کد خبر: 4324648
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۴۰۴ - ۱۵:۳۰

برگزاری دور دوم چهاردهمین مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران در قم

دور دوم مرحله استانی چهاردهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران با حضور ۸ تیم‌ دانشجویی به همت سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی استان قم امرز دوم دی‌ماه در دانشگاه قم برگزار شد.

دور دوم چهاردهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران در قمبه گزارش ایکنا از قم، دور دوم مرحله استانی چهاردهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران با حضور ۸ تیم‌ دانشجویی از دانشگاه‌های؛ دانشگاه قم، دانشکدگان فارابی، دانشگاه حضرت معصومه(س)، دانشگاه فرهنگیان، پیام نور، مرکز جامع علمی کاربردی، صدا و سیما و باقرالعلوم به همت سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی استان قم در دانشگاه قم امروز، دوم دی‌ماه برگزار شد.

عنوان گزاره‌ها و نظرات تیم‌های موافق و مخالف

در دور دوم مناظرات در گزاره «کالابرگ آموزشی هدفمند به‌جای یارانه نهادی می‌تواند عدالت انتخاب مدرسه را افزایش دهد» گروه آزاد اندیش به‌عنوان تیم موافق در جایگاه حاضر شد که چکیده مطالب این گروه در ادامه می‌آید:

در گام اول تشخیص نارسایی یارانه نهادی، یک نارسایی ساختاریی است قدرت انتخاب خانواده های فقیر را عملا به صفر می‌رساند، گام دوم مصرف کالابرگ آموزشی به عنوان تحرک مالی؛ کالابرگ آموزشی بودجه دولتی را از محل جغرافیایی نهاد جدا کرده و ان را به حق فردی(دانش‌آموز) تبدیل می‌کند.

گام سوم تأکید بر عنصر هدفمندی برای تحقق عدالت ارزش بیشتری برای خانواده‌های کم برخوردار قائل است. انتقال یارانه از نهاد به فرد (کالابرگ هدفمند) با ایجاد قدرت خرید و رقابت انگیزه مدارس ضعیف برای بهبود را فراهم کرده و سد اقتصادی و جغرافیایی در برابر انتخاب مدرسه را بر می‌دارد؛ بنابراین کالابرگ هدفمند ابزاری موثرتر و عادلانه‌تر برای افزایش عدالت انتخاب مدرسه نسبت به مدل بودجه دهی نهادی است.

در همین گزاره، گروه والاد به‌عنوان تیم مخالف، بیان کرد: رقابت زمانی مؤثر است که اطلاعات برابر و عرضه قابل افزایش باشد. همچنین خانواده‌ای با آگاهی بیشتر، سرمایه فرهنگی و توان جابه‌جایی بهره‌بردار اصلی کالابرگ می‌شوند و خانواده‌های ضعیف تر همان مدرسه ضعیف را می‌گیرند.

از طرفی به دلیل ضعف در نظارت دولت توان کنترل این بازار را ندارد، همانطور که تجربه ناموفق در هدفمندسازی یارانه‌ها را داریم. کالابرگ آموزش را به مسئولیت فردی تبدیل می‌کند و این امکان را ایجاد می‌کند که دولت از مسئولیت کیفیت شانه خالی کند.

گروه رهوا به‌عنوان تیم موافق در گزاره «پرداخت یارانه نقدی و کالا برگ، شاخص‌های تغذیه در خانواده‌های نیازمند را بهبود داده است» مطرح کرد: یارانه و کالابرگ الکترونیکی در شرایط تورمی، دسترسی خانوارهای کم درآمد به کالاهای اساسی را تضمین کرده است و رفتار تغذیه‌ای را به سمت الگوها سالم‌تر سوق داده‌اند، با هدایت منابع به کالاهای ضروری افزایش شفافیت، این سیاست ها موجب بهبود شاخصتغذیه و کاهش نابرابری غذایی شده است.

براساس آخرین آمار مرکز آمار ایران، یارانه نقدی در مناطق روستایی تا ۲۲.۳ درصد درآمد خانوار را تشکیل می‌دهد. طبق گزارش پژوهش‌های مجلس اجرای طرح کالا برگ، ۸ درصد بهبود در تغذیه مردم ایجاد کرده است.

در همین گزاره، گروه بینش به عنوان تیم مخالف، بیان کرد: باتوجه به داده‌های سایت آمار کشور در سلامت جامعه در دهه گذشته افراد دچار سوءتغذیه رو به افزایش است، همچنین نرخ افزایش پرداخت یارانه سنخیتی با افزایش نرخ تورم در کشور نداشته و قدرت خرید مردم روز به روز در حال کاهش است؛ از طرفی، پرداخت یارانه نقدی و کالابرگ دست دلال‌ها را به معیشت قشر ضعیف باز کرده است.

