همایش «رهیافت معنویت خداسو در مواجهه با کرونا» برگزار می‌شود
کد خبر: 3971842
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۳
با حضور اندیشمندان خارجی؛

همایش «رهیافت معنویت خداسو در مواجهه با کرونا» برگزار می‌شود

دبیر علمی همایش بین‌المللی کنفرانس «رهیافت معنویت خداسو در مواجهه با کرونا» گفت: این همایش در روز های ۲۹ و ۳۰ اردیبهشت‌ماه با ارائه مباحث 9 اندیشمند خارجی از کشورهای استرالیا، آمریکا، انگلیس، اندونزی، مالزی و هندوستان در پژوهشکده حوزه و دانشگاه برگزار می‌شود.

همایش «رهیافت معنویت خداسو در مواجهه با کرونا» برگزار می‌شودبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین مسعود آذربایجانی، دبیر علمی همایش بین‌المللی کنفرانس «رهیافت معنویت خداسو در مواجهه با کرونا»، 26 اردیبهشت‌ماه در نشست خبری که در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: این همایش در سه پنل روانشناسی، فلسفه و کلام و علوم اجتماعی در روز های ۲۹ و ۳۰ اردیبهشت‌ماه به‌صورت حضوری در پژوهشکده حوزه و دانشگاه و مجازی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بیش از یک سال از پدید آمدن ویروس کرونا می‌گذرد، میزان مرگ و میر و مبتلا شدن به این ویروس را قابل توجه دانست و افزود: با توجه به عالم‌گیر شدن ویروس کرونا لازم است که دانشمندان رشته‌های علمی مختلف، اهتمام جدی‌تری برای مواجهه صحیح و برون‌رفت از این بیمار ی داشته‌ باشند.

دبیرعلمی همایش بین‌المللی کنفرانس «رهیافت معنویت خداسو در مواجهه با کرونا» تصریح کرد: استخراج، تبیین و ساماندهی اندیشه‌های علمی در ابعاد مختلف روانشناختی، فلسفه، کلام، الهیات و علوم اجتماعی می‌تواند مساعدت کند تا برون‌رفت بهتری داشته‌ باشیم و از سوی دیگر نیز بتوانیم آسیب‌های جسمی، روانی، اجتماعی و... آن را کاهش دهیم.

وی افزاد: در ابعاد کلامی نیز پرسش‌های جدی مانند تأثیر دعاها و توسلات، عدالت خداوند و مواجهه شرور گریبان افراد را گرفته‌ و به همین جهت لازم است برای مواجهه با این پیامدها اهتمام جدی‌تری داشته باشیم.

آذربایجانی با اشاره به اینکه در این همایش که با کمک اندیشمندان داخلی و خارجی برگزار می‎شود و بیش 120 چکیده مقاله دریافت شده است، بیان کرد: در این همایش 9 اندیشمند خارجی از کشورهای استرالیا، آمریکا، انگلیس، اندونزی، مالزی و هندوستان مباحث خود را ارائه می‌دهند.

وی ادامه داد: دانشگاه امام صادق(ع)، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه شیراز، دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله(عج) و مؤسسه امام خمینی(ره) قم در این همایش همکاری داشتند.

آذربایجانی اظهار کرد: سلامت معنوی در مواجهه با کرونا، مراقبت معنوی در کرونا، درمانگری معنوی در کرونا، سوگ ابراز نشده در کرونا از محورهای بخش روانشناختی است و در بخش الهیات نیز محورهای رهیافت‌های فلسفه اسلامی در حوزه کرونا، سنجش مواجهه‌های الهیاتی معاصر با مسئله شر بر اساس حکمت اسلامی و پاسخ‌های الهیاتی متناسب با نیازهای برآمده از کرونا مورد بررسی قرار می‌گیرد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه یادآور شد: در پنل علوم اجتماعی به بررسی میان فرهنگی زیست فرهنگی در مواجهه با کرونا، تبیین‌های اجتماعی مواجهه معنوی با کرونا، آسیب‌های اجتماعی ناشی از کرونا و راه‌های معنوی رفع آن‌ها، تحلیل آسیب‌های معنویت برآمده از کرونا براساس نظریات جامعه‌شناسی و تببین مباحث سرمایه فرهنگی، دینی و معنوی و پرداخته می‌شود.

انتهای پیام
captcha