مرجعیت علمی قرآن در حوزه سلامت
کد خبر: 4122344
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۶
در دهمین همایش «قرآن، عترت و سلامت» مطرح شد

مرجعیت علمی قرآن در حوزه سلامت

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی‌(ص) العالمیه گفت: 15 معنا برای مرجعیت علمی قرآن وجود دارد و آنچه که در حوزه پزشکی کاربرد دارد، معنای «جهت‌دهی به علوم» است، اما متأسفانه در عرصه مرجعیت علمی کم‌کاری‌هایی وجود دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌محمدعلی رضایی اصفهانی، عضو هیئت علمی جامعه‌المصطفی‌العالمیهبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین‌ محمدعلی رضایی‌اصفهانی، عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی‌(ص) العالمیه در پنل تخصصی «مرجعیت علمی و بین‌المللی‌سازی نقش قرآن و عترت در نظام سلامت» که در راستای دهمین همایش ملی «قرآن، عترت و سلامت» امروز، 26 بهمن‌ماه در مجتمع امام خمینی(ره) برگزار شد، به ارائه مقاله‌ای با موضوع «مرجعیت علمی قرآن در علوم پزشکی» پرداخت و بیان کرد: مرجعیت علمی قرآن در دهه‌های اخیر مطرح شده است و 15 معنا برای مرجعیت علمی قرآن وجود دارد و آنچه که در حوزه پزشکی کاربرد دارد، معنای «جهت‌دهی به علوم» است، اما متأسفانه در عرصه مرجعیت علمی کم‌کاری‌هایی وجود دارد.

وی با بیان اینکه مبانی، دلایل، قلمرو علوم اسلامی، چالش‌ها و شبهات، پیامدها و نتایج، عرصه‌ها و حوزه‌ها از محورهای مرجعیت علمی در قرآن کریم است، افزود: در حوزه عرصه‌ها تأثیر مرجعیت علمی قرآن در فلسفه و اخلاق پزشکی بسیار مورد اهمیت است.

رضایی‌اصفهانی ادامه داد: اینکه پزشک انسان را فقط جسم بداند یا اینکه روح متعالی هم برای بیمار در نظر بگیرد یکی از مبانی هستی‌شناختی از منظر قرآن کریم در حوزه پزشکی است که باید به آن توجه ویژه داشت. همچنین مبانی انسان‌شناختی، ارزش‌شناختی و معرفت‌شناختی از منظر قرآن کریم باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی بیان کرد: از منظر قرآن کریم، خدمت به خلق، انفاق عملی و علمی از وظایف جامعه پزشکی است که این موارد در پزشکی سکولار جایی ندارد. تأثیر قرآن کریم در اصول پزشکی بسیار موضوع حائز اهمیتی است. برای مثال، تکریم بیمار به‌عنوان انسانی که مخلوق خداست، تجلیل پزشک به‌عنوان عالم خدوم و ایثارگر، عبادت‌نگری و رشد معنوی، از اصول حاکم بر نظام پزشکی اسلامی به‌شمار می‌رود.

رضایی‌اصفهانی با اشاره به تأثیر قرآن کریم در اخلاق پزشکی تصریح کرد: فضایل اخلاقی پزشکی، اخلاق علمی پزشکی، رذایل اخلاقی پزشک، سبک زندگی پزشک از موضوعات عرصه‌های اخلاق پزشکی است که از آیات قرآن کریم می‌توان استخراج کرد.

وی افزود: حقوق و احکام پزشک، بیمار و پرستار از دیگر موضوعاتی است که در قرآن کریم به آن اشاراتی شده است و از تأثیرات جدی مرجعیت علمی قرآن به‌شمار می‌رود؛ قرآن کریم می‌تواند در حوزه پزشکی فضاهای جدیدی را به روی جامعه پزشکی باز کند.

رضایی‌اصفهانی ادامه داد: اشارات علمی از جمله نگاه با دقت و تفکر، شگفتی‌های علمی از جمله دعوت به بهداشت غذایی و عدم اسراف و اعجازهای علمی قرآن در حوزه علوم پزشکی از جمله موارد فضاگشایی آیات علمی قرآن کریم است و باید بر آن مطالعه جدی داشت.

وی بیان کرد: نظریه‌پردازی‌های علمی از جمله توسعه معنایی دارو، شفا بودن قرآن و توسعه معنایی درد و بیماری که تنها جسم انسان را درگیر نمی‌کند و تأثیر غذایی حلال و پاکیزه بر انسان از دیگر مطالب مورد اهمیت در قرآن کریم در حوزه علوم پزشکی است.

انتهای پیام
captcha