تمامی تهدید‌های جسمی را در حوزه سلامت تعریف نکنیم
کد خبر: 4122306
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۵
رئیس مؤسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی:

تمامی تهدید‌های جسمی را در حوزه سلامت تعریف نکنیم

یونس پناهی با اشاره به اینکه اگر همه تهدیدهای سلامت به‌عنوان ورودی حوزه سلامت تعریف شود بار بیماری را افزایش داده و تاب‌آوری جامعه را کاهش می‌دهد، گفت: اولویت حوزه سلامت از منظر قرآن کریم مقوله پیشگیری است که در علوم پزشکی قم به‌خوبی در حال بررسی و مطالعه است و در این راستا مطالب فراوانی وجود دارد.

یونس پناهی، پژوهشگر حوزه سلامتبه گزارش ایکنا از قم، یونس پناهی، پژوهشگر حوزه سلامت در پنل تخصصی «مرجعیت علمی و بین‌المللی‌سازی نقش قرآن و عترت در نظام سلامت» که در راستای دهمین همایش ملی «قرآن، عترت و سلامت» امروز، 26 بهمن‌ماه در مجتمع امام خمینی(ره) برگزار شد، به ارائه مقاله‌ای با موضوع «منبع‌شناسی و شبکه‌سازی قرآن، پژوهش و سلامت»» پرداخت و بیان کرد: امروزه در حوزه سلامت یکی از جدی‌ترین مباحث برای رسیدن به مرجعیت علمی مبارزه و اصلاح تهدیدهای حوزه سلامت است.

وی با اشاره به اینکه امروزه اعتیاد در جامعه به لحاظ اثراتی که روی منابع انسانی دارد، یکی از مباحث جدی حوزه سلامت در ایران و جهان است، گفت: تغییرات اقلیمی هم می‌تواند باعث بیماری‌های نوپدید و بازپدید شود و هم می‌تواند امنیت غذایی را مسئله‌دار کرده و یا با ایجاد زلزله‌ها و اتفاقات جامعه تروماهای زیاد ایجاد کند.

پژوهشگر حوزه سلامت با اشاره به اینکه اگر همه تهدیدهای سلامت به‌عنوان ورودی حوزه سلامت تعریف شود بار بیماری را افزایش داده و تاب‌آوری جامعه را کاهش می‌دهد، بیان کرد: اولویت حوزه سلامت از منظر قرآن کریم مقوله پیشگیری است که در علوم پزشکی قم به‌خوبی در حال بررسی و مطالعه است و در این راستا مطالب فراوانی وجود دارد.

وی اظهار کرد: تهدید جمعیت یکی از جدی‌ترین تهدیدهای حوزه سلامت است و آیات مختلفی درباره این موضوع وجود دارد و رعایت نکات مطرح شده در قرآن کریم می‌تواند شرایط جامعه را بهبود ببخشد. میانگین زاد و ولد در ایران، پایین‌تر از میانگین مطلوب است. بنابراین، نباید براساس سیاست‌های نادرستی که تاکنون از آن پیروی می‌کردیم پیش برویم، زیرا کشور با خطرات جدی در حوزه جوانی جمعیت روبرو می‌شود.

پناهی با تأکید بر اینکه باید از سیاست‌های جدید که در حوزه جوانی جمعیت تبیین شده است، پیروی کنیم، افزود: حمایت‌هایی که در حوزه سلامت می‌توان داشت این است که آموزش در حوزه جوانی جمعیت را اولویت قرار دهیم و باید پنج درصد پژوهش‌های کشور را به سمت جوانی جمعیت و حمایت از اصلاح قوانین جمعیت اختصاص بدهیم. در کشورمان بیش از 900 مرکز تحقیقات وجود دارد و حدود 40 مرکز تحقیقات در حال مطالعه بر روی مسئله جوانی جمعیت هستند که این می‌تواند نویدبخش ارتقای آگاهی در حوزه جوانی جمعیت باشد.

وی ادامه داد: اولویت دیگر در حوزه نظام سلامت بار بیماری‌ها در سطح جامعه است. مدل بیماری‌ها در سال گذشته به شدت تغییر پیدا کرده است و امروزه در دنیا و در کشورمان بیماری‌های قلب و عروق، بیماری‌های تنفسی، نورولوژی و بیماری‌های صعب‌العلاج از رایج‌ترین بیماری‌هاست که ما باید با اتکا به آموزه‌های قرآنی بتوانیم از بروز آنها جلوگیری کنیم.

رئیس مؤسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی با بیان اینکه دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور مأموریت‌محور هستند، ادامه داد: ما به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور مأموریت دادیم تا هر کدام از آنها با توجه به ظرفیت‌هایی که دارند، یکی از این بیماری‌های رایج در کشورمان را مرتفع کنند. برای مثال، مطالعه و مدیریت بیماری دیابت، فشارخون و بیماری‌های قلبی را به چندین دانشگاه علوم پزشکی در سراسر کشور مأموریت داده‌ایم تا بتوانند آن را مدیریت کنند.

پناهی با بیان اینکه ما با تکیه بر توانمندی‌های موجود در قرآن کریم و دین اسلام باید در مقوله پیشگیری از بروز بیماری بسیار مطالعه و تحقیق کنیم، اظهار کرد: یکی از جدی‌ترین حوزه‌های امروز ما سبک زندگی سالم است و امیدواریم بتوانیم در خصوص سبک زندگی سالم به احادیث و روایت دینی توجه کنیم.

وی ادامه داد: بیش از 30 مرکز تحقیقاتی در حوزه سبک زندگی سالم با اتکا به آموزه‌های قرآنی در کشور در حال فعالیت هستند، اما با توجه به اهمیت این موضوع این تعداد کم مراکز در شأن کشور اسلامی نیست و در این عرصه باید مراجع و علما ورود جدی داشته باشند.

پناهی با اشاره به اینکه داشتن یک مواد غذایی سالم، ایمن و در دسترس برای همه مردم یکی از خواسته‌های نظام سلامت است، تصریح کرد: عدم رعایت مدیریت جهادی و عدالت در توسعه یک تهدید جدی در کشورمان به‌شمار می‌رود و در این زمینه باید اهتمام ویژه داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha