حمایت از فعالان قرآنی راهبرد مدیریتی دولت سیزدهم باشد
کد خبر: 4011426
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۱
دغدغه‌­های مؤسسات قرآنی قم/ 4

حمایت از فعالان قرآنی راهبرد مدیریتی دولت سیزدهم باشد

عضو هیئت مدیره مؤسسه قرآنی نورالیقین بیان کرد: جامعه قرآنی قطعاً نقش بسیار اثرگذاری را در هدایت جامعه به سمت ارزش‌های اسلامی و قرآنی دارد و این مهم بر کسی پوشیده نیست؛ البته ناگفته نماند لازم است که حاکمیت و به‌ویژه دولت، حمایت‌های خود را از فعالان قرآنی مردمی جدی‌تر و پررنگ‌تر و به‌عنوان یک راهبرد مدیریتی کلان در تقویت فرهنگ انقلاب، انجام دهد.

موسسه نور الیقینخبرگزاری ایکنا از قم، به‌منظور مرتفع کردن مشکلات و دغدغه‌های مؤسسات قرآن در قم اقدام به پیگیری دغدغه‌ها و مطالبات این مؤسسات کرده است تا شاید این مطالبات از طریق رسانه به گوش متولیان امر برسد و در راستای مرتفع کردن مشکلات مؤسسات قرآنی قدم بردارند؛ در همین راستا در سه شماره قبلی به دغدغه‌های سه مؤسسه در قم پرداخته شد که در این شماره نیز متن گفت‌وگو با دو تن از اعضای هیئت مدیره مؤسسه قرآنی نورالیقین در ادامه می‌آید:

زهرا سلامی از اعضای هیئت مدیره مرکز تفسیر و علوم قرآنی نورالیقین قم در گفت‌وگو با ایکنا از قم، اظهار کرد: مؤسسه نورالیقین به‌عنوان مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی در راستای صیانت از آموزه‌های قرآن کریم و اشاعه فرهنگ اهل‌ بیت(ع) و حفظ ارزش‌ها و آرمان‌های امام راحل و شهدای گرانقدر و در سایه رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب از سال ۱۳۷۷ فعالیت‌های خود را آغاز کرده است.

وی ادامه داد: این مؤسسه با مدیریت خانم حسینی آل مرتضی به‌صورت حضوری و غیرحضوری (مجازی، مکاتبه‌ای و تلفنی) در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و تبلیغی فعالیت دارد که گستره فعالیت‌های مؤسسه شامل بیش از ۴۰ شعبه در سراسر کشور با حدود 20 نفر هیئت مدیره، ۵۰ نفر کادر اجرایی، ۳۵۰ نفر استاد و مربی و مسئول و بیش از یک‌ هزار دانش‌پژوه است.

سلامی تشریح کرد: فعالیت‌های آموزشی مؤسسه در دو قالب حفظ و تفسیر ارائه می‌شود؛ واحد تفسیر بلندمدت در دو بخش تحت عنوان طرح تفسیری جامع رضوان، در طول هشت سال با محوریت تفاسیر المیزان، نمونه، نور و نسیم حیات و طرح تفسیری تخصصی مشکات با محوریت تفسیر سوره نساء و همچنین واحد حفظ نیز در دوره‌های حفظ، ترتیل، تجوید و مفاهیم برگزار می‌شود.

عضو هیئت مدیره مؤسسه نورالیقین ادامه داد: فعالیت‌های پژوهشی این مؤسسه در زمینه‌‌های کتب و تألیفات، تحقیقات، مقالات، جزوات آموزشی و فعالیت‌های فرهنگی شامل همایش مهدویت همزمان با میلاد منجی عالم بشریت، همایش غدیریه در عید غدیر و گردهمایی ماه مبارک رمضان است.

سلامی بیان کرد: با شیوع ویروس کرونا مدیریت مجموعه تهدید را به فرصت تبدیل کردند، در نتیجه خللی به فعالیت‌های مؤسسه وارد نشد و با وجود کاهش ظرفیت از ۳۰۰ نفر به ۳۰ نفر، فایل‌های صوتی تدریس شده در اختیار حدود ۸۰۰ دانش‌پژوه قرار گرفت؛ همچنین در فضای مجازی به تدریس و مرور مباحث تفسیر عمومی و تخصصی پرداخته و در همین راستا سامانه آزمون آنلاین نیز راه‌اندازی شد.


بیشتر بخوانید:

وی اضافه کرد: امسال نیز آموزش‌ها به دو صورت مجازی و حضوری با بیش از دو‌ هزار دانش‌پژوه و شرکت‌کنندگانی از استان‌ها و کشورهای مختلف برگزار می‌شود.

