آیت‌الله دهشت شخصیتی جامع‌الاطراف دارد/ ورود جدی ایشان در امور خیریه
کد خبر: 1403629
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۰
در نشست خبری نکوداشت آیت‌الله دهشت عنوان شد؛

آیت‌الله دهشت شخصیتی جامع‌الاطراف دارد/ ورود جدی ایشان در امور خیریه

گروه اندیشه: دبیر علمی همایش نکوداشت استاد حاج شیخ غلامرضا دهشت، با بیان اینکه این عالم بزرگوار شخصیتی جامع‌الاطراف دارد، گفت: «آموزش و تعلیم به طلاب و افراد راغب به علوم دینی»، «تبلیغ و ترویج دین» و «امور خیر» سه وجهی است که در آیت‌الله دهشت نمود دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن‌(ایکنا) از خراسان رضوی، نشست خبری نکوداشت اسوه مجاهدت در تعلیم و تبلیغ، استاد حاج شیخ غلامرضا دهشت‌ عصر روز گذشته، 15 اردیبهشت‌‌ با حضور اصحاب رسانه، جعفر کبیری، دبیر علمی همایش نکوداشت و حسین محمدیان، رئیس واحد برادران دانشگاه شهید مطهری مشهد در دفتر خبرگزاری رسا در مشهد برگزار شد.

در ابتدای نشست خبری، جعفر کبیری، دبیر علمی همایش نکوداشت استاد حاج شیخ غلامرضا دهشت در رابطه با اهداف همایش گفت: ارائه الگوی زنده به جامعه و جوانان برای تبیلغ و ترویج دین و امور خیر، یکی از رسالت‌های ما در این همایش است.

تجلیل از بزرگان و حق‌داران به جامعه؛ از اهداف همایش نکوداشت آیت‌الله دهشت

وی با بیان اینکه تجلیل از بزرگان و حق‌داران به جامعه، از جمله آیت‌الله دهشت، که عمر شریف خود را صرف تبلیغ و ترویج دین کرده و در امور خیر هم ثمربخش بوده، از اهداف این همایش است، ادامه داد: استاد دهشت، مؤسس مدارس شهید مطهری مشهد است و این نکوداشت هم به همت چند ماهه فارغ‌التحصیلان این دانشگاه برگزار می‌شود.

کبیری در رابطه با برنامه‌های روز نکوداشت حاج شیخ غلامرضا دهشت اظهار کرد: در این مراسم افرادی چون آیت‌الله سید‌احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، آیت‌الله محمد امامی‌کاشانی، امام جمعه موقت تهران و تولیت مدرسه عالی شهید مطهری، حجت‌الاسلام و‌المسلمین احمد مروی، معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری، و حجت‌الاسلام سید‌رمضان موسوی‌مقدم، قائم مقام سازمان صدا و سیما حضور دارند و در مورد ویژگی‌های شخصیتی این استاد فرزانه به ایراد سخن می‌پردازند.

دبیر علمی همایش نکوداشت استاد حاج شیخ غلامرضا دهشت با اشاره به نهادهایی که در برگزاری این مراسم همراهی و همکاری داشته‌اند، افزود: جهاد دانشگاهی مشهد، خبرگزاری بین‌المللی قرآن‌(ایکنا)، روزنامه قدس، روزنامه خراسان، مدرسه عالی شهید مطهری شعبه مشهد، دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، شورای مدیریت حوزه علمیه خراسان، اداراه کل اوقاف و امور خیریه، ستاد اقامه نماز، جامعةالمصطفی(ص) العالمیة، شهرداری مشهد، شهرداری تهران، اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان رضوی، هیئت جامعةالحسین(ع)، مجتمع‌های مهدیه و بنی‌فاطمه(س) مشهد و هیئت و مجتمع فرهنگی حضرت زینب(س) از جمله نهادهایی هستند که به برگزاری این همایش کمک کرده‌اند.

کبیری در ادامه نشست اظهار کرد: آیت‌الله دهشت در ابتدای دوران طلبگی با رهبرمعظم انقلاب هم مباحثه بودند و دروس مکاسب و کفایةالاصول را با ایشان مباحثه می‌کردند.

وی با بیان اینکه ما به‌عنوان شاگرد ایشان در طول سال‌های متمادی می‌دیدیم که ایشان واقعاً برای تبلیغ دین، شب و روز نمی‌شناسد، ابراز کرد: ایشان در مسجد بناها در خیابان خسروی مشهد، مرکزی داشتند که قبل از پیروزی انقلاب و پس از آن، به اقصی نقاط ایران مبلغ اعزام می‌کردند، در اوایل انقلاب اسلامی و پس از پیروزی، سه مرکز در مشهد مبلغ اعزام می‌کرد که دفتر آیت‌الله دهشت یکی از این سه مرکز بود.

آیت‌الله دهشت در اعزام مبلغ بسیار با سابقه‌اند

کبیری با بیان اینکه آیت‌الله دهشت در اعزام مبلغ بسیار با سابقه‌اند به‌طوری‌که این اسناد در آستان قدس رضوی موجود است و در آینده منتشر می‌شود، یادآور شد: علمای دین و حوزه‌های علمیه در واقع سه شأن «آموزش و تعلیم به طلاب و افراد راغب به علوم دینی»، «تبلیغ و ترویج دین» و «امور خیر» را دارا بوده‌اند که در وجود آیت‌الله دهشت وجه سوم موج می‌زند.

