پذیرش بحران کرونا بنیادی‌ترین ایستگاه رشد فردی است
کد خبر: 3972662
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۹
خدا بخش احمدی مطرح کرد:

پذیرش بحران کرونا بنیادی‌ترین ایستگاه رشد فردی است

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج) با اشاره به اینکه واکنش اولیه در مقابل بحران قطعا هیجانی است و انسداد تفکر و مه آلودگی تفکر را به دنبال دارد، گفت: اساسی‌ترین و بنیادی‌ترین ایستگاه رشد، پذیرش واقعیت و بحران است که مقابل انکار قرار دارد و پذیرش هر چقدر سریع‌تر صورت بگیرد، رشد هم سریع‌تر انجام می‌شود.

پذیرش بحران رشد سریع‌تر را به دنبال دارد/ رشد به سمت خدابه گزارش ایکنا از قم، خدا بخش احمدی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج) صبح امروز 30 اردیبهشت ماه در کنفرانس بین‌المللی «رهیافت معنویت خداسو در مواجهه با بیماری کرونا» با ارائه مقاله «بحران پاندمی کرونا فرصتی برای رشد» که به صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: بحران لازمه رشد آدمی است و مضامین فرهنگی و دینی ما تاکید فراوانی بر این موضوع دارد و در شرایط عادی به تکامل و تعامل نمی‌رسیم مگر اینکه بحران را پشت سر بگذاریم و بحران‌ها سکوی پرتاب زندگی زمینی به زندگی ملکوتی است و لازمه تعالی رشد انسان‌ها است.

وی ادامه داد: رشد در بحران شامل همه ابعاد رشد است اما متمرکز بر حوزه فردی و روانشناختی می‌شویم که قرآن می‌فرماید: «انسان در رنج و مشقت آفریده شده است»؛ انسانِ به دنبال آسایش به غلط عمل می‌کند و این سختی و بلای دنیوی است که انسان را به پختگی و فرآیند رشد می‌رساند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج) گفت: گرسنگی، از بین رفتن اموال و جان، چرخش شکست و پیروزی، تمسخر دیگران، جهاد و دفاع، شهوات جنسی، فراز و نشیب‌های زندگی انسان و .. از جمله مهم‌ترین سختی‌های بر اساس قرآن و روایات است تا روح انسان صیقل پیدا کند.

احمدی گفت: از دست دادن دلبستگی و خلوص انسان، تصمیم راسخ و تقویت اراده آدمی، ایجاد امید و انگیزه، استقامت، توکل به خدا، سعه صدر، افزایش دعا و بازگشت به خدا و طلب او، عمل صالح، تسلیم در برابر خدا، بخشش و عدم انتقام جویی، انفاق، پرهیز از تکبر، محافظت شهوت از جمله نتایج تحمل سختی‌ها است که رشد آدمی را به دنبال دارد و این همان تقوا و انسان ملکوتی است.

بحران در درونش پتانسیل رشد دارد 

وی با اشاره به اینکه توکل در سختی‌ها خودش را نشان می‌دهد، تصریح کرد: بحران‌ها در درون خودشان پتانسیل رشد دارند و در ظاهر آسیب دارند اما هسته رشد در درون آن است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج) بیان کرد: تعالی درون بحران باید استخراج شود و نیاز به تلاش دارد و این فرصت‌های رشدِ بحران بدون تلاش هدر می‌رود و فقط آسیب‌ها را تحمل می‌کنیم.

احمدی ابراز کرد: در یک مقاله 59 نشانه رشد پس از ضربه استخراج شده و این نشان‌های رشد ما را به این می‌رساند که در مسیر رشد پس از ضربه قرار داریم یا نه؟

وی ادامه داد: 13 نشانه اصلی رشد پس از ضربه شامل نقاط قوت جدید و بزرگ‌تر، همدلی بیشتر، بلوغ رواین و هیجانی بیشتر، قدردانی عمیق‌تر از زندگی، کسب ارزش‌های جدید، وضوح معنویت وجودی بیشتر، تغییر در اهداف و معنویت و مذهبی بودن، تغییر در فلسفه نظام اعتقادی و فلسفه زندگی، داشتن رضایت و معنای عمیق زندگی، تعهد عمیق‌تر به زندگی، سطح آگاهی عمیق‌تر، احساس تازه متولد شدن و فرصت‌های جدید، احساس بازگشت به خود است که مهم‌ترین نشانه‌های محوری، ادراک خود(خودشناسی و خودآگاهی بالاتر) و تعاملات بین فردی و تحمل هیجان است.

تحملِ هیجان موجب رشد می‌شود

استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج) یادآور شد: عده‌ای معتقدند ابراز هیجان کنید تا رها شوید اما در دیدگاه صبر، تحملِ هیجان موجب رشد می‌شود و بازداری هیجانی آگاهانه و عامدانه ارزش دارد و تحمل موجب اطمینان روانی و خود تنظیمی و اعتدال روانی می‌شود.

احمدی با اشاره به اینکه خود تنظیمی در درون محرک‌های درونی و بیرونی انسان را مصون نگه می دارد، عنوان کرد: هنگام بحران سیستم بدنی به طور خودکار گرایش به پاسخ سریع دارد و سیستم روانی واکنش نشان می‌دهد و واکنش اولیه در مقابل بحران قطعا هیجانی است و انسداد تفکر و مه آلودگی تفکر را به دنبال دارد و اجازه تفکر را از آدمی می‌گیرد.

وی ادامه داد: هیجان ناشی از بحران پتانسیل رشد را دارد چون انرژی روانی ما را تامین می‌کند تا بتوانیم رشد کنیم.

استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج) اضافه کرد: اساسی‌ترین و بنیادی‌ترین ایستگاه رشد، پذیرش واقعیت و بحران است که مقابل انکار قرار دارد و پذیرش هر چقدر سریع‌تر صورت بگیرد، رشد هم سریع‌تر انجام می‌شود؛ دو ماه طول کشید حتی دولتمردان بپذیرند بحران وجود دارد و با تاخیر اقدامات مقابله‌ای انجام شد.

احمدی تصریح کرد: تحمل هیجان تعهد نسبت به خود، دیگران و جامعه ایجاد کرده و همدلی محور اساسی است تا افراد به رشد و تعالی برسند و این سبب امید و توکل به خدا و معنویت می‌شود و دیگر توکل لقلقه زبانش نیست وهمه امور را به خداوند واگذار می‌کند و این همان زندگی اسلامی و ملکوتی است.

وی در پایان رشد به سمت خدا را رشد دانست و گفت: رشد در مسیر خدا، رشد در همه جوانب زندگی است و افرادی که رشد پس از ضربه را تجربه کردند و بحران را پشت سر گذاشتند، یعنی خالص شدند و فرصت دوباره زندگی را دریافته‌اند.

انتهای پیام
captcha