مؤسسه نورالیقین از نهادهای دولتی بودجه دریافت نمی‌کند

در ادامه ریحانه نظری یکی دیگر از اعضای هیئت مدیره این مؤسسه در گفت‌وگو با ایکنا از قم، با اشاره به اینکه کارکنان این مجموعه شامل هیچ بیمه‌ای نیستند و به‌صورت فی‌سبیل‌الله فعالیت می‌کنند، گفت: مؤسسه نورالیقین از نهادهای دولتی بودجه دریافت نمی‌کند و صرفا در مواقعی کمک‌ هزینه‌های محدود و موقتی به مؤسسه پرداخت شده که انتظار حمایت‌های بیشتری وجود دارد و به‌طور کلی هزینه‌های مؤسسه با کمک خیرین، واقفان و نیز شهریه اندکی که از قرآن‌پژوهان دارای توانایی مالی دریافت می‌کنیم، تأمین می‌شود.

نظری تصریح کرد: یکی از اهداف تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی ترویج سبک زندگی اسلامی و قرآنی است که در راستای اجرایی کردن بیش از پیش این سیاست‌ها و عملی کردن مباحث نظری خوبی که طرح شده است، باید حمایت‌های مادی و معنوی بیشتری از سوی ارگان‌های دولتی برای ترویج معارف قرآن صورت بگیرد.

عضو هیئت مدیره مؤسسه نورالیقین با بیان تأکیدات فراوان مقام معظم رهبری بر تدبر و تفسیر قرآن کریم، افزود: اگر سبک زندگی خانواده‌ها به سمت سبک زندگی ایرانی اسلامی پیش برود و به مفاهیم و معانی قرآنی بیشتر توجه شود، کم‌تر شاهد مشکلات و آسیب‌هایی که امروز جامعه با آن درگیر است، خواهیم بود.

محوریت قرار دادن نهاد خانواده و جذب جوانان به قرآن

وی در رابطه با راه‌های جذب جوانان به قرآن، بیان کرد: مؤسسه نورالیقین با محوریت قرار دادن نهاد خانواده به‌خصوص بانوان در راستای توجه به مسائل اعتقادی آنان قصد دارد تا به این وسیله معارف الهی در لوح جان فرزندان و جوانان حک شده و استعداد اطاعت از تمام اوامر الهی از جمله مقوله حجاب و عفاف، امر به معروف و نهی از منکر و... در آنان پدیدار شود؛ نهادینه شدن این اهداف در عمق جان آدمی، عشق الهی را در وجودش شعله‌ور می‌کند و از آنجا که «إِنَّ اَلْمُحِبَّ لِمَنْ أَحَبَّ مُطِيعٌ» چنین انسانی هرگز نافرمانی خالق خویش را نخواهد کرد.

نظری با اشاره به نقش فعالان قرآنی در جذب جوانان به قرآن، گفت: جامعه قرآنی قطعاً نقش بسیار اثرگذاری را در هدایت جامعه به سمت ارزش‌های اسلامی و قرآنی دارد و این مهم بر کسی پوشیده نیست؛ البته ناگفته نماند لازم است که حاکمیت و به‌ویژه دولت، حمایت‌های خود را از فعالان قرآنی مردمی جدی‌تر و پررنگ‌تر و به‌عنوان یک راهبرد مدیریتی کلان در تقویت فرهنگ انقلاب، انجام دهد.

به‌عنوان یک امر تفننی به قرآن نگاه نکنیم

وی ادامه داد: قانون‌گذاری‌ها و تسهیلاتی باید از لحاظ قانونی برای فعالیت‌های مختلف قرآنی و فعالان قرآنی صورت بگیرد. برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تر، تخصیص بودجه و اعتبارات بهتر به فعالیت‌های مختلف قرآنی مواردی است که همه نسبت به آن اذعان دارند و از مطالبات فعالان قرآنی نسبت به دولت سیزدهم است.

نظری با اشاره به اینکه باید نسبت به مقوله‌ قرآن و فرهنگ قرآنی تغییر نگرشی داشته باشیم و به‌عنوان یک امر تفننی به قرآن نگاه نکنیم، بیان کرد: در نظام جمهوری اسلامی در واقع سبک زندگی قرآنی اصل است و جمهوری اسلامی مأموریتش پیاده کردن و نهادینه کردن تعالیم قرآن در جامعه است و اگر روزی در جامعه موفق شدیم که دستورات قرآن را پیاده کنیم، آن روز انقلاب اسلامی به اهداف خودش رسیده است.

وی در پایان یادآور شد: کلیه موفقیت‌های آموزشی، فرهنگی و پژوهشی موسسه نورالیقین ثمره مدیریت، نظارت مستقیم، تلاش‌های جهادی، شبانه‌روزی و فی‌سبیل‌الله مائده آل مرتضی حسینی مدیریت موسسه نورالیقین است؛ ایشان طی این سال‌ها علاوه بر مدیریت، تدریس در کلاس‌های عمومی و تخصصی (دروس تفسیر ،احکام و صرف و نحو ) را شخصا بر عهده دارند.

گفت‌وگو از مهنوش بهروز

انتهای پیام
captcha