جای خالی مضامین قرآنی در بیلبوردهای شهر / تنها حمایت مالی از مؤسسات قرآن کافی نیست
کد خبر: 4027992
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۸
دغدغه‌های مؤسسات قرآنی قم/ 7

جای خالی مضامین قرآنی در بیلبوردهای شهر / تنها حمایت مالی از مؤسسات قرآن کافی نیست

مدیرعامل مؤسسه قرآنی ثقلین با بیان اینکه تاکنون قانونی برای حمایت از مراکز قرآنی در بحث تبلیغات محیطی تدوین نشده است، گفت: اگر بخشی از سازه‌های تبلیغی و بیلبوردها در اختیار مؤسسات قرآنی قرار بگیرد، می‌توان فضای شهر و علاقه‌ مردم را بیش از پیش به سمت قرآن سوق داد که این مسئله تنها نیازمند یک دستورالعمل از سمت نهادهای ذی‌ربط برای اجرای طرح‌های تشویقی در بحث تبلیغات است.

مرتضی ضیائی نیا، مدیرعامل مؤسسه قرآنی ثقلینخبرگزاری ایکنا از قم، به‌منظور مرتفع کردن مشکلات و دغدغه‌های مؤسسات قرآن در قم اقدام به پیگیری دغدغه‌ها و مطالبات این مؤسسات کرده است که در شش شماره قبلی بخشی از دغدغه‌ها و مطالبات مؤسسات قرآن استان قم بیان شد و در این شماره نیز متن گفت‌وگو ‌با مدیرعامل مؤسسه قرآنی ثقلین در ادامه می‌آید:

مرتضی ضیائی‌نیا، مدیرعامل مؤسسه قرآنی ثقلین در گفت‌وگو با ایکنا از قم با بیان اینکه این مؤسسه سابقه طولانی در زمینه آموزش قرآن کریم دارد، گفت: فعالیت رسمی مؤسسه از سال 1378 و زیر نظر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات شروع شده‌ است که عمده فعالیت آن آموزشی است و دارای شعبات متعددی در سراسر کشور و استان قم است.

وی ادامه داد: در ابتدای تأسیس، برنامه مؤسسه متمرکز بر سنین بزرگسال بود، اما در سال‌های اخیر عمده‌ترین برنامه و فعالیت مؤسسه تمرکز بر روی سنین خردسال است که در این سال‌ها بالغ بر 100 نفر حافظ کل در مؤسسه تربیت شده‌اند و در حفظ‌های کوتاه‌تر هم آمار بسیار بالاست؛ در بخش کودکان نیز سالانه در حدود یک هزار قرآن‌آموز جذب می‌شود که در کنار حفظ سوره‌های قرآن، احادیث مختلف را نیز آموزش می‌بینند.

ضیائی‌نیا افزود: مؤسسه ثقلین دو طرح به نام شکوفه‌های نور برای کودکان پیش از دبستان و طرح غنچه‌های نور برای کودکان سه تا پنج سال دارد که به‌دلیل دارا بودن قالب مهد قرآنی، این طرح‌ها مورد استقبال خانواده‌ها قرار گرفته است.

مدیرعامل مؤسسه ثقلین گفت: در طرح شکوفه‌های نور کودکان شش ساله در عرض یک سال، بیشتر سوره‌های جزء 30 و 40 حدیث را حفظ می‌کنند. همچنین آشنایی با الفبای فارسی و عربی و حفظ شعر بخشی از برنامه‎‌های این طرح است؛ در طرح غنچه‌های نور نیز به فراخور سن، کودکان آموزش می‌بینند.


بیشتر بخوانید:


ضیائی‌نیا اظهار کرد: طرح کشوری تربیت مربی مهدکودک‌های قرآنی نیز در مؤسسه ثقلین برگزار می‌شود و برای بانوانی که علاقه‌مند به تأسیس مهدکودک با رویکرد قرآنی هستند، دوره‌‌های دو و سه ماهه در قالب کلاس‌ها‌ی تئوری و عملی همراه با کتب و متون منتشر شده توسط مؤسسه برگزار می‌شود.

وی افزود: در دوره‌های تربیت مربی به‌طور تخصصی نحوه‌ آموزش حفظ قرآن به کودکان، روانشناسی روحیات کودک، نحوه‌ ایجاد ارتباط با آنان و همچنین نحوه‌ آموزش نقاشی، کاردستی و اشعار قرآنی مختلف به مربیان آموزش داده‌ می‌شود.

