حفظ قرآن همراه با رعایت تجوید باشد
کد خبر: 4059682
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۴

حفظ قرآن همراه با رعایت تجوید باشد

داور بخش حفظ سی‌و‌ششمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان با تأکید بر اینکه حفظ قرآن صرفاً حفظ آیات نیست، گفت: تجوید و عربیت قرآن نیز باید در حفظ رعایت شود.

حفظ قرآن همراه با رعایت تجوید باشدصادق نصراللهی،  داور بخش حفظ سی‌و‌ششمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا از قم بیان کرد: در مسابقات حفظ ۵ جزء، حسن حفظ بدون غلط و امتیاز ۱۰۰ نداشتیم و شاهد کیفیت مناسبی در حسن حفظ نبودیم و با وجود اینکه شرکت‌کنندگان قبل از این مسابقات، یک مرحله گزینش را نیز گذرانده‌اند، ترتیل و تجوید آن‌ها رضایت‌بخش نبود.

وی گفت: معمولاً در حفظ ۵ جزء حسن حفظ مناسبی را از حافظان شاهد هستیم و در تجوید و صوت و لحن ضعیف‌تر هستند، اما در این دوره از مسابقات حسن حفظ مناسبی را هم شاهد نبودیم.

نصراللهی افزود: داوران همه بخش‌های حفظ این جشنواره یکسان هستند و براساس آیین‌نامه تدوین شده توسط سازمان اوقاف، از ۱۰۰ امتیاز حفظ، ۷۰ امتیاز برای حسن حفظ و ۳۰ امتیاز برای بقیه موارد محسوب می‌شود که در گذشته این نسبت حسن حفظ و صوت و لحن برابر بود.

وی با تأکید بر اینکه حفظ قرآن صرفاً حفظ آیات نیست، گفت: قرائت و عربیت قرآن نیز باید در حفظ رعایت شود و طبق آن‌چه که دانشمندان دانش تجوید گفتند، ترتیل دو رکن دارد، هر کسی که قصد خواندن قرآن را دارد، باید تجوید، عربیت کلی و حسن تلاوت را رعایت کند و بخش دیگر هم این است که بتواند مواضع وقف و ابتدا را ادا کند.

داور بخش حفظ سی‌وششمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان تصریح کرد: داشتن صوت زیبا و خواندن در یک مقام صحیح بحثی مزید بر بدیعیات حفظ است، اما حافظان باید تجوید را حتماً رعایت کنند که می‌توان در بعضی موارد صوت و لحن را لحاظ نکرد؛ اما در این مسابقات چون فردی که انتخاب می‌شود برگزیده چند نفر است، صوت و لحن هم لحاظ می‌شود.

وی ادامه داد: متسابقین رشته ۱۰ جزء از نظر سطح محفوظات و حسن حفظ از شرایط بهتری برخوردار بودند. متسابقین در رشته حفظ ۲۰ جزء با توجه به مجموعه تلاوت‌ها از سطح بالاتری برخوردار بودند.

وی افزود: اگر چه سطح شرکت کنندگان هنوز به دوران قبل از کرونا بازنگشته اما با توجه به مسابقات حفظ ۲۰ جزء و حفظ کل قرآن کریم می‌توان گفت در حال نزدیک شدن به شرایط قبل از کرونا هستیم.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha