به گزارش ایکنا از قم، به نقل از دفتر اطلاع رسانی آیتالله العظمی مکارم شیرازی، آیتالله العظمی مکارم شیرازی، مرجع تقلید شیعیان، سوم دیماه در دیدار با محمدجواد محمدیسعید، مدیرکل آموزش و پرورش استان قم بیان کرد: آموزش و پرورش سنگبنای توسعه جامعه است که تصمیمات کلان آینده کشور در این نهاد رقم میخورد و معلمان مسئولیت خطیر تربیت نسل آینده را بر عهده دارند و به همین دلیل نباید به برنامههای موجود اکتفا کرد و لازم است با درنظرگرفتن اقتضائات هر منطقه، نقاط ضعف شناسایی و برطرف شود.
ایشان بر لزوم توازن میان «جمهوریت» و «اسلامیت» تأکید کرد و گفت: همانگونه که به جمهوریت اهمیت میدهیم، باید به اسلامیبودن نظام نیز توجه ویژه داشته باشیم.
آیتالله مکارم شیرازی با اشاره به نقش کتابهای درسی در انتقال معارف دینی، بیان کرد: هرگونه تناقض یا کاستی در محتوای آموزشی میتواند تأثیرات معکوس در تربیت دانشآموزان داشته باشد.
مرجع تقلید شیعیان وجود دو قطب معنوی حرم حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران را فرصتی بینظیر دانست و افزود: با برنامهریزی مناسب و فعالیتهای فوقبرنامه، دانشآموزان بیشتر با این اماکن آشنا شوند.
ایشان با اشاره به گسترش فناوری هوش مصنوعی گفت: استفاده نادرست از این ابزار ممکن است به کاهش توانمندیهای دانشآموزان بینجامد. از هماکنون باید تمهیداتی اندیشید تا دانشآموزان به جای وابستگی به هوش مصنوعی، بر تقویت مهارتهای خود تمرکز کنند.
آیتالله مکارم شیرازی با یادآوری اصل رایگان بودن آموزش در قانون اساسی تصریح کرد: کمکهای مالی باید کاملاً اختیاری و داوطلبانه باشد و به هیچ وجه نباید جنبه اجباری پیدا کند.
ایشان با اشاره به روایتی درباره فضیلت تعلیم، کار معلمی را عبادتی بزرگ خواند و گفت: سعی کنید با استفاده از روشهای خلاقانه، دانشآموزان را بیش از پیش با قرآن، نماز، دعا و معارف اهل بیت(ع) آشنا کنید.