ایجاد بینش و تفکر انتقادی سرلوحه اساتید پزشکی باشد
کد خبر: 4122294
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۲
استاد دانشگاه بقیه‌الله(عج):

ایجاد بینش و تفکر انتقادی سرلوحه اساتید پزشکی باشد

مصطفی قانعی گفت: ایجاد بینش، آگاهی و تفکر انتقادی باید سرلوحه جامعه اساتید حوزه علوم پزشکی باشد. بنابراین، اگر بخواهیم پزشکان جوان را به سمت قرآن هدایت کنیم باید آن‌ها را متفکر و پرسشگر خوب پرورش بدهیم.

مصطفی قانعی استاد دانشگاه بقیه‌اللهبه گزارش ایکنا از قم، مصطفی قانعی، پژوهشگر حوزه سلامت در پنل تخصصی «مرجعیت علمی و بین‌المللی‌سازی نقش قرآن و عترت در نظام سلامت» که در راستای دهمین همایش ملی «قرآن، عترت و سلامت» امروز، 26 بهمن‌ماه در مجتمع امام خمینی(ره) برگزار شد، به ارائه مقاله‌ای با موضوع موضوع «پزشکان جوان و مطالعات قرآن و علم» پرداخت و بیان کرد: ایجاد بینش، آگاهی و تفکر انتقادی باید سرلوحه جامعه اساتید حوزه علوم پزشکی باشد؛ در واقع ما پرسش را باید برای پزشکان جوان ایجاد کنیم. بنابراین، اگر بخواهیم پزشکان جوان را به سمت قرآن هدایت کنیم باید آن‌ها را متفکر و پرسشگر خوب پرورش بدهیم.

وی افزود: در 41 سوره با 76 آیه درباره موضوعات خلقت انسان مباحث خوبی وجود دارد که در علم پزشکی باید در آن تفکر و تأمل داشت تا بتوانیم به جامعه پزشکان جوان پرسش‌های جدی و اساسی این حوزه را انتقال بدهیم؛ در واقع طرح دروس همه اساتید باید با محوریت پرسش و تفکر به دانشجویان باشد.

قانعی اظهار کرد: خوب نگاه کردن و خوب شنیدن در قرآن کریم یکی از روش‌های پرورش تفکر است و باید ضمن ارائه ظرفیت‌های احساسی به دانشجویان، قوه عقل و تفکر آنان را نیز درگیر کنیم تا بتوانند در حیطه نظریه‌پردازی از آن بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: باید در کلاس‌های پزشکی ضمن ارائه موضوعات زیستی از دانشجویان یک فرض و گمان بخواهیم تا در مراحل بعدی از آنان نظریه مطالبه کنیم و این دانشجو بتواند در مراحل بالاتر قواعد و قوانین ارائه بدهد؛ ضرورت رسیدن به این مراحل داشتن عقل فعال است.

استاد دانشگاه بقیه‌الله(عج) بیان کرد: امام علی(ع) در توصیه‌ای فرمودند که افراد برای رشد و پرورش، نیازمند کار فراوان و کسب تجربه هستند؛ در واقع مواجهه زیاد با بیمار لازمه پرورش عقل پزشک است. ما یک حواس پنج‌گانه به‌عنوان ابزار و یک مقوله عقل و تفکر داریم که اگر کلاس دروس پزشکی را فقط با حواس پنج‌گانه اداره بکنیم دانشجویان تنها مجهز به اطلاعات و دانش پزشکی می‌شوند، اما به قوه عقل و پرسش مزین نمی‌رسند.

وی افزود: زمانی که اطلاعات به دانشجویان می‌دهیم نباید از او اطلاعات را مطالبه کنیم بلکه باید خروجی اطلاعات که همان نظریه و گفتمان است، مطالبه کنیم؛ دانشجو باید اطلاعات را پردازش کرده و نظریه ارائه بدهد و در نظریه‌پردازی بتواند ارتباطات بین علوم را پیدا کند.

قانعی اظهار کرد: ما باید هر موضوع و سرفصل دروس را با عناوین مختلف در کلاس‌های درسی ارائه بدهیم و اجازه داده تا دانشجویان با نگاه خوب و زیبا آن‌را مورد بررسی قرار بدهند و در آن تفکر کنند و بتوانند دقایقی را در کلاس در مورد آن موضوع صحبت کنند، اما متأسفانه این موضوع در کلاس‌های درسی علوم پزشکی کشورمان مغفول مانده است، در حالی که کشورهای غربی سال‌هاست این موضوع را جدی گرفته‌اند زیرا می‌دانند اساس پرورش یک پزشک متفکر می‌تواند همین مسئله باشد.

استاد دانشگاه بقیه‌الله(عج) با اشاره به اینکه اساتید حوزه علوم پزشکی باید با بهره‌مندی از قوه تفکر به تخیل دانشجویان برسند، ادامه داد: ما از ظرفیت تخیل دانشجویان به ندرت استفاده می‌کنیم، در حالی که افراد می‌توانند با آراستگی به ظرفیت تخیل به منبع اصلی الهامات که همان خداوند و معنویت است متصل شوند و مسائلی به ذهن آن‌ها الهام شوند که می‌تواند با تفکر آنان را پرورش بدهد تا به یک نظریه و قوانین جدید برسند.

پژوهشگر حوزه سلامت بیان کرد: اگر فرد بتواند با تفکر و تأمل بسیار به قدرت تخیل دست پیدا کند، آن‌گاه می‌توان از او انتظار داشت تا به ارائه نظریه‌ها، قوانین و قواعد جدید در حوزه علوم پزشکی دست پیدا کند.

انتهای پیام
captcha