بینش علوی + فیلم
کد خبر: 4156641
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۰

بینش علوی + فیلم

ما اگر بر حق هستیم از مرگ نمی‌ترسیم؛ این شعار حضرت علی اکبر(ع) است.

جمعه/ بینش علوی + فیلمسازمان قرآنی دانشگاهیان کشور به مناسبت فرارسیدن ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، رویداد فرهنگی ـ هنری «قلم» را با محوریت شخصیت حضرت علی اکبر(ع) و با تدبر در سوره مبارکه قلم برگزار می­‌کند. در این راستا حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد بهشتی در ۱۰ جلسه در خصوص شخصیت حضرت علی اکبر(ع) مباحثی را مطرح می‌کند.

در قسمت سوم این مجموعه، حجت‌الاسلام والمسلمین سید جواد بهشتی، پژوهشگر و مفسر قرآن به ارائه نکاتی پیرامون «بینش علوی» پرداخت که در ادامه می‌خوانید.

سلام بر حسین(ع) پیشوای انسان‌ها؛ بهترین پرورش یافته مکتب امام حسین(ع) علی اکبر است. در مسیر مکه تا عراق کاروان امام حسین(ع) به منزلی به نام بنی مقاتل می‌رسند و برای آب برداشتن توقف می‌کنند.

امام(ع) روی مرکب نشسته، چرت کوتاهی می‌زنند و وقتی چشمشان را باز می‌کنند چند بار این دو جمله را تکرار می‌کنند: إِنَّـا لِـلَّـهِ وَ إِنَّـا إِلَـیْـهِ رَاجِـعُـونَ؛ ما از خداییم و به سوی خدا پر می‌کشیم. ٱلحَمدُ لِلَّهِ رَبِّ ٱلعَٰلَمِينَ؛ سپاس و ستایش مخصوص پروردگار جهانیان است. حضرت علی اکبر(ع) می‌پرسند فدایت شوم پدر جان چرا این جملات را گفتید؟ (چون إِنَّـا لِـلَّـهِ وَ إِنَّـا إِلَـیْـهِ رَاجِـعُـونَ معنا دارد و از آن بوی مرگ می‌آید)، امام حسین(ع) می‌فرمایند: پسرم؛ اکنون که روی مرکب نشسته بودم سواری آمد و این جمله را گفت که این کاروان به سوی مرگ می‌رود. فهمیدم که امیدی به ادامه زندگی ما نیست.

حضرت علی اکبر(ع) عرضه داشت که آیا ما بر حق نیستیم؟ امام حسین(ع) فرمود: چرا به خدا قسم ما بر حق هستیم. حضرت علی اکبر(ع) جواب داد حالا که ما بر حق هستیم از مرگ هراسی نیست. امام حسین(ع) چنین جوانی می‌خواهد که وقتی فهمید راهش درست است از جانبازی، جانفشانی و مرگ نه تنها هراسی ندارد بلکه به استقبال آن می‌رود.

امام حسین به حضرت علی اکبر فرمود پسرم خدا بهترین پاداشی که یک پدر به پسرش می‌دهد را به تو بدهد. این پاداش یک فکر درست و یک جهان‌بینی و بینش درست است. ما اگر بر حق هستیم از مرگ نمی‌ترسیم این شعار حضرت علی اکبر(ع) است.

انتهای پیام
captcha