علل رقابت فشرده در رشته قرائت ترتیل مسابقات سراسری قرآن + فیلم
کد خبر: 4187469
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۰
مُرَتِّل برتر چهل‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن بیان کرد

علل رقابت فشرده در رشته قرائت ترتیل مسابقات سراسری قرآن + فیلم

مجتبی قدبیگی، نفر اول رشته قرائت ترتیل در چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم بر این باور است که در این رشته همه به دنبال کسب رتبه اول هستند، چرا که راه بین‌المللی شدن در این رشته تنها دریافت رتبه نخست است.

ترتیل، رشته‌ای که همه برای اول شدن رقابت می‌کنند

رشته قرائت ترتیل در مسابقات سراسری قرآن کریم از آن دست رشته‌هایی بوده که سخت‌ترین رقابت‌ها در آن جریان داشته است. علاوه بر مرتلان که پای ثابت رقابت در این رشته هستند، قاریان و حافظان نیز گاهی به این حیطه سر می‌زنند و توانمندی خود را به رخ رقبا می‌کشند. 

رقابت در رشته قرائت ترتیل به خصوص بعد از اینکه به مسابقات بین‌المللی قرآن اضافه شد، سخت‌تر نیز شده است، در چنین رقابت فشرده‌ای مجتبی قدبیگی، موفق شده دو بار رتبه نخست را کسب کند. این مرتل برجسته کشورمان اولین بار در سال 1393 و در تبریز (همان سالی که شهید منا حسن دانش و شهید محسن حاجی‌حسنی‌کارگر رتبه‌های اول و دوم قرائت تحقیق را دریافت کردند) موفق به کسب رتبه نخست رشته قرائت ترتیل شد و دومین بار هم در چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن بود. 

او با کسب این رتبه حالا به عنوان نماینده کشورمان در مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران 1403 انتخاب شده و باید در آن عرصه هم زیبایی‌های صوتی خود را در ابعاد بین‌المللی به استماع تشنگان کلام وحی برساند.

قدبیگی متولد سال 1360، متأهل و دارای دو فرزند است. او فرهنگی است و همزمان در مقطع دکتری در رشته علوم قرآن و حدیث نیز تحصیل می‌کند. او فعالیت در عرصه قرآن را تنها محدود به ترتیل نکرده و در عرصه حفظ قرآن کریم نیز حرف‌های زیادی برای گفتن داشته است. قدبیگی بعد از دریافت رتبه نخست رشته ترتیل در سال 93 وارد عرصه حفظ قرآن شد و حاصل آن دریافت چندین رتبه در مسابقات مختلف بوده است که از جمله مهم‌ترین آنها رتبه عالی در مسابقات سراسری قرآن در سال 1397 بوده است. 

مجتبی قدبیگی، دارنده رتبه نخست رشته قرائت ترتیل مسابقات سراسری قرآن در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا و در پاسخ به سوالی در مورد دلایل حضور مجدد در مسابقات ترتیل با وجود دریافت رتبه نخست این رشته در گذشته گفت: با توجه به اینکه این رشته اخیراً به مسابقات بین‌المللی اضافه شده است، لذا کسانی که در سال‌های قبل موفق به کسب رتبه نخست رشته ترتیل شده‌اند، می‌توانند مجدد حضور پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه سال 93 موفق به دریافت رتبه نخست رشته ترتیل شده و آن زمان هنوز مرحله بین‌المللی به این رشته اضافه نشده بود، افزود: طی دو، سه سال اخیر تعداد زیادی از مرتلانِ صاحب رتبه نخست، مجدد به عرصه مسابقات آمدند تا شاید با تکرار رتبه اول خود بتوانند به مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران راه پیدا کنند.

قدبیگی در مورد چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن و نقاط قوت و ضعف آن گفت: مسابقات کشوری معمولاً بالاترین سطح را دارد. در رشته ترتیل وضعیت به گونه‌ای است که همه شرکت‌کنندگان با هدف کسب رتبه اول حضور می‌یابند، چرا که در این صورت می‌توان به مسابقات بین‌المللی اعزام شد، در صورتی که در رشته‌های قرائت و حفظ، نفرات دوم به بعد امکان حضور در مسابقات بین‌المللی کشورهای دیگر را پیدا می‌کنند. لذا در رشته ترتیل همه با هدف کسب رتبه نخست به مسابقات می‌آیند.

دارنده رتبه نخست رشته قرائت ترتیل چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن گفت: استقبال مردمی فوق‌العاده و فضای کلی مسابقات خوب بود و اگر مشکلی هم بود به ایاب و ذهاب و بعد مسافت مربوط می‌شد که با همین استقبال تمام مش وجود داشت و بیشتر متمرکز بر بحث رفت و آمد بود، را پوشش داد. 

وی در ادامه بیان کرد: در سال‌های گذشته استقبال و نگاه مردم به بحث تلاوت قرآن و مسابقات بسیار کم بود و اغلب سالن مسابقات خالی از جمعیت بود، اما در این دوره حضور مردم و استقبال مردم از مسابقات فوق‌العاده بود، مردم از اولین ساعات شروع مسابقات تا آخرین لحظات در سالن حضور داشتند و برخی مواقع جا برای نشستن متسابقان نبود و یا بیرون از سالن مسابقات صندلی‌هایی تدارک دیده بودند تا مردم از طریق مانیتور تلاوت‌ها را دنبال کنند، در حالی که مردم به راحتی می‌توانستند در منزل مسابقات را دنبال کنند اما حضور در سالن را ترجیح داده بودند و این جای تقدیر دارد و خاص بودن استان میزبان را می‌رساند. 

قدبیگی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به سوالی در مورد بین‌المللی شدن مسابقات در رشته ترتیل و نقشی که این تصمیم بر جریان ترتیل طی این سال‌ها گذاشته داشته است، گفت: وقتی اسم بین‌المللی روی یک رشته می‌آید قطعاً شرکت کننده‌ها انگیزه بیشتری پیدا می‌کنند تا بتوانند «برند» بین‌المللی کسب کنند. یکی از دلایل و انگیزه‌های من برای شرکت دوباره بعد از سال 93 در مسابقات هم همین موضوع بود، بین‌المللی شدن قطعاً می‌تواند شور و اشتیاق رشته ترتیل را بالا ببرد.

نفر اول رشته قرائت ترتیل مسابقات سراسری قرآن همچنین تصریح کرد: بعد از بین‌المللی شدن رشته ترتیل منتظر بودیم تا نگاه به این رشته ویژه‌تر شود اما آن چیزی نبود که مدنظر ما بود، یعنی وقتی شما در قرائت رتبه بین‌المللی را می‌گیرد نگاه‌ها ویژه‌تر می‌شود اما در در ترتیل و تا حدودی حفظ قرآن اینگونه نیست و به نظرم از این حیث تفاوتی با قبل نداشته و مقداری در حق رشته‌های ترتیل و حفظ دارد کم لطفی می‌شود.

انتهای پیام
captcha