کد خبر: 4036304
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۴
7 سال گذشت

غبار فراموشی بر طرح سیمای قرآنی قم

مدیرعامل مؤسسه قرآنی ثقلین گفت: موضوع مناسب نبودن فضای قرآنی شهر قم و عدم تناسب آن با فضای ام‌القرای جهان تشیع را سال‌ها پیش یعنی در سال 1393 از سوی مؤسسات قرآنی در شورای توسعه فرهنگ قرآنی استان طرح و به حاضرین گوشزد شد؛ در این جلسه طرح سیمای قرآنی استان تصویب شد و به شهرداری قم ارجاع داده شد که بعد از تغییر و تحول در شهرداری علی‌رغم پیگیری‌ها، این طرح مسکوت ماند.

مسکوت ماندن طرح مناسب نبودن فضای قرآنی شهر در شهرداری قمطی صحبت‌های مرتضی ضیائی‌نیا، مدیرعامل مؤسسه قرآنی ثقلین با خبرگزاری ایکنا و بیان دغدغه‌ای مبنی بر عدم تدوین قانون برای حمایت از مراکز و مؤسسات قرآنی در بحث تبلیغات محیطی و نیز کم‌رنگ بودن فرهنگ قرآنی در سازه‌های تبلیغات شهری، خبرنگار ایکنا در راستای پیگیری این دغدغه به سراغ نهادهای ذی‌ربط رفته و این موضوع را از سازمان زیباسازی شهرداری قم پیگیر شد که حمید نصراللهی، مدیر روابط عمومی سازمان زیباسازی شهرداری قم طی سخنانی بیان کرد که سازمان زیباسازی شهرداری مصوبه‌ای در رابطه با اعمال تخفیف برای تبلیغات مؤسسات و نیز امور قرآنی ندارد، علاوه بر این تمامی مسئولیت تبلیغات بر روی سازه‌های شهری، بر عهده شهرداری نیست و این تبلیغات تحت‌نظر انجمن صنفی کانون‌های آگهی تبلیغاتی است.

وی هم‌چنین گفت: دلیل اینکه سازه‌های موجود در شهر رنگ و بوی قرآنی ندارد و جای خالی مضامین قرآنی در بیلبوردهای شهر پیداست به این دلیل است که مؤسسات قرآنی متولی واحدی ندارند تا همانند سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف که در کنار مراکز و سازمان‌های خود سازه‌ای برای تبلیغات دارند، برای آن‌ها نیز تبلیغ کنند.

پیرو سخنان مدیر روابط عمومی سازمان زیباسازی شهرداری قم که در خبرگزاری ایکنا منتشر شد؛ رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات قرآنی و نیز مدیرعامل مؤسسه قرآنی ثقلین، با خبرگزاری ایکنا از قم تماس حاصل کرده و به سخنان حمید نصراللهی، مدیر روابط عمومی سازمان زیباسازی شهرداری قم پاسخ دادند که در ادامه مشروح این صحبت‌ها تقدیم مخاطبان می‌شود.


بیشتر بخوانید:


حبیب‌الله عزیزی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت در گفت‌وگو با ایکنا از قم، در رابطه با بحث متولی مؤسسات بیان کرد: مؤسسات متولی مشخصی به نام اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی قرآن و عترت دارند که به نظر می‌رسد شهرداری از آن اطلاع ندارد.

وی با بیان اینکه مؤسسات اگر توان مالی داشتند با پرداخت هزینه در تبلیغات ظاهر می‌شدند، گفت: اینکه جای تبلیغات مؤسسات در شهر خالی است، مشخص می‌شود احتیاج به توانمندسازی داریم و یکی از راه‌های توانمندسازی، مساعدت قانونمند از طریق اتحادیه است.

عزیزی با بیان اینکه سازهای فرهنگی در قم باید رنگ و بوی قرآن و عترت را داشته باشد، تصریح کرد: اتحادیه قرآن و عترت، سرمایه اجتماعی است زیرا نه شهریه دریافت می‌کند و نه متعلق به جریان خاصی است، پس باید به تبلیغات اتحادیه در جهت توسعه فرهنگ قرآن و عترت توجه کرد و مسئولان این سازها، خود مروج فرهنگ قرآن و عترت باشند، مگر فرهنگ به‌خصوص در شهر قم غیر از فرهنگ قرآن و عترت است؟

تعرفه یکسان برای مؤسسات قرآنی با برندهای تجاری بزرگ معیار درستی نیست

در ادامه مرتضی ضیائی‌نیا، مدیر عامل مؤسسه قرآنی ثقلین نیز در گفت‌وگو با ایکنا از قم در رابطه با موضوع تجاری محسوب شدن مؤسسات قرآنی، بیان کرد: تعرفه‌های مصوب از قبیل مالیات، هزینه برق، آب و… با توجه به فعالیت مرکز موردنظر از آن‌ها اخذ می‌شود و نوع فعالیت اعم از فرهنگی، تجاری و خانگی در رابطه با اخذ تعرفه مد نظر قرار می‌گیرد.

وی گفت: در نظر گرفتن تعرفه یکسان برای مؤسسات قرآنی با برندهای تجاری بزرگ معیار درستی نیست؛ چراکه میزان درآمد و سود این مؤسسات با برندهای تجاری معروف و بزرگ قابل قیاس نیست.

ضیائی در واکنش به اعلام اینکه مؤسسات متولی ندارند، تصریح کرد: جدای از اینکه مؤسسات از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا سازمان تبلیغات مجوز دارند و زیر نظر این ارگان‌ها فعالیت می‌کنند، مؤسسات هر استان اتحادیه‌ای تحت عنوان اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت دارند و اتحادیه هر استان نیز تحت نظر اتحادیه کشوری فعالیت می‌کند.

مدیرعامل مؤسسه ثقلین ادامه داد: موضوع مناسب نبودن فضای قرآنی شهر قم و عدم تناسب آن با فضای ام‌القرای جهان تشیع را سال‌ها پیش یعنی در سال 1393 در شورای توسعه فرهنگ قرآنی استان طرح و به حاضرین گوشزد کردیم؛ در این جلسه طرح سیمای قرآنی استان تصویب شد و به شهرداری قم ارجاع داده شد که بعد از تغییر و تحول در شهرداری علی‌رغم پیگیری‌ها، این طرح مسکوت ماند.

وی بیان کرد: در آن زمان بسیاری از مؤسسات، بالغ بر ده‌ها مؤسسه قرآنی این مطالبه را داشتند و حتی ابراز کردند که بودجه و اعتباری هم برای این منظور درخواست نداریم و فقط محل‌هایی را برای نصب سازه مختص مسائل قرآنی در اختیار مؤسسات قرار دهید تا مضامین و تبلیغات قرآنی در آن‌ها اجرا شود که در حال حاضر نیز، این مطالبه جدی مؤسسات قرآنی است.

ضیائی گفت: مؤسسات قرآنی حتی با وجود داشتن طرح و ایده جذاب، به‌دلیل هزینه‌های گزاف تبلیغات در سازه‌ها، به‌طور کلی امکان پرداخت این مبالغ را ندارند، ضمن اینکه این سازه با انحصارطلبی به مدت چندین سال در اختیار برندهای بزرگ تجاری قرار می‌گیرد.

گزارش از مهنوش بهروز

انتهای پیام
نام:
ایمیل:
* نظر:
captcha