
به گزارش ایکنا از قم، به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، حجتالاسلام والمسلمین حسین الهینژاد، معاون پژوهش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در آیین افتتاح یازدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم که در سالن همایشهای امام حسین(ع) پژوهشگاه برگزار شد، ضمن تبریک ایام میلاد باسعادت حضرت صدیقه طاهره(س) و هفته پژوهش، بیان کرد: تحول ساختاری در مسیر پژوهشهای کاربردی و مسئلهمحور به عنوان گام راهبردی جدید است.
عضو هئیت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به رسالت دفتر تبلیغات اسلامی در تولید علم و نظریهپردازی در علوم انسانی اسلامی افزود: نهاد مقدس دفتر تبلیغات اسلامی، بهویژه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در سالهای اخیر مسیر تازهای را با الهام از راهبرد «مسئلهمحوری در چرخه حکمرانی اسلامی» آغاز کرده است.
استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: برای تحقق این مسیر، مجموعهای از راهبردهای کلان و الزامات اجرایی طراحی شده که هدف همه آنها ارتقای جایگاه علمی دفتر، دستیابی به مرجعیت علمی در علوم انسانی اسلامی، و گسترش پژوهشهای کارآمد اجتماعی است.
معاون پژوهش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به هفت راهبرد اصلی پژوهشگاه اشاره کرد و گفت: ارتقای جایگاه علمی و فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، دستیابی به مرجعیت علمی در عرصههای مختلف علوم انسانی اسلامی، ارتقای تحقیقات و پژوهشهای مسئلهمحور با کاربست اجتماعی و تولید و توسعه علم با رویکرد انضمامی و کاربردی از راهبردهای پژوهشگاه است.
وی افزود: تبدیل خروجیهای علمی به بستههای سیاستی در حل مسائل جامعه و نظام اسلامی، توسعه پژوهش تمدنساز در راستای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، تبلیغ هدفمند دین به منظور تحقق اقامه دین در جامعه و پژوهشهای مسئلهمحور و خروجیهای متنوع از دیگر راهبردهای پژوهشگاه است.
معاون پژوهش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تأکید کرد: پژوهشهای انجامشده نباید تنها در حد مقاله و کتاب باقی بماند، بلکه باید به رفع مشکلات فرهنگی، تربیتی و اجتماعی جامعه بینجامد؛ یکی از مهمترین الزامات این سیاست، حرکت از پژوهشهای نظری به پژوهشهای انضمامی و مسئلهمحور است.
الهینژاد افزود: فعالیتهای پژوهشگاه از قالب پروژههای پراکنده به چارچوبی منسجم و هدفمند انتقال یافته که بر تولید مجموعهای از «خروجیهای ۱۵گانه» استوار است؛ برخی از آنها شامل کتاب، مقاله، نشست، کرسی علمی، بستههای فرهنگی و تبلیغی، درسنامه، گزارشهای راهبردی و بستههای سیاستی هستند.
وی در تشریح سیاستهای جدید پژوهشگاه بیان کرد: بر اساس سیاستگذاری ساختاری جدید، پژوهشگران از ابتدای طرح، خروجیهای علمی متنوع را پیشبینی میکنند تا ضمن افزایش بهرهوری پژوهش، بازده سریعتر و کاربردیتر حاصل شود. این ساختار جدید موجب ارتقای رتبه پژوهشگاه در نظامهای ارزیابی، تسهیل مسیر ترفیع هیئت علمی و گذار از مدل تکمحصولی به چندمحصولی علمی شده است.
استاد حوزه از گسترش مجلات تخصصی پژوهشگاه خبر داد و افزود: در کل دفتر ۵۴ مجله فعال داریم که ۲۵ نشریه از آن متعلق به پژوهشگاه است و این امر فرصت مناسبی برای انتشار مقالات علمی پژوهشگران فراهم کرده است.
الهینژاد با تأکید بر نقش محوری پژوهشگاه در نظام تصمیمسازی کشور گفت: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بزرگترین پژوهشگاه علوم انسانی اسلامی کشور است و با بهرهمندی از متخصصان و پژوهشگران برجسته، به حلقه ارتباطی میان معارف اسلامی و نظام حکمرانی کشور تبدیل شده است.
معاون پژوهش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: در زمینه نظریهپردازی علمی، پژوهشگاه با برگزاری ۱۷ کرسی تخصصی و علمی رتبه اول کشور را دارد و همچنین در نشستها و کرسیهای ترویجی نیز در جایگاه نخست قرار گرفته است.
الهینژاد با اشاره به اهمیت بهرهگیری از فناوریهای نو بهویژه هوش مصنوعی در پژوهش بیان کرد: تحولات حیرتانگیز فناوری، فرصت تازهای برای ارتقای دقت، سرعت و کارآمدی پژوهشها ایجاد کرده است.
وی تصریح کرد: برای بهرهبرداری از ظرفیت هوش مصنوعی باید سه اقدام اساسی دنبال شود؛ آموزش پژوهشگران در استفاده از فناوریهای نو، توسعه زیرساختهای نرمافزارهای پژوهشی در دفتر و پژوهشگاه و برگزاری کارگاههای علمی برای افزایش انگیزه و آشنایی پژوهشگران با ابزارهای هوش مصنوعی.
انتهای پیام