لزوم توجه به ایده‌پردازی‌های اساتید و جوانان در فعالیت‌های قرآنی
کد خبر: 4059745
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۴۴

لزوم توجه به ایده‌پردازی‌های اساتید و جوانان در فعالیت‌های قرآنی

حیدر کسمایی، داور سی‌وششمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویی بیان کرد: در اجرای مسابقات قرآنی توصیه می‌شود که از ایده‌پردازی‌های استادان و جوانان در فعالیت‌های قرآنی استفاده شود که این مسئله باعث جذب بیشتر جوانان به قرآن و مسابقات قرآنی می‌شود.

حیدر کسمایی، داور بخش حفظ سی‌وششمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویانحیدر کسمایی، داور بخش حفظ سی‌وششمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان در گفت‌وگو با ایکنا از قم، گفت: سطح مسابقات، نحوه و کیفیت برگزاری و هم‌چنین اطلاع‌رسانی بسیار خوب بود، اما سطح شرکت‌کنندگان می‌توانست بهتر باشد؛ شاید شرایط کرونایی دو سال گذشته باعث کیفیت پایین‌تر این دوره نسبت به سال‌های گذشته شده، البته مسابقات در آن شرایط هم برگزار می‌شد و نباید شاهد این افت کیفیت می‌بودیم.

وی گفت: داوری حفظ به نحوی است که حافظ علاوه بر حسن حفظ باید تجوید، وقف، ابتدا و صوت و لحن را نیز رعایت کند اما در این مسابقات، حسن حفظ امتیاز بیش‌تری دارد، یعنی اهمیت بیش‌تری برای حفظ قائل هستیم و قرائت خوب امتیاز کمتری دارد.

کسمایی با بیان اینکه سطح داوری مسابقات و داوران ایران از تمام کشورها بالاتر است، افزود: داوران حاضر در این مسابقات، داوران درجه یک کشور هستند و تمام امتیازات برای شرکت‌کنندگان طبق آیین‌نامه اعمال می‌شود که این آیین‌نامه‌ها نیز بیش‌تر به نفع حافظان است.

وی در رابطه با علت این موضوع که با وجود دانشجویان زیاد در کشور، تعداد کمی به مرحله ملی مسابقات قرآن راه پیدا کردند، بیان کرد: به نظر بنده، ترغیب برای این مسابقات مانند جوایز ضعیف بوده، اما در این دوره شاهد کم‌کاری‌های دانشگاه‌های کشور در برنامه‌های قبل از این مسابقات هستیم که باعث ضعف در سطح ملی شده است؛ در این راستا پیشنهاد برگزاری کارگاه برای شرکت‌کنندگان این مسابقات را دادیم، اما انجام نشد.

کسمایی با بیان اینکه در مسابقات حافظان 5 و 10 جزء به نسبت افراد، تازه‌کار و تقریباً آماتور بودند و کیفیت قابل توجهی را شاهد نبودیم، اظهار کرد: اما در حفظ 20 جزء ارائه متسابقان از روز گذشته خیلی بهتر بود؛ البته که حافظان 20 جزء عمدتاً از حافظان کل قرآن بودند.

وی گفت: زمانی که متسابق از حسن حفظ نمره 100 بگیرد برای تجوید، وقف و درست خواندن کار واقعاً مشکل و رقابت در آن خیلی شدید خواهد شد  که امروز شاهد 4 متسابق با رتبه 100 بودیم اما توقعی که داشتیم بیش از این بود.

داور سی‌وششمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویی گفت: امیدواریم که نگاه به قرآن، برنامه‌ها، فعالیت و روی آوردن به قرآن در دانشگاه‌ها بالاتر رود. البته فقط تعداد افزایش پیدا نکند بلکه کیفیت نیز افزایش یابد.

وی تصریح کرد: در راستای اجرای مسابقات قرآنی توصیه ما آن است که از ایده‌پردازی‌های استادان و جوانان در فعالیت‌های قرآنی استفاده شود که این قبیل فعالیت‌ها نیاز به کار جهادی و عشق دارد هرچند انجام وظیفه نیز در این میان بسیار حائز اهمیت است تا اگر شخصی وقتی را که در اختیار امور متعلق به مباحث قرآنی می‌گذارد همراه با خلاقیت و ایجاد ترغیب باشد؛ البته در این میان نباید از نقش رسانه‌ها غافل شد و آنان نیز باید پای کار باشند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha