خواسته بانوان متسابق از برگزارکنندگان مسابقات قرآن
کد خبر: 4188159
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۹
نفر اول رشته قرائت تحقیق مسابقات سراسری قرآن بیان کرد:

خواسته بانوان متسابق از برگزارکنندگان مسابقات قرآن

قاری برتر چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن در بخش بانوان با اشاره به فشرده بودن رقابت در این رشته گفت: سطح فنی تلاوت بانوان به حدی بالا رفته که اضافه شدن بخش بین‌المللی به این رشته در سال‌های آتی، به خواسته اصلی بانوان قاری تبدیل شده است.

خواسته اصلی بانوان متسابق از برگزار کننده مسابقات قرآن

عاطفه ناصح حدود 10سال است که به صورت متوالی در مسابقات سراسری قرآن کریم شرکت می‌کند و نتیجه این استمرارِ حضور را امسال با دریافت رتبه نخست رشته قرائت تحقیق دریافت کرد، رتبه‌ای که در تاریخ تلاوت استان گیلان و در بخش بانوان بی‌نظیر بوده است. او تا پیش از این، رتبه‌های متعدد دیگری نیز به دست آورده است که مهم‌ترین آنها دریافت رتبه دوم مسابقات سراسری قرآن کریم در سال 1400 بوده است. رتبه‌ای که در زمان خود برای قرائت بانوان گیلانی رکوردی دست‌نیافتنی به شمار می‌رفت.

تا قبل از چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم که بالاترین افتخار این قاری ممتاز است، آخرین رتبه‌ای که به دست آورده، رتبه نخست رشته قرائت تحقیق در مسابقات بین‌المللی «والشفع والوتر» بوده است. مسابقاتی که به همت یکی از چهره‌های قرآنی کشور عراق و به صورت مجازی برگزار شد. 

عاطفه ناصح، فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی رشته روانشناسی بوده و هم اینک مشغول تدریس قرآن کریم است. او با 27 سال سن در اغلب مسابقاتی که تا کنون حضور یافته موفق به دریافت رتبه شده است. رتبه عالی مسابقات سراسری قرآن در سال 1398 در استان اصفهان و نیز بیش از 30 رتبه کشوری در مسابقات دستگاهی از دیگر موفقیت‌های او در عرصه مسابقات است.

به نظر می‌رسد چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم آخرین حضور و پایان کار این قاری ممتاز در عرصه رقابت‌های قرآنی باشد، چرا که در رشته قرائت تحقیق بانوان، آخرین مرحله، رقابت در مرحله کشوری است. 

تغییرات مسابقات قرآن در بخش بانوان

عاطفه ناصح در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به اینکه مسابقات امسال تفاوت چشمگیری نسبت به سال‌های گذشته داشت، از حضور 10 ساله خود در مسابقات قرآن خبر داد و گفت: تفاوتی که مسابقات امسال با سال‌های دیگر داشت این بود که شکل و شمایل برگزاری بخش بانوان تغییر کرده بود. 

وی افزود: در ادوار گذشته مسابقات در بخش بانوان طی دو مرحله مقدماتی و نهایی برگزار می‌شد و در ایام کرونا مرحله مقدماتی به ضرورت مجازی برگزار می‌شد و لذا قاریان و حافظان برتر با یک بار اجرای حضوری معرفی می‌شدند، اما امسال مرحله نیمه‌نهایی به مسابقات اضافه شد، در این مرحله هر قاری 15 سطر تلاوت داشت و در ادامه در فینال نیز یک تلاوت 20 سطری در نظر گرفته شده بود.

نفر اول چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در رشته قرائت تحقیق با اشاره به اینکه تا کنون در مسابقات بانوان تلاوت 20 سطری نبوده است، بیان کرد: اضافه شدن یک مرحله به مسابقات از لحاظ روانی فشار زیادی بر متسابق وارد می‌کند، چرا که باید دو تلاوت در دو روز متوالی داشته باشد که یک تلاوت آن 20 سطری است، این می‌تواند فشار را زیاد کند. اما مزیت اصلی این اضافه شدن آن بود که یک غربالگری جدی از سطح توانمندی شرکت‌کنندگان به عمل آمد. 

رقابت فشرده در قرائت و حفظ

ناصح تصریح کرد:‌ در سایر رشته‌ها و از جمله رشته حفظ کل قرآن کریم نیز شاهد رقابت سختی بودیم، روش برگزاری حفظ کل نیز همچون قرائت تغییر کرده بود. در این رشته رقابت به حدی فشرده بود که یکی از دوستان با فاصله چند هزارم نمره نتوانست به فینال راه پیدا کند. در رشته قرائت با وجود اختلاف نمره نفر اول با دوم، اما اختلاف نمرات از رتبه دوم به بعد بسیار اندک بود.

