تجلیل از نیم قرن مجاهدت در حوزه تعلیم و تبلیغ
کد خبر: 1404703
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۴
با حضور دوستداران آیت‌الله دهشت انجام شد؛

تجلیل از نیم قرن مجاهدت در حوزه تعلیم و تبلیغ

گروه اجتماعی: همایش نکوداشت آیت‌الله غلامرضا دهشت با حضور گسترده علما، اساتید، مسئولان استانی و کشوری و اقشار مختلف مردم صبح امروز، 18 اردیبهشت‌ماه در سالن صبای صدا و سیمای خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، همایش نکوداشت آیت‌الله غلامرضا دهشت صبح امروز با استقبال گروه‌های مختلف جامعه و در حالی برگزار شد که وی به دلیل کسالت ناشی از سال‌ها تلاش و مجاهدت برای رفع مشکلات مردم، نتوانست در این مراسم حضور یابد.

این همایش با تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید توسط حجت‌الاسلام مهدی شجاع، قرائت سرود جمهوری اسلامی ایران و پخش کلیپی از آیت‌الله دهشت آغاز شد.

سپس اکبر صابری‌فرد، شهردار سابق مشهد و مدیرعامل سابق سازمان اتوبوسرانی مشهد در این همایش، با اشاره به خاطراتی از راهنمایی استاد دهشت در خصوص حوزه کاری خویش، گفت: پس از پیروزی انقلاب 16 تیرماه سال 58 حکم مدیرعامل سابق سازمان اتوبوسرانی مشهد را دریافت کردم، من نزد آیت‌الله غلامرضا دهشت رفته و با راهنمایی ایشان مشغول این کار شدم.

شهردار سابق مشهد با اشاره به اینکه آیت‌الله دهشت تأکید داشتند در این سازمان باید کار فرهنگی بشود، بیان کرد: بنابراین برای رانندگان هشت ساعت کلاس احکام و اعتقاد گذاشته شد و روزی 100 نفر از رانندگان در این کلاس‌ها شرکت می‌کردند.

صابری‌فرد با بیان اینکه برای استقبال رانندگان از این کلاس‌ها قرار شد ساعات حضور در کلاس برای رانندگان ساعت کار محسوب شود، افزود: 60 ساعت کلاس با حضور روحانیون به مدت 9 ماه برای رانندگان گذاشته شد.

وی ادامه داد: پس از این کلاس‌ها امتحان از رانندگان گرفته و گواهینامه برای آنان صادر شد، بعضی از این رانندگان مراجعه کرده و از حضور در این کلاس‌ها احساس رضایت داشتند و گواهینامه را زینت بخش منزل خود می‌دانستند.

مدیرعامل سابق سازمان اتوبوسرانی مشهد بیان کرد: این کلاس‌ها چنان تأثیر داشت که جمعی تقاضا کردند از دفتر امام خمینی(ره) وقت گرفته شود تا خدمت ایشان برسند، که با این درخواست موافقت شد.

صابری‌فرد اضافه کرد: با عده‌ای از روحانیون به خدمت امام خمینی(ره) رسیدیم، این‌قدر این عمل، ملاقات و این کلاس‌ها بر روی رانندگان تأثیر داشت که آیت‌الله دهشت فرمودند «عده‌ای از روحانیون به من گفته‌اند وقتی از خیابان می‌خواهیم رد شویم، اتوبوس به احترام ما می‌ایستد تا ما رد شویم سپس حرکت می‌کند».

شهردار سابق مشهد در پایان یادآور شد: من تمامی دوران که در اتوبوسرانی، شهرداری و آموزش و پرورش بودم بهترین استاد و راهنمایم استاد آیت‌الله دهشت بود.

همچنین در ادامه این همایش حجت‌الاسلام سیدرمضان موسوی‌مقدم، قائم مقام صدا و سیما گفت: حفظ وحدت جامعه اسلامی و نگهداری از کلمه توحید بزرگ‌ترین وظیفه شیعه است که این موضوع در آیت‌الله دهشت مصداق بارزی دارد.

وی با بیان اینکه علما و اندیشمندان فقط به خاطر خدمت به بندگان خدا درس می‌خوانند، ادامه داد: در واقع علما، علم و تخصص را هدف نمی‌دانند بلکه آن را وسیله‌ای برای خدمت به بندگان خدا تلقی می‌کنند.

قائم مقام صدا و سیما با اشاره به اینکه خدمت علما در ساعات مختلف زندگی مردم جاری است، ابراز کرد: مجموعه معارف قرآن بهترین راهنمای بشر برای رسیدن به سعادت است.

