آیتالله علی نظریمنفرد، استاد حوزه علمیه قم در گفتوگو با ایکنا از قم، ضمن بیان اهمیت جایگاه والای پیامبر اکرم(ص) در منابع شیعه که امروزه کمتر به آن توجه میشود، اظهار کرد: مطلبی که کمتر به آن توجه شده و در منابع شیعه نیز آمده است، مسئله بعثت پیامبر اکرم(ص) در آن منطقهای بوده که آن منطقه فاقد تمام ویژگیهای ارزشی و انسانی بوده است.
وی افزود: بهطور نمونه در خطبه ۲۶ نهجالبلاغه، امیرالمؤمنین علی(ع) اوضاع دوران قبل از بعثت پیامبر اکرم(ص) را اینگونه توصیف کرده و میفرمایند: «إِنَّ اللَّهَ (تَعَالَى) بَعَثَ مُحَمَّداً (صلی الله علیه وآله) نَذِیراً لِلْعَالَمِینَ وَ أَمِیناً عَلَى التَّنْزِیلِ وَ أَنْتُمْ مَعْشَرَ الْعَرَبِ عَلَى شَرِّ دِینٍ وَ فِی شَرِّ دَارٍ، مُنِیخُونَ بَیْنَ حِجَارَةٍ خُشْنٍ وَ حَیَّاتٍ صُمٍّ تَشْرَبُونَ الْکَدِرَ وَ تَأْکُلُونَ الْجَشِبَ وَ تَسْفِکُونَ دِمَاءَکُمْ وَ تَقْطَعُونَ أَرْحَامَکُمْ، الْأَصْنَامُ فِیکُمْ مَنْصُوبَةٌ وَ الْآثَامُ بِکُمْ مَعْصُوبَةٌ؛ خداوند محمد(ص) را بهعنوان بیمدهنده عالمیان، و امین بر قرآن برانگیخت، و شما ملت عرب در آن وقت داراى بدترین دین، و در بدترین خانه بودید، منزلتان در میان سنگهاى سخت، و در بین مارهاى زهردار بود، آب تیره مىنوشیدید، غذاى خشن مىخوردید، خون یکدیگر را مىریختید، قطع رحم مىکردید، بتان در میان شما نصب شده بود، و گناهان به شما بسته بود.» بنابراین، بعثت پیامبراکرم(ص) در منطقهای که هیچ ارزش انسانی، آداب و رسوم و اعتقادات رواج نداشت، معجزه است.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا نگاه مسلمانان امروزی و مسلمانان صدر اسلام تفاوتی دارد، بیان کرد: مسلمانان صدر اسلام، پیامبر اکرم(ص) را مشاهده کرده و معجزات این حضرت را به وفور دیده و به اسلام گرویده شدند، اما نگاهی که مسلمانان امروزی به اسلام دارند، مسئله قرآن است و از مصادیق معجزه بودن قرآن همین بس که این کتاب الهی، مردم را به تحدی دعوت کرده است. هر آنچه که در این کتاب وجود دارد، حق بوده و هیچ باطلی در آن جای ندارد.
نظریمنفرد در پاسخ به این پرسش که آیا معرفت نسبت به اهل بیت(ع) در راستای معرفت نسبت به پیامبر اکرم(ص) است، اظهار کرد: در مرحله اول، مسلمان باید نسبت به ویژگیهای پیامبر آشنایی پیدا کند که از جمله آنها میتوان به علم غیب، خلق و خوی عظیم و مقام عصمت اشاره کرد. قرآن کریم در آیه چهارم سوره مبارکه قلم میفرماید: «وَإِنَّکَ لَعَلَى خُلُقٍ عَظِیمٍ؛ و یقیناً تو بر بلندای سجایای اخلاقی عظیمی قرار داری.»
وی با اشاره به ارتباط معرفتی میان پیامبر اکرم(ص) با سایر اهل بیت(ع) تصریح کرد: این خصوصیات در اهل بیت(ع) به جزء مسئله وحی، دیده میشود. هم قرآن مجید مهر تأییدی بر عصمت اهل بیت (ع) طبق آنچه که در آیه تطهیر وجود دارد، زده است و همچنین در آیه مباهله، اهل بیت(ع) را نظیر پیامبر اکرم(ص) قرار داده است.
استاد حوزه علمیه با اشاره به عواقب غفلت از شخصیت پیامبر(ص) در دینداری فردی و اجتماعی بیان کرد: همانگونه که خداوند متعال در فطرت آدمی نهاده است، هر انسانی، سعادت را دوست دارد و قرآن کریم نیز کتاب سعادت انسان است؛ بنابراین اگر بخواهیم اجتماع سالمی داشته باشیم، باید ارزشهای خوب را بر آن حاکم کنیم که معیار و سنجش ارزشهای خوب، در قرآن کریم آمده است. سلامت فرد و جامعه در گرو شناخت قرآن، پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) است.
وی تبلیغ کردن را از ارکان مهم احیای جایگاه پیامبر(ص) در جامعه شیعی دانست و بیان کرد: ارتباط برقرار کردن و اجتماعی بودن، میتواند برخی از صفات یک مبلّغ خوب باشد. همچنین او باید بتواند تا با نسل جوان ارتباط برقرار کند آن هم بهصورتی که اسلام و قرآن کریم به آن دستور دادهاند.
نظریمنفرد با استناد به آیهای از قرآن کریم که به بیان اوصاف پیامبر اکرم(ص) میپردازد، گفت: خداوند صفت اخلاقی پیامبر اکرم(ص) را در آیه ۱۵۹ سوره مبارکه آلعمران، اینگونه توصیف کرده و میفرماید: «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ؛ پس به برکت رحمت الهى با آنان نرمخو و پرمهر شدى و اگر تندخو و سختدل بودى قطعاً از پیرامون تو پراکنده مى شدند.»
وی در پاسخ به این سؤال که اگر بخواهیم نسل جوان را با پیامبر(ص) آشنا کنیم، از کدام ویژگیهای ایشان باید شروع کنیم، اظهار کرد: اسلام جاذبههای فراوانی دارد. همچنین در اسلام و آیات قرآن به اخلاق تأکید فراوانی دارد.
گفتوگو از هانیه محمدنژاد
انتهای پیام