دستیار درجه یک امام حسین(ع) در نهضت کربلا + فیلم
کد خبر: 4157219
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰

دستیار درجه یک امام حسین(ع) در نهضت کربلا + فیلم

رهبران بزرگ دستیاران بزرگ داشته‌اند؛ امام حسین(ع) نیز حضرت علی اکبر(ع) را به عنوان دستیار در تمام لحظات واقعه کربلا به همراه داشت ولی از این جنبه حمایتی حضرت علی اکبر(ع) از رهبرشان کمتر سخن گفته شده است.

در کنار رهبر+ فیلمسازمان قرآنی دانشگاهیان کشور به مناسبت فرارسیدن ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، رویداد فرهنگی ـ هنری «قلم» را با محوریت شخصیت حضرت علی اکبر(ع) و با تدبر در سوره مبارکه قلم برگزار می­‌کند. در این راستا حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد بهشتی در ۱۰ جلسه در خصوص شخصیت حضرت علی اکبر(ع) مباحثی را مطرح می‌کند.

در قسمت پنجم این مجموعه، حجت‌الاسلام والمسلمین سید جواد بهشتی، پژوهشگر و مفسر قرآن به ارائه نکاتی پیرامون «دستیاران درجه یک امام حسین(ع) در نهضت کربلا» پرداخت که در ادامه می‌خوانید.

سلام بر حسین(ع) پیشوای انسان‌ها؛ امام حسین(ع) آن مصباح هدی و آن چراغی که میلیون‌ها انسان را به دنبال خود کشید تا به سوی خدا حرکت کند. رهبران بزرگ حتماً دستیارانی دارند؛ ما کمتر فکر کرده‌ایم که دستیاران درجه یک امام حسین(ع) در نهضت کربلا چه کسانی بودند: حضرت ابوالفضل عباس(ع) و حضرت علی اکبر(ع).

گویندگان ما مردم را کمتر به این نکته گوشزد می‌کنند که حضرت علی اکبر(ع) در تمام لحظات تا کربلا کنار رهبر و پشتیبان و تابع رهبر بود.   

وقتی فرماندار مدینه امام حسین(ع) را احضار کرد، امام حسین(ع) به حضرت علی اکبر فرمود، با عموزادگانت شمشیر به دست بگیرید و بیایید کنار دیوار دارالعماره اگر من صدا زدم داخل بیایید و از من دفاع کنید. امام حسین(ع) در ساختمان فرمانداری توسط مروان که فرماندار ولید بود تهدید شد. امام حسین(ع) به مروان گفت تو می‌خواهی من را بکشی؟ بعد حضرت علی اکبر(ع) را صدا زدند و ایشان با بقیه مردان بنی‌هاشم با شمشیرهای برهنه وارد شدند.

حضرت علی‌اکبر(ع) در لحظه به لحظه انقلاب حسینی شریک هستند. تمام خطبه‌های امام حسین(ع) را شنیدند و وقتی پسر عموی استاندار مکه امام حسین(ع) را تهدید کرد که اجازه نمی‌دهیم از مکه به سمت عراق بروید، حضرت علی اکبر(ع) شمشیسر کشید و آنها را به عقب‌نشینی واداشت و این حضرت علی اکبر(ع) بود که در مسیر حجاز تا عراق صحنه به صحنه وقایع، صبوری پدر در شنیدن خبر شهادت مسلم بن عقیل و هانیه بن عروه و ...  را نظاره می‌کرد و افکار، آرمان‌ها و باورهای پدر را می‌دانست.

حضرت علی اکبر(ع) چشم‌انداز آینده را می‌دانست و با اطمینان به این عرصه قدم گذاشت. ما متأسفانه از حضرت علی اکبر(ع) کم گفته‌ایم. رهبران بزرگ دستیاران بزرگ داشته‌اند. حتی در کربلا و روز عاشورا وقتی امام حسین(ع) خواست با عمر سعد مذاکره کند، پسرش حضرت علی اکبر(ع) و برادرش حضرت عباس(ع) را به عنوان نمایندگان خودش فرستاد. شب عاشورا وقتی امام حسین(ع) فرمودند از تاریکی شب استفاده کنید و من بیعتم را از شما برداشتم از اولین کسانی که برخواست و اعلام وفاداری کرد حضرت علی اکبر(ع) بود.

حتی یزیدیان خواستند حضرت علی اکبر(ع) را بخرند و امان‌نامه برای ایشان آوردند، مثل همانی که برای حضرت ابوالفضل(ع) آوردند، ولی ایشان پیشنهاد آنها را رد کردند. علی اکبر(ع) جوانی است با افکار بلند و ایمان راسخ؛ ما فقط از شهادت آن بزرگوار گفته‌ایم اما از حمایت حضرت علی اکبر(ع) از رهبرشان که از آغاز تا پایان این حرکت لحظه به لحظه صورت گرفت، کم گفته‌ایم.

انتهای پیام
captcha