امکان تدریس قرآن کریم برای برگزیدگان مسابقات فراهم شود / کسی سراغ ما نمی‌آید
کد خبر: 3994985
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۹
مقام دوم مرحله استانی چهل‌وچهارمین مسابقات قرآن قم:

امکان تدریس قرآن کریم برای برگزیدگان مسابقات فراهم شود / کسی سراغ ما نمی‌آید

حافظ قرآن کریم گفت: متولیان امر می‌توانند امکان تدریس و آموزش قرآن کریم را برای برگزیدگان مسابقات کشوری فراهم کنند تا آن‌ها با آموزش به همسالان خود، روز به روز بر تعداد حفاظ و قاریان کشوری بیفزایند.

امکان تدریس قرآن کریم برای برگزیدگان مسابقات فراهم شود / کسی سراغ ما نمی‌آیدمهدیه شکوری، حافظ کل قرآن کریم و حائز رتبه دوم مسابقات قرآن اوقاف استان قم در گفت‌وگو با ایکنا از قم، بیان کرد: حفظ قرآن کریم را از دوران کودکی آغاز کردم و در مدت سه سال به پایان رساندم، از 9 سالگی تا به امروز توفیق داشتم تا در محضر قرآن کریم و حافظ کل باشم.

وی اظهار کرد: در مسابقات و جشنواره‌های بسیاری از جمله مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع)، مسابقات سراسری وزارت بهداشت، جشنواره ملی دانشجویی و سایر جشنواره‌های ملی و کشوری شرکت کردم و در آن‌ها موفق به کسب رتبه‌های اول تا سوم شده‌ام و امسال نیز به لطف و عنایت خداوند توانستم مقام دوم مسابقات اوقاف در مرحله استانی را کسب کنم.

شکوری در انتقاد از اطلاع‌رسانی برای ثبت‌نام این دوره از مسابقات، گفت: مشکلات ثبت‌نام در سایت مسابقات از سال گذشته تاکنون برطرف نشده است، در سال گذشته من به علت مشکلات فنی سایت از شرکت در مسابقات محروم شدم، امسال نیز اشکالات فراوانی به آن وارد است؛ برای مثال شماره‌های پشتیبانی سایت و همچنین دفاتر مسئولان اداره اوقاف استان قم به سختی پاسخگوی ما بودند.

این حافظ کل قرآن کریم با اشاره به اینکه بسیاری از قاریان و حفاظ قرآنی و برگزیدگان سال‌های گذشته مسابقات قرآنی، به علت اطلاع‌رسانی نامناسب از حضور در این دوره محروم ماندند، افزود: مرحله شهرستانی در همه استان‌ها برگزار شد، اما در استان قم این سهمیه حذف شد و مرحله‌ای تحت عنوان ارزیابی اولیه نیز وجود نداشت که از ضعف‌های این دوره به‌شمار می‌رود.

وی گفت: بسیاری از مسابقات سراسری از جمله دارالقرآن امام علی(ع) و مسابقات دانشجویی با کیفیت بالا و به‌صورت مجازی برگزار می‌شود.

این حافظ قرآن کریم که خود عضوی از کادر درمان است، تصریح کرد: در بنر تبلیغات این دوره از مسابقات قرآن بر رعایت حداکثری دستورالعمل‌های بهداشتی تأکید شده است و مسائل بهداشتی در حد قابل قبولی رعایت می‌شد، اما برخی از نکات ریز مانند ضدعفونی کردن میکروفون متسابقان پس از پایان هر اجرا الزامی است که در این مسابقات این مسئله رعایت نشد.

شکوری کیفیت برگزاری مسابقات و هیئت داوران را مناسب دانست و تصریح کرد: یکی از عواملی که سبب برگزاری هرچه باشکوه‌تر جشنواره‌ها و مسابقات قرآنی می‌شود، اطلاع‌رسانی صحیح و گسترده است؛ امسال تنها چند روز باقی مانده به برگزاری مسابقات با ما تماس گرفتند و بسیاری از دوستان من در قم نبودند و به همین خاطر به مسابقات امسال نرسیدند، اطلاع‌رسانی برای برگزاری مسابقه باید از دو هفته قبل انجام می‌شد.

مطالبه رهبری فراموش شده است

وی با اشاره به اینکه تشویق جوانان به‌سوی قرآن کمرنگ شده است، اظهار کرد: در ماه‌های اول، مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم در ایران، بسیاری از ارگان‌ها و نهادهای متولی، طرح‌های متنوع و گسترده‌ای برای آموزش حفظ قرآن کریم آغاز کردند و برای تشویق آحاد مردم جوایز و تشویق‌های بسیاری را در نظر گرفتند، اما تمام طرح‌ها و تشویق‌ها محدود به همان زمان بود و پس از مدت کوتاهی رها شد و امروز مغفول مانده‌ است، در این زمینه کارهای مقطعی و بدون فایده انجام شده است.

این حافظ قرآن کریم در انتقاد از بی‌توجهی رسانه ملی به حافظان و قاریان قرآن کریم، گفت: ویژه‌برنامه‌ای برای حضور حافظان و قاریان قرآن کریم در رسانه ملی ساخته نشده است، در حالی که یک حافظ یا قاری قرآن کریم با حضور در یک برنامه تلویزیونی و ارائه روش‌ها و شیوه‌های نوین و جذاب آموزش قرآن کریم می‌تواند باعث تشویق قشر کثیری از جوانان جامعه به سمت آموزش قرآن شود.

وی با اشاره به اینکه کم‌کاری رسانه در پرداختن و معرفی جامعه قرآنی کشور مشهود است، تصریح کرد: مصاحبه و تهیه گزارش از اعضای جامعه قرآنی از سوی رسانه ملی فقط محدود به زمان برگزاری جشنواره‌های کشوری و ملی و با رتبه‌های برتر مسابقات است و پس از آن هیچ‌کس از آن‌ها سراغی نمی‌گیرد.

انتقاد از عدم دعوت حافظان قرآن کریم به کرسی‌های تلاوت

شکوری اظهار کرد: متولیان برنامه‌های فرهنگی برای کرسی‌های تلاوت جلسات خود علاوه بر قاریان قرآن کریم، نسبت به حضور و دعوت از حفاظ قرآن کریم نیز اهتمام داشته‌ باشند؛ امروزه از حافظان قرآن کریم برای کرسی‌های تلاوت قرآن دعوت نمی‌شود و از استعدادهای قرآنی استان قم بهره کافی نمی‌برند.

وی کم‌کاری اداره اوقاف در تشویق و ترغیب جوانان به سمت قرآن را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: متولیان امر می‌توانند امکان تدریس و آموزش قرآن کریم را برای برگزیدگان مسابقات کشوری فراهم کنند تا آن‌ها با آموزش به همسالان خود، روز به روز بر تعداد حفاظ و قاریان کشوری بیفزایند.

شکوری برگزاری مسابقات قرآن استان قم را نیازمند آسیب‌شناسی جدی دانست و ادامه داد: به رتبه‌های برگزیده مسابقات بهای کافی نمی‌دهند و از آن‌ها به خوبی تقدیر و تشکر نمی‌کنند؛ نداشتن کارگاه‌های آموزشی ویژه شرکت‌کنندگان مسابقات یکی از ضعف‌های جدی مسابقات امسال بود، می‌توانستند کارگاه آموزشی را به‌صورت آفلاین برگزار کنند قطعا با این کار سطح کیفیت مسابقات افزایش پیدا می‌کرد و رقابت‌ بین شرکت‌کنندگان سنگین‌تر می‌شد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha