از چراغ روشن مسابقات قرآنی در کشور تا آمادگی مجلس برای تدوین قوانین قرآنی
کد خبر: 4187987
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۲
مروری بر رویدادهای قرآنی هفته

از چراغ روشن مسابقات قرآنی در کشور تا آمادگی مجلس برای تدوین قوانین قرآنی

سومین هفته آذرماه 1402 با برگزاری مراسم اختتامیه بخش آوایی چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم آغاز شد و با اختتامیه هفدهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) به پایان می‌رسد. بخش معارفی‌ مسابقات اوقاف نیز دی‌ماه پیشرو برگزار می‌شود.

پایان مسابقات سراسری قرآن و عملکرد وزارت ارشاد در زمینه حفظ

به گزارش ایکنا، اخبار رویدادهای قرآنی متعددی در سومین هفته آذرماه روی خروجی خبرگرازی قرآن گرفت، در ابتدای این هفته شاهد برگزاری مراسم اختتامه بخش آوایی چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم بودیم، مسابقاتی که از نهم تا هجدهم آذرماه در شهر بجنورد در جریان بود و حضور باشکوه مردم در سالن محل برگزاری این رقابت‌ها بر شکوه هرچه بیشتر آن افزوده بود. 

در این هفته همچنین گزارش عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه حفظ قرآن کریم منتشر شد، گزارشی که در آن عملکرد تمامی معاونت‌ها، مراکز و ادارات کل ارشاد اسلامی در استان‌ها مورد اشاره قرار گرفته بود. همچنین در خبر دیگری از وزارت ارشاد، شاهد انتشار نامه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به رئیس سازمان اداری و استخدامی بودیم که در آن برخی اقدامات و تکالیف محوله به وزارت ارشاد در زمینه حفظ قرآن کریم پیگیری شده بود.

آغاز فرایند سی و هشتمین دوره جشنواره  قرآن و عترت دانشجویان وزارت علوم، برگزاری اختتامیه هفدهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) و برگزاری مرحله نیمه‌نهایی سی‌امین دوره مسابقات سراسری قرآن و عترت بسیج از دیگر رویدادهای مهم هفته جاری بود. در ادامه نگاهی کوتاه به این اخبار شده است. 

اختتامیه مسابقات سراسری قرآن در بجنورد

مراسم اختتامیه چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم بعدازظهر شنبه 18 آذرماه در شهر بجنورد برگزار شد. در بخشی از این مراسم رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه امسال برای نخستین‌بار مسابقات قرآن ویژه نوجوانان را برگزار می‌کنیم، گفت: سال آینده میزبانی این مسابقات را به خراسان شمالی محول خواهیم کرد.

معرفی قاریان و حافظان برتر قرآن در سال 1402

پس از طی فرایند چندماهه از ابتدای ۱۴۰۲ و انتشار فراخوان، ثبت‌نام، برگزاری مراحل شهرستانی، استانی، مقدماتی کشوری و در نهایت به میزبانی بجنورد، رقابت‌های کشوری، نفرات برتر در دو بخش آقایان و بانوان در مراسم اختتامیه این مسابقات معرفی و تجلیل شدند، بر همین اساس در رشته قرائت تحقیق و حفظ کل آقایان که مهم‌ترین بخش‌های این مسابقات است سیدمحمد حسینی‌پور و محمد خاکپور رتبه‌های برتر را کسب کردند.

قرآن قانون اساسی مردم آخرالزمان است

نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی در آئین اختتامیه چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن گفت: قرآن قانون اساسی برای مردم منجی آخر‌الزمان است و در طول تاریخ گذشته و در تاریخ معاصر، با انسان‌های بزرگی مواجه شده‌ایم که با تمسک به قرآن، کارهای بزرگی به انجام رسانده‌اند.

مردم خراسان شمالی برنده مسابقات سراسری قرآن

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در آیین اختتامیه چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن نیز گفت: یقین بدانید در این دوره از مسابقات سراسری قرآن، رتبه اول از آن مردم شریف و مؤمن خراسان شمالی بود.