سپس در این مراسم، گروه همخوانی و مدیحه‌سرایی «ولایت» به اجرای همخوانی در وصف آیت‌الله دهشت پرداختند و در ادامه حجت‌الاسلام شیخ احمد مروی، معاون امور ارتباطات حوزوی دفتر رهبر معظم انقلاب با بیان اینکه رمز موفقیت آیت‌الله دهشت این بود که ایشان خود را محبوس در عناوین و القاب نکرده و خودش را از این القاب آزاد کرد، گفت: هر عالم و روحانی یکی از رموز موفقیت خود را در محبوس نکردن در عناوین و القاب می‌داند و این استاد بزرگوار نیز هیچ وقت نگفت من استاد سطح عالی حوزه و مجتهد هستم و این کارها در شأن من نیست.

وی با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) در پاسخ به سؤال رهبرمعظم انقلاب مبنی بر اینکه چه زمانی به فکر ایجاد حکومت اسلامی افتادند، ابراز کرد: امام خمینی(ره) در پاسخ به سؤال ایشان گفتند «من همیشه به دنبال انجام تکلیف بودم و در واقع انجام تکلیف مرا به اینجا رساند».

معاون امور ارتباطات حوزوی دفتر رهبر معظم انقلاب ادامه داد: آیت‌الله دهشت نیز علاوه بر اینکه، عالم به زمان بود، نیازها را می‌شناخت، دردها و کمبودها را تشخیص می‌داد و در جهت رفع نیازها قدم برمی‌داشت که این موارد بخشی از خصوصیات عالم دین است.

مداحی محمد گلابگیر، از مداحان اهل بیت(ع) برنامه بعدی بود و در ادامه سیدسعید سرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی پیام علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را قرائت کرد.

در بخشی از پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است: حضرت استاد آیت‌الله دهشت که از دیرباز افتخار آشنایی با ایشان را داشتم، از مفاخر حوزه علمیه مشهد، نمونه کامل از دانش، فقاهت، زهد و مقبولیت مردمی است، ایشان بیش از پنج دهه به تربیت نسل جوان و طلاب حوزه علمیه پرداختند و حضور مؤثر در محافل مذهبی به ویژه در سرزمین مقدسی که متبرک به نام علی بن موسی الرضا(ع) است را داشتند که این نشان از روحیه تلاش پایدار ایشان دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه پیام خود بیان می‌کند: این شاگرد مکتب اهل بیت(ع) از محضر اساتید و انفاس زکیه‌ای همچون مرحوم حاج هاشم قزوینی و مجتبی قزوینی بهره برد و مبانی کلامی و فهم صحیح معارف دینی را آموخت و به تدریس معارف قرآنی و نهج البلاغه پرداخت. غربت‌زدایی از حوزه اقتصاد در اسلام از خدمات بارز این عالم فرزانه است.

پس از آن آیت‌الله محمد امامی‌کاشانی، تولیت مدرسه شهید مطهری و امام جمعه موقت تهران، یکی از راه‌های رشد علمی و اخلاقی در جامعه را تأسیس مدارس عنوان کرد و گفت: توفیق مدرسه‌سازی در مشهد نصیب بنده شد و حرکت فرهنگی را با حضور چهره خدوم و اخلاقی آیت‌الله دهشت راه‌اندازی کردیم.

وی با تأکید بر اینکه آیت‌الله دهشت با اصرار بنده مسئولیت مدرسه شهید مطهری را به خاطر علاقه به تعلیم و تربیت پذیرفت، اظهار کرد: انگیزه اصلی آیت‌الله دهشت برای پذیرفتن مسئولیت مدارس شهید مطهری تعلیم به کودکان و نوجوانان بود و این کار را عاشقانه به دوش کشید و همکاران، مدیران و استادان مدرسه مطهری نیز به بهترین شکل این مدرسه را اداره کردند.

تولیت مدرسه شهید مطهری با تأکید بر اینکه مدارس شهید مطهری در برخی از نقاط کشور نقش‌آفرینی می‌کنند، ادامه داد: امروز هم دانشگاه مطهری در مقاطع مختلف تحصیلات عالی و در رشته‌های مختلف در جوار امام رحمت و مهربانی‌ها باعث ایجاد یک حرکت فرهنگی و علمی شده است.

یادآور می‌شود، در پایان این همایش هدایایی از سوی رهبر معظم انقلاب، آیت‌الله محمد امامی‌کاشانی، تولیت مدرسه شهید مطهری، حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور، محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، سیدصولت مرتضوی، شهردار مشهد، حجت‌الاسلام محمدمهدی مسعودی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محمود مرویان‌حسینی، مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، حجت‌‌الاسلام حجت‌ گنابادی‌نژاد، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، حجت‌الاسلام علی نهاوندیان، مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی، جواد حسینی، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی، مجتمع بنی فاطمه و مهدیه مشهد و ... به خانواده آیت‌الله غلامرضا دهشت اهدا شد.

لازم به ذکر است که قرار بود مقدمات حضور آیت‌الله غلامرضا دهشت با آمبولانس در این مراسم فراهم شود اما به دلیل بیماری و کسالت ایشان و توصیه‌های پزشک معالجشان، نتوانستند در مراسم حضور یابند.

captcha