آموزه‌های اسلام و مسیحیت بیشترین مقدار سلامت روان و جسم را برای انسان فراهم می‌کند
کد خبر: 3972695
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۴
پروفسور هارولد کوئینگ:

آموزه‌های اسلام و مسیحیت بیشترین مقدار سلامت روان و جسم را برای انسان فراهم می‌کند

مدير مرکز مطالعات سلامت دانشگاه دوک آمريکا در پاسخ به این سوال که کدام مذهب می‌تواند سلامت روان بیشتری برای انسان‌ها فراهم کند؟ گفت: دین اسلام و مسیحیت از طریق ایمان و مناسک و عبادات و مذاهب مذهبی بیشترین مقدار سلامت روان و جسم را برای انسان فراهم می‌کنند اعتقاد دارم به اینکه خدا عاشق ماست و ما باید تسلیم کامل خداوند باشیم.

اسلام و مسیحیت بیشترین مقدار سلامت روان و جسم برا برای انسان فراهم می‌کندبه گزارش ایکنا از قم، پروفسور هارولد کوئینگ استاد و پژوهشگر حوزه روانشناسی از دانشگاه کارولینای شمالی آمریکا عصر امروز ۳۰ اردیبهشت‌ماه در کنفرانس بین‌المللی «رهیافت معنویت خداسو در مواجهه با بیماری کرونا» با ارائه مقاله «اسلام و سلامت روان: دلالت‌های کلینیکال و پژوهشی برای مواجهه با کرونا» که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: تخصص من در درمان روانپزشکی بیش از 40 سال است و محقق سلامت و مذهب و دین هستم اما خودم را متخصص الهیات و اسلام نمی‌دانم اما بارها قرآن و انجیل را خوانده‌ام و آشنایی با سنت مذهب اسلام دارم و بیش از 10 سال است که با متخصصان و روانشناسان ایرانی تبادل نظر و محتوا می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه نزدیک‌ترین ادیان به اسلام مسیحیت است زیرا ما اشخاصی هستیم که روح خود را به استکبار نفروختیم، افزود: وقتی که به آن‌چه که از خدا بر پیامبر نازل شده گوش می‌کنیم چشمان مسلمانان پر از اشک می‌شود و آن‌ها می‌گویند خدای ما، ما به تو معتقد هستیم پس چرا ما به حقیقت تو نباید ایمان آوریم؟ برای اینکه خداوند ما را پاداش خواهد داد با باغ‌هایی که مزین به نهارهای جاری شده‌اند و این پاداشی است که خداوند برای ما در نظر گرفته‌است.

پروفسور کوئینگ با اشاره به اینکه تاکید اسلام بر بزرگی خداوند ور رحمانیت خداوند است و مسیحیت تاکید برعشق، شکوه و زیبایی خداوند و بخشش خدا نسبت به بندگانش است، افزود: ما مسیحی‌ها و شما مسلمانان بسیاری از مسائل را در مورد خدا و بخشایش و رحمانیت او می‌توانیم از یکدیگر یاد بگیریم.

پژوهشگر رشته روانشناسی و علوم رفتاری و مطالعات معنویت و سلامت افزود: خداوند در توصیف سلامت می‌فرماید:« ما انسان را آفریدیم و ما می‌دانیم که چه چیزی در روح انسان نجوا می‌کند» بنابراین مبنای سلامتی و شروع درمان هرچیزی آن است که خدا در زندگی ما حضور داشته‌باشد، درمان واقعی و تندرستی راستین همین است.

وی ابراز کرد: این آیه بیان می‌کند خدا نزدیک‌تر از روح انسان به اوست بنابراین خداوند در هرکاری باید نزدیک ما باشد و فقط در این حالت است که ما می‌توانیم سلامت روان خوبی داشته باشیم درواقع انسان باید این عشق خدایی و رحمانیت خدا و کمک خدا در زندگی‌اش را از نزدیک لمس کند.

استاد دانشگاه‌های استنفورد و پکن با اشاره به اینکه عملکرد اصلی اعتقاد مذهبی و معنوی آن است که سیستم ایمنی انسان را در برابر تمام بیماری‌ها و عوامل مضر بیرونی تقویت می‌کند، گفت: چند توصیه برای شرایط کرونایی به شما دارم اول آن‌که رابطه خودتان با خداوند را گسترش دهید دوم اینکه حواستان به نیازهای عاطفی همسایگان و اطرافیان خویش باشد سوم اینکه حتما واکسن بزنید برای اینکه هر واکسنی جواب می‌دهد و در نهایت حتما مراقب خود باشید ماسک بزنید و فاصله اجتماعی را رعایت کنید و وضعیت جسمانی خود را خوب نگه دارید.

وی گفت: پیامبر(ص) فرمود:«خداوند برای کسانی که نسبت به افراد دیگر مهربان نیستند، رحمانیت نشان نمی‌دهد» و ملائکه به پیامبر(ص) در خصوص رسیدگی به همسایه بسیار سفارش کردند.

پزشک و استاد حوزه روانشناسی ادامه داد: منظور از خوب نگه‌داشتن وضعیت جسمانی آن است که اول از همه حتما ورزش کنید، خواب مفید شبانه 7 الی 8 ساعت  داشته باشید، وزن خود را کنترل کنید، ویتامین D و داروهای تقویت مثل زینک و ویتامین C و آب به میزان کافی مصرف کنید.

وی اظهار کرد: به شما توصیه می‌کنم که خوشحال باشید و این خوشحالی را از طریق ابراز عشق و عبادت به خداوند و انجام اعمال و مناسک مذهبی ابراز کنید در برابر خدا تسلیم باشید و خود را بنده‌ای بدانید که در خدمت خداست زیرا خدا بهترین محافظ انسان چه در این دنیا و چه در آخرت است.

مدير مرکز مطالعات سلامت دانشگاه دوک آمريکا در پاسخ به این سوال که کدام مذهب می‌تواند سلامت روان بیشتری برای انسان‌ها فراهم کند؟ گفت: دین اسلام و مسیحیت از طریق ایمان و مناسک و عبادات و مذاهب مذهبی بیشترین مقدار سلامت روان و جسم را برای انسان فراهم می‌کنند درواقع دین‌های یکتاپرستی که خدای واحد را پرستش می‌کنند می‌توانند این کار را انجام دهند و اعتقاد دارم به اینکه خدا عاشق ماست و ما باید تسلیم کامل خداوند باشیم.

وی در خصوص بهداشت روانی افراد در وضعیت کرونایی افزود: در زندگی خصوصی، من یک ساعت و بیشتر از یک ساعت کتب مذهبی می‌خوانم و نماز می‌خوانم و این ارتباط با خداوند توسط اتصال روزانه و دعای روزانه اتفاق می‌افتد و باعث می‌شود تاب آوری مذهبی من برای مقابله با هر نوع استرسی افزایش یابد؛ انسان با اتصال هرروز به خدا اشتیاق درون دلش را به او نشان می‌دهد و به مقام تسلیم در برابر جایگاه خدا می‌رسد و در آخر اینکه ما در برابر خداوند هیچ‌چیز نیستیم.

دانشيار دانشکده پزشکي دانشگاه کاروليناي شمالي آمريکا بیان کرد: طبق تحقیقاتی که تاکنون انجام دادم به این نتیجه رسیدم که افرادی که اعتقاد مذهبی قوی دارند عموما واکنش جسمانی بهتری دارند درواقع معتقد هستم که ارتباط با خداوند ما را از لحاظ روحی و جسمی نجات می‌دهد.

انتهای پیام
captcha