دبیر علمی همایش نکوداشت استاد حاج شیخ غلامرضا دهشت اظهار کرد: آیت‌الله دهشت مؤسس بیش از 20 مؤسسه خیریه در شهر مشهد هستند، همچنین ایشان توانستند چند صندوق خیریه و مرکز برای ایتام و تمام مستمندان و حمایت از بیمارانی که هزینه درمان ندارند را فراهم کنند.

وی با بیان اینکه این موضوع خیلی مهم است که یک عالم دینی به دردهای جامعه برسد و با مردم در ارتباط باشد، اظهار کرد: البته دین هم همین سه شأن را از علما خواسته که یکی از دلایل برگزاری این نکوداشت، معرفی شخصیت جامع‌الاطراف آیت‌الله دهشت بوده است.

کبیری بیان کرد: در این همایش یک ویژه‌نامه مکتوب به نام یاد استاد پخش خواهد شد که مجموعه‌ای است از فعالیت‌های استاد دهشت از زبان شاگردان، دوستان و همراهان ایشان، که در روز نکوداشت بین علاقه‌مندان و حضار توزیع می‌شود، همچنین چهار مستند از زوایای شخصیتی ایشان تهیه شده که کلیپی از این مستندها به‌صورت مختصر در روز همایش و تفصیل آن در صدا و سیمای خراسان رضوی و شبکه‌های ملی پخش می‌شود.

برگزاری آئین نکوداشت بزرگان در زمان حیاتشان تأثیر بیشتری بر جامعه دارد

در ادامه نشست حسین محمدیان، رئیس واحد برادران دانشگاه شهید مطهری مشهد گفت: علت وجود چنین همایش‌هایی نمادسازی و الگوسازی برای عموم جامعه، به‌خصوص نسل جوان است از همین رو باید توجه داشت اگر می‌خواهیم چنین همایش‌هایی مؤثر واقع شود باید آئین نکوداشت بزرگان را در زمان حیاتشان برگزار کرد و امید است که این حرکت در شهر مشهد پس از شناسایی الگوها تداوم یابد.

محمدیان با بیان اینکه شناسایی، استخراج و الگوسازی این افراد از وظایف ذاتی دستگاه‌های فرهنگی به‌خصوص رسانه‌ها است، افزود: ما در مورد شخصیت استاد دهشت جنبه‌هایی از ایشان را که قابلیت ارائه به نسل جوان و جامعه را دارد شناسایی کردیم و به دو بعد را در رابطه با شخصیت ایشان رسیدیم: یکی عرصه تعلیم و دیگر عرصه تبلیغ و با توجه به شار سال به یقین ایشان یکی از الگوهای تبلیغ جهادی هستند.

در ادامه نشست خبری محمدیان اظهار کرد: نکته‌ای که باید در مورد ایشان بسیار مورد توجه قرار داد، بحث اخلاق‌مداری ایشان و به‌خصوص تواضع است، آیت‌الله دهشت شخصیتی هستند که قبل از انقلاب دروس حوزه مانند کفایه و مکاسب را در سطح عالی تدریس می‌کردند و خیلی از بزرگان حوزه هم از شاگردان ایشان بوده‌اند، ایشان با چنین پیشینه‌ای هنگامی‌که مدارس شهید مطهری تأسیس می‌شوند می‌آیند و به تدریس دانش‌آموزان آنجا مشغول می‌شوند.

آیت‌الله دهشت در بحث تبلیغ جریان‌ساز بودند

وی با بیان اینکه آیت‌الله دهشت در بحث تبلیغ جریان‌ساز بودند و شبکه‌ای کار می‌کردند، برای مثال اگر بحث مبلغ را راه‌اندازی می‌کنند ادامه فعالیت این را بحث هم پیش‌بینی می‌کنند، ادامه داد: جریان فعلی تبلیغی کشور به بودجه معطوف شده است، اگر بودجه‌ای به دستگاه‌ها برسد کار انجام می‌شود و اگر نرسد کار انجام نمی‌شود.

رئیس واحد برادران دانشگاه شهید مطهری مشهد در ادامه یادآور شد: هنگامی‌که از آیت‌الله دهشت علت راه‌اندازی مؤسسات خیریه را جویا شدند، ایشان پاسخ دادند: وقتی که من در بیمارستان بستری بودم، مشاهده می‌کردم تعدادی از مردم، از پس هزینه‌های درمانی‌شان برنمی‌آیند، با خود گفتم من به‌عنوان یک عالم دینی باید از آبرویم خرج کنم و به سراغ افرادی بروم که به‌لحاظ مالی به من اطمینان دارند تا در این زمینه اقدامی مناسب انجام شود، این حرکت ایشان منجر به ایجاد یک مؤسسه خیریه کوچک و پس از آن سایر مؤسسات بزرگ خیریه در شهر مشهد شد.

captcha