حضور عالم دینی در جامعه، ضامن اجرایی شدن دین است/ آیت‌الله دهشت؛ سرمشقی ماندگار برای طلاب
کد خبر: 1404659
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۴
موسوی‌مقدم:

حضور عالم دینی در جامعه، ضامن اجرایی شدن دین است/ آیت‌الله دهشت؛ سرمشقی ماندگار برای طلاب

گروه اندیشه: قائم مقام صدا و سیما، حضور فقه و عالم دینی در جامعه را ضامن اجرایی شدن دین دانست و بیان کرد: علم تنها جامع‌ترین قوانین را برای جامعه ارائه می‌کند ولی در این بین نقش علما اساسی و سرنوشت‌ساز است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام سیدرمضان موسوی‌مقدم، قائم مقام صدا و سیما، صبح امروز، 18 اردیبهشت‌ماه در مراسم نکوداشت آیت‌الله دهشت که با استقبال باشکوه اقشار مختلف مردم در صدا و سیمای صبا برگزار شد، گفت: حفظ وحدت جامعه اسلامی و نگهداری از کلمه توحید بزرگ‌ترین وظیفه شیعه است که این موضوع در آیت‌الله دهشت مصداق بارزی دارد.

قائم مقام صدا و سیما با بیان اینکه علما و اندیشمندان فقط به خاطر خدمت به بندگان خدا درس می‌خوانند، ادامه داد: در واقع علما علم و تخصص را هدف نمی‌دانند بلکه آن را وسیله‌ای برای خدمت به بندگان خدا تلقی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه خدمت علما در ساعات مختلف زندگی مردم جاری است، ابراز کرد: مجموعه معارف قرآن بهترین راهنمای بشر برای رسیدن به سعادت است.

موسوی‌مقدم، حضور فقه و عالم دینی در جامعه را ضامن اجرایی شدن دین دانست و بیان کرد: علم فقط جامع‌ترین قوانین را برای جامعه ارائه می‌کند ولی در این بین نقش علما اساسی و سرنوشت‌ساز است.

وی با بیان اینکه دوری از عالمان دینی موجب کمرنگ شدن معارف دین و آموزه‌های قرآنی می‌شود، گفت: از این همین روست که قرآن، علما را وارثان پیامبر دانسته و حتی زمامداری را برعهده آنان گذاشته است تا سعادت و رستگاری مردم تأمین و تضمین شود که البته این حفظ و نگهداری شرایطی را می‌طلبد.

قائم مقام صدا و سیما با اشاره به اینکه در گذشته نه چندان دور سبک مکتب‌داری(استاد و شاگردی) سبک کارآمدی بود اما در دوره مدرنیته برخی نقش‌ها کمرنگ شد این در حالی است که برخی از این شیوه‌ها تأثیرگذاری بسیاری دارد، ابراز کرد: در حال حاضر نیز بزرگان و علمای دین ما از ارتباط شاگردی خود با چهره‌های برجسته‌ای از جمله استاد مطهری به نیکی یاد می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه عالم دینی در اسلام و فقاهت و به خصوص در تشیع شخصیت وارسته‌ای است که معارفی که ارائه می‌دهند باعث هدایت گمراهان می‌شود، افزود: دانش علمای دینی دل‌های مرده را حیات می‌دهد و این موضوع به خوبی در زندگی آیت‌الله دهشت جلوه‌گر است چرا که وی هر کجا حضور می‌یافت یک تحول اساسی رخ می‌داد.

حجت‌الاسلام موسوی‌مقدم با اشاره به اینکه عالم دینی در عمل مردم را هدایت می‌کند، یادآور شد: امروز از عالمی تجلیل می‌کنیم که تمام  خصوصیات نیک را داراست، علمش دانشجویان را سیراب می‌کند و تقوای وی الگویی برای شاگردانش است، خدمت‌رسانی این عالم بزرگوار به مردم و به ویژه مستمندان سرمشق و الگو بوده و در مراکز خیریه مشهد هیچ جایی وجود ندارد که مکانی رد پای آیت‌الله دهشت در آن نباشد.

وی ادامه داد: این عالم بزرگوار در حریم کشور و اسلام و انقلاب و ارزش‌های دینی لحظه‌ای درنگ نکرده و با حضور در بسیج در قالب کمک‌های مردمی به مردم مستمند خدمت‌رسانی کرده است.

موسوی‌مقدم با بیان اینکه روح نظام اسلامی در اصل ولایت فقیه است که عالمان این اصل را در جان مردم تعمیق می‌کنند، گفت: یکی از مهم‌ترین کارکردهای روحانیت آرامش‌بخشی به مردم است و در واقع یک عالم خدوم در متن و زندگی مردم حضور می‌یابد، با شادی آن‌ها خوشحال می‌شود و جامعه را به سمت آرامش می‌برد و در واقع این کارکرد روحانیت در طول تاریخ است.

وی با اشاره به اینکه علما در واقع مصداق بارز طبیبی هستند که به دنبال بیماران خود می‌گردند و در دورترین نقاط نیز حضور می‌یابند تا وظیفه خود را اجرا کنند، یادآور شد: خدمت و شیوه‌های زندگی آیت‌الله دهشت می‌تواند سرمشقی ماندگار برای همه طلاب باشد.

قائم مقام صدا و سیما با بیان اینکه برگزاری مراسم نکوداشت آیت‌الله دهشت نمونه بارزی از تقدیر اساتید است، ابراز امیدواری کرد این سنت حسنه ادامه یابد.

موسوی‌مقدم با اشاره به اینکه برگزاری این مراسم، به منظور تجلیل از عدل، علم و ستایش اخلاق و معنویت است، یادآور شد: در واقع در این جلسه از جایگاه حوزه علمیه ستایش می‌شود چرا که روحانیت جایگاه مهمی در اندیشه و اعتقادات مردم دارد و علت این موضوع برمی‌گردد به رابطه علما با اسلام و قرآن، چرا که اساسا این خواستگاه و مکتب در ذات خود به دنبال تعالی و تنویر قلوب و تدبیر نفوس است.

captcha