چه کسانی شبیه به پیامبر(ص) هستند + فیلم
کد خبر: 4156208
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۷

چه کسانی شبیه به پیامبر(ص) هستند + فیلم

پژوهشگر و مفسر قرآن با اشاره به اینکه شباهت به اولیا یک کمال است، گفت: پیامبر اکرم(ص) فرمودند: آن کسی که خلق‌وخوی او از همه بهتر باشد، با خویشان خود نیکی کند و با برادران و دوستان دینی مهربان و خوش‌برخورد باشد، شبیه به من است.

تفکر کنیم؛ آیا همچون علی اکبر(ع) شبیه پیامبر (ص) هستیم؟سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور به مناسبت فرارسیدن ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، رویداد فرهنگی ـ هنری «قلم» را با محوریت شخصیت حضرت علی اکبر(ع) و با تدبر در سوره مبارکه قلم برگزار می­‌کند. در این راستا حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد بهشتی در ۱۰ جلسه در خصوص شخصیت حضرت علی اکبر(ع) مباحثی را مطرح می‌کند.

در قسمت دوم این مجموعه، حجت‌الاسلام والمسلمین سید جواد بهشتی، پژوهشگر و مفسر قرآن به ارائه نکاتی پیرامون «شبیه‌ترین کس به پیامبر(ص)» پرداخت که در ادامه می‌خوانید:

سلام بر حسین(ع) پیشوای انسان‌ها؛ امام حسین(ع) فرمود من یارانی به خوبی یارانم سراغ ندارم. تحلیل‌گران تاریخ گفته‌اند معنای این سخن این است که یاران امام حسین(ع) و خاندان امام حسین(ع) در طول تاریخ بهترین یاران و بهترین خاندان بودند. چیزی که مردم ما از حضرت علی اکبر(ع) به درستی می‌دانند این است که از نظر ظاهر، رخساره، اندام، خلق وخو، منش و نوع صحبت کردن شبیه به پیامبر(ص) بوده است. پیامبر عزیز ما بارها فرمودند مسلمان‌ها! شبیه من بشوید. شباهت به اولیا یک کمال است. امیرالمؤمنین(ع) فرمود شبیه به من بشوید.

احادیثی داریم که از پیامبر(ص) پرسیده‌اند چه کسانی شبیه شما هستند؟ پیامبر فرموده‌اند: می‌خواهید به شما بگویم شبیه‌ترین شما به من کیست؟ گفتند بله یا رسول‌الله. فرمود: آن کسی که خلق‌وخوی او از همه بهتر باشد و نرم باشد. با خویشان خود نیکی کند و با برادران و دوستان دینی مهربان و خوش‌برخورد باشد؛ چنین کسانی شبیه من هستند. روی حق بایستد و برحق پافشاری کند، خشم خود را بتواند فرو ببرد و با گذشت باشد. چنین کسانی از همه بیشتر به من شبیه هستند. حال می‌خواهید به شما بگویم دورترین کسان در شباهت از من چه کسانی هستند؟ کسی که زشت‌گو است، فحش می‌دهد، بخیل، متکبر، حسود، کینه‌ورز، سنگ‌دل و از کار خیر به دور است.

حضرت علی اکبر(ع) شبیه‌ترین فرد به پیامبر(ص) است. امروز پیامی که ما می‌خواهیم در روزهای عزای حسینی بگیریم این است که فکر کنیم آیا ما هم به پیامبر اکرم(ص) شباهت داریم؟ اگر صفی بنا باشد پشت سر حضرت علی اکبر(ع) تشکیل شود آیا ما عضو آن صف هستیم؟ اکنون زمان فکر کردن است.

انتهای پیام
captcha