نقطه قوت ایران توجه به فعالیت‌های قرآنی است

محمدرضا حسین‌نژاد، استاندار خراسان شمالی نیز در مراسم اختتامیه چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن با بیان اینکه برگزاری این مسابقات باعث شد که استان ما به عنوان یک استان قرآنی جایگاه خاصی در ایران پیدا کند، گفت: ‌نقطه قوت جمهوری اسلامی ایران توجه به فعالیت‌های قرآنی است.

نمایندگان مجلس آماده تدوین قوانین قرآنی

سیدمحمد پاکمهر، نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی طی پیامی ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران برگزاری چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم و استقبال پرشور مردم از این رویداد ملی، بر آمادگی مجلس برای تدوین قوانین لازم در راستای تسهیل و پیشبرد فعالیت‌های حوزه قرآن تأکید کرد.

رکورد بی‌نظیر در مسابقات سراسری قرآن

هیئت داوران مسابقات سراسری قرآن کریم در بیانیه‌ای ضمن بیان مهم‌ترین ویژگی‌های این دوره، میزبانی با شکوه استان خراسان شمالی از این رویداد را فراتر از حد توقع و رکوردی غیرقابل باور در تاریخ برگزاری مسابقات عنوان کرده‌اند.

به افق قرآن، به افق مردم 

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در یادداشتی به تحلیل و واکاوی چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن پرداخته و بر این موضوع که مسابقات باید برای همه مردم باشد و نه یک طیف خاص تأکید کرده است. در بخشی از این یادداشت بر این موضوع که مسابقات قرآن ایران به دو کلان استراتژی «مردمی‌تر شدن» و «مفهومی‌تر شدن» متعهد بوده، تأکید شده است.

موفقیت‌های ارتش حاصل توجه به آموزه‌های قرآنی است

امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگویی با ایکنا که این هفته منتشر شد، در پاسخ به این سؤال که اهتمام به فعالیت‌های قرآنی چه میزان در ارتقای سطوح اعتقادی و ایمانی کارکنان پایور و وظیفه و تقویت نیروی انسانی مؤثر است؟ گفت: از همان اوایل پیروزی انقلاب اسلامی زمینه‌های انس با قرآن و حرکت به سمت بسترهای تلاوت و حفظ قرآن و تدبر در آموزه‌های قرآنی و توجه به مفاهیم این مصحف شریف از سوی سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش با همراهی فرماندهان شروع شد.

نامه وزیر ارشاد به رئیس سازمان اداری - استخدامی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نامه‌ای به رئیس سازمان اداری و استخدامی پیگیر برخی اقدامات و تکالیف محوله به وزارت ارشاد در زمینه حفظ قرآن کریم شده است. در این نامه که تاریخ آن به روز ۳۰ آبان‌ماه مربوط می‌شود اما در این هفته رسانه‌ای شد، وزیر ارشاد پیگیر برخی اقدامات و تکالیف محوله به وزارت ارشاد در زمینه حفظ قرآن کریم شده است.

اعلام اسامی راه یافته به مرحله نهایی بخش معارفی مسابقات سراسری قرآن

مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، دو روز بعد از برگزاری مراسم اختتامیه چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن در بخش آوایی، اسامی راه‌یافتگان به مرحله نهایی بخش معارفی این مسابقات شامل رشته‌های تفسیر قرآن کریم، صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه) را اعلام کرد که بر اساس آن ۷۷ نفر در رشته‌های مختلف موفق به حضور در مرحله پایانی این بخش از مسابقات سراسری قرآن کریم شده‌اند. مرحله نهایی این مسابقات ۱۸ تا ۲۳ دی‌ماه سال‌جاری و به میزبانی شهر قم برگزار خواهد شد.

برگزاری مرحله نیمه‌نهایی مسابقات قرآن بسیج

مرحله نیمه‌نهایی سی‌امین دوره مسابقات سراسری قرآن و عترت بسیج از روز دوشنبه بیستم آذرماه به صورت مجازی و با مشارکت بیش از 1500 شرکت کننده آغاز ‌شد و به مدت شش روز ادامه خواهد یافت. مرحله نهایی این مسابقات اوایل بهمن‌ماه امسال و به میزبانی استان قم برگزار خواهد شد.