این قاری ممتاز کشورمان در مورد میزان جوایز این دوره از مسابقات بیان کرد: جوایز مسابقات طی سال‌های اخیر یکسان‌سازی شده است، این یکسان‌سازی اتفاق بسیار خوبی است و باعث حذف گلایه‌های بانوان در این زمینه شده است، یکسان‌سازی به رعایت بیشتر عدالت در مسابقات منجر می‌شود.

تحلیلی بر عملکرد نمایندگان گیلان

ناصح همچنین در مورد عملکرد نمایندگان استان گیلان در چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم اظهار کرد:‌ استان گیلان تا کنون چنین رتبه‌ای را در بخش بانوان نداشته و امسال برای اولین بار بود که این رتبه کسب شده است. رکورد برترین رتبه تا پیش از این نیز مربوط به من بود که در سال 1400 رتبه دوم مسابقات را کسب کرده بودم. کسب این رتبه می‌تواند شروع خوبی برای بقیه بانوان استان گیلان باشد، با کسب این رتبه مسیر باز شده و احتمالاً در سال‌های آینده با سهمیه بیشتری که در نظر گرفته خواهد شد، بانوان بیشتری می‌توانند در مسابقات کشوری حضور یابند، قاریان هم انگیزه‌ای پیدا خواهند کرد تا بتوانند وارد این مسیر شوند. اگر در زمینه تلاوت کمکی از من ساخته باشد، دریغ نخواهم کرد و تلاش خواهم کرد تجربیات خودم را در اختیار سایر نمایندگان استان بگذارم.

وی با تأکید بر اینکه استان گیلان ظرفیت بیشتری در زمینه تلاوت قرآن دارد و می‌تواند موفق‌تر از این عمل کند، گفت: امسال در رشته قرائت ترتیل نیز یکی دیگر از نمایندگان استان حائز رتبه شد. ضمن اینکه دو نفر از افرادی که صاحب رتبه شده‌اند، اصالتاً گیلانی هستند، اما از استان دیگر در مسابقات حضور یافته‌اند، با این وجود ظرفیت استان گیلان بیشتر از این است و ان‌شاءالله قاریان و حافظان گیلانی بتوانند در سال‌های آینده درخشان‌تر ظاهر شوند، برای این کار لازم است قبل از مسابقات سطح فنی خود را ارتقا دهند و مشاوره‌های بیشتری از اساتید دریافت کنند.

زمان بین‌المللی شدن قرائت بانوان رسیده است

نفر اول چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در بخش بانوان در پاسخ به سوالی در مورد حضور بانوان در مسابقات بین‌المللی به خصوص در رشته قرائت تحقیق بیان کرد: از همین تریبون صدای اکثریت بانوان قاری را به گوش مسئولان و برگزارکنندگان مسابقات برسانم و بگویم خواسته اغلب بانوان در این عرصه برگزاری مسابقات بین‌المللی در رشته قرائت تحقیق بانوان است. زمان آن رسیده که این بخش نیز به مسابقات بانوان اضافه شود. این یک اجحاف در حق بانوان است. 

وی افزود: با اضافه شدن بخش بین‌المللی به رشته ترتیل شاهد رقم خوردن اتفاقات خوبی در این حوزه بوده‌ایم. الان تعدادی از بانوان قاری با توجه به اینکه رشته قرائت تحقیق بخش بین‌المللی ندارند، به ناچار در رشته ترتیل در مسابقات حضور می‌یابند. 

ناصح با اشاره به اینکه شروع فعالیتش در عرصه قرآن کریم، با حفظ بوده است، بیان کرد: مادرم مدرس حفظ است و لذا شروع فعالیتم با حفظ قرآن بود، بعد از مدتی وارد فضای تلاوت شدم با توجه به اینکه جذابیت این فضا برای من بیشتر بود، فعالیت تخصصی در تلاوت را ادامه دادم و در حالی که حافظ 10 جزء قرآن بودم، زمان برای تکمیل محفوظات را نداشتم، امیدوارم بتوانم در آینده حافظ کل قرآن شوم. دوست ندارم فعالیت قرآنی من در همین جا متوقف شود، با توجه به اینکه بانوان قاری تریبون خاصی ندارند،‌ ادامه فعالیت مقداری سخت است. 

این قاری قرآن در پایان به شرایط اسکان بانوان در شهر بجنورد اشاره کرد و وجود سربالایی از محل اسکان تا محل برپایی مسابقات را مانعی برشمرد که بر روی اجرای متسابقان به ویژه در رشته قرائت تحقیق تأثیر گذاشته بود.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha