تلفیق آموزه‌های قرآنی و هنر تذهیب در نمایشگاه قرآن قم
کد خبر: 4052432
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۸

تلفیق آموزه‌های قرآنی و هنر تذهیب در نمایشگاه قرآن قم

یک هنرمند نگارگری و تذهیب در قم با اشاره به تلفیق آموزه‌های قرآنی با هنر نگارگری و تذهیب، افزود: از گذشته تا به امروز، هنر ابزار بسیار مهم و تاثیرگذاری برای جذب مخاطبان و انتقال مفاهیم کاربردی و فرهنگسازی بوده است به همین علت هنرمندان در طول تاریخ از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بودند.

تلفیق آموزه‌های قرآنی و هنر تذهیب در نمایشگاه قرآن قمبه گزارش ایکنا از قم، به نقل از ستاد خبری نمایشگاه قرآنی « بر آستان بهشت» وحید سلیمانی نقاش و نگارگر و از غرفه‌داران، در حاشیه برپایی این نمایشگاه بیان کرد: بیش از 30 سال در عرصه هنر نقاشی و نگارگری تذهیب که از زیباترین هنرهای ایرانی به شمار می‌رود، فعالیت کردم.

وی با بیان اینکه تذهیب در اصطلاح به معنای طلاکاری است، افزود: تذهیب هنری ایرانی اسلامی است که نقش‌های بدیع و زیبا در کتاب‌های تاریخی و مذهبی و قرآن ایجاد می‌کند، معنوی‌ترین بخش نگارگری ایران است.

سلیمانی هنر تذهیب را مجموعه‌ای از نقش‌های بدیع و زیبا دانست و ادامه داد: نقاشان برای هرچه زیباتر کردن کتاب‌های مذهبی، علمی، فرهنگی، تاریخی، دیوان اشعار،قرآن و جنگ‌های هنری قطعه‌های‌ زیبای خط از این هنر بهره‌ می‌برند.

عضو انجمن هنرهای تجسمی استان قم اظهار کرد: کار تذهیب بسیار زمان‌بر و طولانی است از این رو اجرای کار تذهیب برای بازدیدکنندگان نمایشگاه با توجه به محدودیت‌های زمانی اعلام شده وجود ندارد لذا آشنایی با هنر تذهیب و کاربردهای آن در دستور کار ما در این غرفه قرار دارد.

وی با بیان اینکه آگاهی‌بخشی عمومی پیرامون هنر تذهیب از اهداف اصلی برپایی این غرفه در نمایشگاه قرآن امسال به شمار می‌رود، ادامه داد: از مشکلات تذهیب‌کاران گرانی وسایل مورد نیاز کار است که باید با توجه به اهمیت این هنر تسهیلاتی فراهم شود.

سلیمانی با اشاره به تلفیق آموزه‌های قرآنی با هنر نگارگری و تذهیب، افزود: از گذشته تا به امروز، هنر ابزار بسیار مهم و تاثیرگذاری برای جذب مخاطبان و انتقال مفاهیم کاربردی و فرهنگسازی بوده است به همین علت هنرمندان در طول تاریخ از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بودند.

وی بیان کرد: در تبلیغ و ترویج آموزه‌های قرآنی باید علاوه بر جنبه‌های مفهومی و معنایی آن، به تاثیرگذاری آن بر مخاطب با بهره‌گیری از هنرهای تجسمی و زیبایی توجه ویژه داشت لذا هنرمندان در طی سالیان متمادی با شیوه نگارگری و تذهیب توانستند بر زیبایی و جذابیت‌های بصری صفحات کلام‌ وحی بیافزایند.

یادآور می‌شود، نمایشگاه قرآن کریم « بر آستان بهشت» با هدف ترویج آموزه‌های قرآنی به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم از چهارم اردیبهشت‌ماه کار خود را آغاز کرد و تا روز پنج‌شنبه 8اردیبهشت‌ماه در پل حجتیه واقع در ابتدای بلوار بهار هر روز از ساعت 19 الی 24 دایر خواهد بود.

انتهای پیام
captcha