آغاز فرایند جشنواره قرآنی وزارت علوم 

فرایند اجرایی سی و هشتمین دوره جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان وزارت علوم از ۲۱ آذرماه با ابلاغ شیوه‌نامه این جشنواره و شروع ثبت‌نام آغاز شده و طی یک بازه زمانی ۹ ماهه تا مردادماه سال آینده که زمان برگزاری مرحله کشوری جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان سراسر کشور است، ادامه خواهد یافت. بر اساس آنچه در شیوه‌نامه این جشنواره آمده است، متقاضیان حضور در این رویداد صرفاً از طریق مراجعه به سامانه quran.farnama.net امکان ثبت‌نام خواهند داشت.

عملکرد وزارت ارشاد در زمینه حفظ قرآن

معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گزارش عملکرد وزارت ارشاد در زمینه حفظ قرآن کریم در سال ۱۴۰۱ و نیم سال اول سال ۱۴۰۲ را منتشر کرد. در این گزارش اقدامات صورت گرفته از سوی معاونت‌های مختلف وزارت ارشاد شامل معاونت امور هنری، معاونت مطبوعاتی، معاونت فرهنگی، معاونت قرآن و عترت، کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد و معاونت توسعه و مدیریت منابع ارائه شده است. همچنین بخشی از این گزارش به اقدامات ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها در زمینه حفظ قرآن کریم و نیز حمایت از موسسات اشاره شده است.

آغاز مرحله مقدماتی مسابقات قرآن شرکت ملی گاز

طه کبیری، دبیر شورای فرهنگی و رئیس دارالقرآن شرکت ملی گاز با اشاره به آغاز مرحله مقدماتی مسابقات قرآن و نهج‌البلاغه بهار در بهار در سراسر کشور گفت: مرحله مقدماتی پانزدهمین دوره مسابقات قرآن «بهار در بهار» ویژه کارکنان و همسران شرکت ملی گاز ایران با هدف جذب تمامی همکاران و خانواده‌های آنان و آموزش مفاهیم قرآنی در رده‌های مختلف سنی کارکنان و خانواده کارکنان شرکت‌های تابعه شرکت ملی گاز آغاز شده است.

اختتامیه مسابقات قرآن بازنشستگان وزارت دفاع

آیین اختتامیه مرحله نهایی نخستین دوره مسابقات قرآن کریم بازنشستگان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و خانواده‌ها، روز، ۲۱ آذرماه برگزار شد. این مسابقات در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ ۵ و ۱۰ جزء و حفظ کل و اذان با رقابت قریب به ۳۵۰ متسابق در چهار گروه بانوان و آقایان بازنشسته، همسران و فرزندان دختر و پسر به صورت مجزا برپا شد.

تشریح جزئیات جشنواره قرآنی رحمت

معاون آموزش مؤسسه جامعه القرآن الکریم و اهل البیت‌(ع) ضمن تشریح جزئیات جشنواره قرآنی رحمت گفت: موضوع جشنواره امسال نماز است که با شعار «بچه‌ها درست و زیبا نماز بخوانید» اجرا می‌شود که موضوعات آن سوره‌های قرآن در نماز است. جشنواره رحمت مخفف روخوانی، حفظ، مفاهیم و تربیت اسلامی و تجوید است.