رویکرد اصلی مؤسسه آموزش همراه با بازی است

ضیائی‌نیا بیان کرد: رویکرد و هدف اصلی مؤسسه در جهت آموزش قرآن به کودکان، آموزش همراه با بازی است که برای کودکان جذابیت داشته باشد و باعث خستگی و دلزدگی آنان نشود؛ همچنین آموزش مفاهیم قرآنی به‌صورت داستان و نیز ورزش باعث علاقه‌مندی آن‌ها به قرآن می‌شود.

مدیرعامل مؤسسه قرآنی ثقلین در رابطه با ارتباط آموزش حفظ قرآن و روحیات کودکان، گفت: با توجه به تجربه چند ساله و ارتباطی که با خانواده‌ها و کودکانی که در این مؤسسه در سال‌های گذشته آموزش دیده‌اند داریم، این کودکان علاوه بر ممتاز بودن از لحاظ اخلاقی، با توجه به تقویت حافظه از نظر درسی نیز قوی هستند.

ضیائی‌نیا بیان کرد: تعداد افراد شاغل در پنج شعبه شهر قم و مدارس غیرانتفاعی این مؤسسه در حدود 100 نفر است که بیشتر نیروها با توجه به ذات کار با کودک، خانم‌ها هستند؛ نیروهایی هم که سه سال سابقه کار داشته باشند، برای بیمه فعالان قرآنی معرفی می‌شوند.

مؤسسه ثقلین از نهادهای دولتی بودجه‌ای دریافت نمی‌کند

وی تصریح کرد: مؤسسه ثقلین از نهادهای دولتی بودجه‌ای دریافت نمی‌کند و هزینه‌های جاری از طریق شهریه دریافتی و کمک خیرین تأمین می‌شود که در مقابل شهریه‌ کلاس‌ها بسیار اندک است؛ اما به جز بحث مالی، اداره‌کل ارشاد و سازمان تبلیغات همکاری نسبتاََ خوبی در زمینه مسائل اداری و نیز صدور مدارک دارند.

ضیائی‌نیا اظهار کرد: تا چند سال اخیر بر خلاف بسیاری از مراکز که معاف از مالیات بودند مثل مدارس غیرانتفاعی و آموزشگا‌ه‌های کنکور و موسیقی؛ مؤسسات قرآنی باید مالیات پرداخت می‌کردند که با پیگیری‌های مؤسسه ثقلین و چند مرکز دیگر این موضوع حل شد، اما مؤسسات قرآنی دغدغه‌های متفاوتی دارند که بار مالی برای دولت ندارد و با نامه‌نگاری و بخشنامه و دستورالعمل می‌توان آن‌ها را حل کرد.

حمایت از مؤسسات قرآنی تنها حمایت مالی نیست

مدیرعامل مؤسسه قرآنی ثقلین بیان کرد: دغدغه دیگر مؤسسات این است که تاکنون قانونی برای حمایت از مراکز قرآنی هم در بحث فضاهای استیجاری و هم در بحث تبلیغات محیطی تدوین نشده است و بیشتر فضاهای تبلیغاتی شهر در اختیار برندهای تجاری بزرگ است که توانایی مالی کافی برای تبلیغ دارند.

وی با تأکید بر این موضوع که تبلیغات به‌طور ناخودآگاه بر روی سلایق و روحیات مردم و شهروندان تأثیر می‌گذارد، گفت: نیاز به تبلیغات و کار فرهنگی در شهر قم به فراخور موقعیت مذهبی آن بیشتر از شهرهای دیگر احساس می‌شود که باید روی این مسئله کار قوی‌تری انجام شود و تبلیغ مؤسسات قرآنی در جهت اطلاع‌رسانی فعالیت‌ها و نیز ترویج فرهنگ قرآنی یکی از این موارد است.

ضیائی‌نیا اضافه کرد: اگر بخشی از سازه‌های تبلیغی و بیلبوردها در اختیار مؤسسات قرآنی قرار بگیرد، می‌توان فضای شهر و علاقه‌ مردم را بیش از پیش به سمت قرآن سوق داد که این مسئله  تنها نیازمند یک دستورالعمل از سمت نهادهای ذی‌ربط برای اجرای طرح‌های تشویقی در بحث تبلیغات است.

وی در پایان یادآور شد: بسیاری از مؤسسات قرآنی در زمینه‌های مختلف اعم از کارهای تحقیقاتی، نرم‌افزارهای قرآنی و پویانمایی فعالیت دارند که با حمایت از آن‌ها در زمینه تبلیغات، می‌توانند موفق‌تر عمل کنند و در جهت ترویج قرآن بیش از گذشته گام بردارند.

گفت‌وگو از مهنوش بهروز

انتهای پیام
captcha