در گزاره «مسئولیت اجتماعی ابزاری برای توجیه انتقال غیر شفاف منابع و پوششی برای فعالیت های فسادزا در شرکت‌های بزرگ است» گروه صدای استدلال به‌عنوان تیم موافق در جایگاه حاضر شد که چکیده مطالب این گروه در ادامه می‌آید: مسئولیت اجتماعی، ابزاری برای توجیه انتقال غیرشفاف منابع و پوششی بریا فعالیت های فسادزاست، در ظاهر csr (مسئولیت اجتماعی شرکت) ابزاری برای خدمت به جامعه است؛ اما در عمل اغلب به ابزار روابطعمومی تبدیل می شود تا چهره شرکت‌ها را تطهیر کند.

بدون نظارت مستقل و شفافیت مالی، این پروژه‌ها بیشتر شبیه به کاغذ زرین روی فساد هستند تا اقدام واقعی اجتماعی. بودجه‌های scr معمولاً به پروژه‌هایی اختصاص می‌یابد که مسیر و هدفشان روشن نیست درنتیجه مسائل اصلی مثل آلودگی محیط زیست، استثمار نیروی کار یا فرار مالیاتی در سایه قرار می‌گیرد.

در همین گزاره، تیم مخالف، بیان کرد: اگرشرکتی از csr سوءاستفاده کند این نقض قانونی است نه اینکه خود قانون ایراد داشته، همانطور که سوءاستفاده از قانون، آن را فاسد نمی‌کند سوءاستفاده از مسئولیت اجتماعی هم ماهیت آن را زیرسوال نمی‌برد. Csr موفق در شرکت‌های ایرانی و خارجی گواه این گزاره است.

در گزاره «فعالسازی ظرفیت‌های بریکس و سازمان همکاری شانگهای، سپر نهادی در برابر یک‌جانبه‌گرایی آمریکا ایجاد می‌کند» استدلال گروه میثاق به‌عنوان تیم موافق مبتنی بر چهار دفاعیه اصلی است: هم‌افزایی بریکس و شانگهای این دو نهاد با تمرکز مکمل بر اقتصاد و امنیت، اثر شبکه‌ای قدرتمندی ایجاد می‌کنند که فشارهای یک جانبه را پرهزینه و کم اثر می‌سازد. نمونه‌های عینی شامل کاهش آسیب‌پذیری سوریه پس از تحریم‌ها، حفظ استقلال اقتصادی چین در جنگ تجاری و خروج ایران از انزوای نهادی است.

سپر بازدارنده از طریق دلارزدایی؛ برنامه جایگزینی دلار و ایجاد ارزمشترک در بریکس، ابزار اصلی قدرت آمریکا را هدف قرار می‌دهد. واکنش شدید دولت ترامپ نشانه اثربخشی بازدارنده این طرح است.

پاسخ به محدودیت‌ها و چالش‌ها؛ ناهمگونی اعضا، ضعف نهادینه‌سازی و فشارهای آمریکا، چالش های جدی هستند اما منافع مشترک حداقلی و منطق دفاعی جمعی توان مقاومت نهادی را تقویت می کند. نمونه شکست آمریکا بر برزیل، گواه این ادعاست.

سپر معکوس‌کننده؛ فشار یک‌جانبه آمریکا در مواردی مانند برزیل، به جا تسلیم منجر به تقویت همگرایی با نهادهای جایگزین و استقلال ملی شده است. این پدیده بازتاب اصل بازدارندگی رفتاری در روابط بین‌الملل است.

در جمع‌بندی پنج سپر عملیاتی(مالی، بازدارنده، معکوس‌کننده، امنیتی و سیاسی) نشان می‌دهند که دوران قدرت بی‌هزینه آمریکا پایان یافته است و گزینه‌های جایگزین درحال شکل‌دهی به نظم چندقطبی جدید هستند.

در همین گزاره، تیم مخالف، بیان کرد: با تعریف واژگان این گزاره به این نتیجه می‌رسیم که سپر نهادی باید دارای سه شرط اصلی باشد: تعهد حقوقی الزام‌آور، مکانیسم واکنش مشخص، هزینه‌سازی قطعی برای متجاوز که هیچکدام از موارد فوق شامل حال بریکس و شانگهای نمی‌شود. درنتیجه ظرفیت‌های بریکس و شانگهای سپر نهادی در برابر یکجانبه‌گرایی آمریکا ایجاد نمی‌کند و همکاری‌های سیاسی منجر به سپر نهادی نمی‌شود.

در دور نیمه نهایی این دوره از مناظرات دانشجویی چهار تیم به رقابت خواهند پرداخت.

انتهای پیام
دبیر:
محدثه نعیمی فرد
captcha