی و بچگی سیاسی بردارند و بیش از این در منطقه امکانات جهان اسلام را علیه منافع مسلمین به کار نگیرند و سر عقل بیایند و همراه با رویکرد کشورهای اسلامی و جمهوری اسلامی از فجایعی که در منا اتفاق افتاده و نسل کشی که امروز در یمن صورت می‌گیرد دست بردارند و به امت اسلامی بپیوندند.
وی با بیان اینکه امروز جمهوری در خط مقدم مبارزه با تروریسم قرار گرفته است، اظهار کرد: امت اسلامی عزمش را برای مبارزه با تروریسم جزم کرده و انتظار می‌رود آل سعود نیز همراه با امت اسلامی، جمهوری اسلامی را در مبارزه با تروریسم همراهی کند.
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به درخواست دولت عراق و سوریه خدمات مستشاری در مبارزه با تروریسم‌ها ارائه کرده و دستاوردهای بزرگی از این طریق داشته است؛ از جمله این دستاوردها حفظ اماکن متبرکه و حرم و حریم اهل بیت(ع) در عراق و سوریه بوده است.
وی اظهار کرد: امیدواریم دولت سعودی به اعاده حقوق از دست رفته شهدای منا از جمله شهدای ایران در منا تمکین کند و حداقل حقوق مادی آنها را به رسمیت بشناسد و مجرمین این حوادث را به جزای اعمالشان برساند.
یادآور می‌شود معاون حقوقی رئیس‌جمهور در این نشست سوالاتی درباره شکایت دولت از برخی رسانه‌ها و شخصیت‌ها، حقوق‌های نجومی، برجام و بدعهدی آمریکا، ضرورت آزادی رسانه‌ها در آستانه انتخابات و گمانه‌زنی‌ها در رابطه با تغییر و تحول در دولت سخنانی پاسخ داد.
captcha