برگزاری 100 محفل در حاشیه مسابقات سراسری قرآن

از جمله برنامه‌های جانبی چهل‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، برپایی محافل انس با قرآن در شهرستان‌های تابعه استان خراسان شمالی، میزبان این رویداد بود، طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار بود در این دوره از مسابقات، ۴۶ محفل انس با قرآن برگزار شود، اما با توجه به استقبال چشمگیر مردم قرآن‌دوست استان، ۱۰۰ محفل قرآنی در این استان برگزار شد. سیدمحمد موجانی، مسئول برگزاری محافل انس با قرآن این دوره از مسابقات در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا درباره این محافل گفت: محافل انس با قرآن به مناسبت برگزاری چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن از ۴ آذرماه در نقاط و شهرستان‌های گوناگون استان برپا شد و همزمان با پایان یافتن آن و برگزاری مراسم اختتامیه، بیش از ۱۰۰ محفل و بالغ بر ۲۰۰ برنامه قرآنی برگزار و به ثبت رسید.

تشریح فعالیت‌های مرکز قرآن استان قدس رضوی

در این روز همچنین حجت‌الاسلام و‌المسلمین سیدمسعود میریان، رئیس مرکز قرآن آستان قدس رضوی فعالیت‌های این مرکز را تشریح کرد و گفت: مهدالرضا با دارا بودن ۴۰۷ شعبه در شهرها و روستاها و پوشش بالغ بر ۲۵ هزار قرآن‌آموز، بزرگترین شبکه آموزش قرآن نونهالان کشور محسوب می‌شود. در زمان تولیت حجت‌الاسلام رئیسی در آستان قدس مرکز قرآن کریم تأسیس شد و فعالیت‌های قرآنی آستان قدس نیز به دو بخش تقسیم شد؛ لذا فعالیت‌های متمرکز داخل حرم و آنچه که در حرم انجام می‌شود مثل تلاوت‌های اذانگاهی و محافل انس با قرآن و خدمات آموزشی که به زائران داده می‌شود به یک اداره واگذار شد و از سال ۹۶ که مرکز قرآن تأسیس شد، فعالیت‌های خارج از حرم مطهر در سطح مشهد، کشور و حتی بین‌الملل را این مرکز پیگیری می‌کند.

آغاز فصل دوم نشست‌های حکمرانی قرآنی

روز چهارشنبه فصل دوم سلسله‌نشست‌های اندیشه‌ورزی قرآن کریم و حکمرانی از سوی سازمان دارالقرآن الکریم با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون فرهنگی اجتماعی هیئت دولت در راستای فریضه جهاد تبیین برگزار ‌شد. این نشست‌ها با موضوع نقش انقلاب اسلامی در نظم جدید جهانی و مناقشه با اسرائیل برپا شد، بر همین اساس هفتمین نشست از فصل دوم با ارائه حجت‌الاسلام علی صبوحی، مدیر موسسه تدبر در کلام وحی و دبیری حجت‌الاسلام حسین آجورلو برپا شد.

دیدار جامعه قرآنی با خانواده شهید قرآنی

در آخرین روز کاری سومین هفته آذرماه جمعی از فعالان قرآنی کشورمان با خانواده شهید محمود طالبی‌پور دیدار کردند، این دیدار صمیمانه با حضور برادر بزرگ این شهید و در منزل وی در منطقه لواسان با حضور رحیم قربانی؛ مسئول سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ، جمعی از اهالی جامعه قرآنی لواسان و همچنین نماینده‌ای از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

ردیف اعتباری برای انجمن خادمان قرآن

در این هفته همچنین جمعی از اعضای شورای عالی و هیئات اجرایی گروه‌های تخصصی انجمن خادمان قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران با رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی دیدار داشتند. در این جلسه از پیش‌بینی ردیف اعتبار به انجمن در بودجه وزارت ارشاد خبر داده شد.

برگزاری اختتامیه مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)

مراسم اختتامیه هفدهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) روز جمعه ۲۴ آذرماه از ساعت ۱۵ تا اذان مغرب در سالن شیخ صدوق آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با حضور مشتاقان قرآن کریم برگزار شد، این مراسم با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید از سوی وحید براتی، نفر اول این دوره از مسابقات شروع ‌شد. ذکر مصائب اهل بیت(ع) از سوی محمود تاری و سخنرانی آیت‌الله احمد عابدی، استاد اخلاق و از مفسران قرآن کریم از دیگر بخش‌های این مراسم بود. 

تیمور کاکایی

انتهای پیام
captcha