پیشگامی حضرت علی اکبر(ع) در راه شهادت + فیلم
کد خبر: 4157777
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۲

پیشگامی حضرت علی اکبر(ع) در راه شهادت + فیلم

روز عاشورا اولین کس از بنی‌هاشم که داوطلب رفتن به میدان جنگ حضرت علی اکبر(ع) بود. این پیشگامی و پیشتازی یکی از کمالاتی است که در قرآن در خصوص آن آیات متعددی وجوددارد.

حضرت علی اکبر(ع) و سبقت گرفتن در شهادت + فیلمسازمان قرآنی دانشگاهیان کشور به مناسبت فرارسیدن ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، رویداد فرهنگی ـ هنری «قلم» را با محوریت شخصیت حضرت علی اکبر(ع) و با تدبر در سوره مبارکه قلم برگزار می­‌کند. در این راستا حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد بهشتی در ۱۰ جلسه در خصوص شخصیت حضرت علی اکبر(ع) مباحثی را مطرح می‌کند.

در قسمت هفتم این مجموعه، حجت‌الاسلام والمسلمین سید جواد بهشتی، پژوهشگر و مفسر قرآن به ارائه نکاتی پیرامون «سبقت حضرت علی اکبر(ع) در شهادت» پرداخت که در ادامه می‌خوانید.

سلام بر حسین(ع) پیشوای انسان‌ها؛ امام صادق(ع) فرمود: مزدی که خداوند به امام حسین(ع) داد این بود که مهرش را در دل‌های جهانیان قرار داد. مغناطیسی در شخصیت امام حسین(ع) است که همه انسان‌ها از همه نژادها به ایشان کشش و گرایش دارند. روز عاشورا نوبت بنی‌‌هاشمی‌ها که رسید، اولین کسی که داوطلب رفتن به میدان جنگ شد و امام حسین(ع) به او اجازه داد، حضرت علی اکبر(ع) بود.

این پیشگامی و پیشتازی یکی از کمالاتی است که در قرآن در خصوص آن آیات متعددی وجود دارد؛ وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ ﴿۱۰﴾ أُولَئِكَ الْمُقَرَّبُونَ ﴿۱۱﴾؛ پیشگامان، پیشتازان؛ آنانند همان مقربان [خدا] هستند(آیات 10 و 11 سوره مبارکه واقعه). ما در هشت سال دفاع مقدس چه خاطرات زیبایی از این سبقت گرفتن‌ها در کتاب‌هایی که این مورد تألیف شده می‌خوانیم. خاطرات شیرینی که رزمندگان مسابقه می‌گذاشتند تا زودتر فدا شوند و جانشان را نثار کنند. الگوی اینها حضرت علی اکبر(ع) است.

قرآن کریم می‌فرماید: آنهایی که قبل از فتح مکه انفاق، جهاد و جانبازی کردند با افرادی که بعد از فتح مکه چنین کرده‌اند، فرق دارند و با هم مساوی نیستند.

قرآن کریم از همین تعبیر استفاده کرده و فرموده است: «وَسَارِعُوا إِلَى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ؛ و براى نيل به آمرزشى از پروردگار خود و بهشتى كه پهنايش [به قدر] آسمان‌ها و زمين است [و] براى پرهيزگاران آماده شده است بشتابيد».(آیه 133 سوره آل عمران). «فَاسْتَبِقُوا الْخَيْرَاتِ؛ از همدیگر در کار خیر سبقت بگیرید». این کار را حضرت علی اکبر (ع) عملاً به ما آموخت. پیشگامی، پیشتازی، به خصوص در دوران خطر، دورانی که همه خودشان را پس می‌کشند؛ آنهایی که می‌ترسند بهانه می‌آورند. در زمان پیامبر جنگ که می‌شد، برخی می‌گفتند تابستان است و هوا گرم است، فصل برداشت میوه است و ...، اما عده‌ای به هر قیمت و در هر شرایطی آماده بودند.

پیشگامی حضرت علی اکبر(ع) آنقدر مهم است که امام زمان(عج) در زیارتنامه خود وقتی به جمله سلام بر علی اکبر(ع) می‌رسد روی این موضوع توقف می‌کنند و می‌فرمایند: «السلام علیک یا اوّل قتیلٍ، من نسل خیر سلیلٍ من سلالة ابراهیم؛ سلام بر تو اى نخستين كُشته از تبار بهترين بازمانده از نسلِ ابراهيم خليل»(زیارت ناحیه مقدسه). امام زمان(عج) خصلت‌ها را جدا می‌کنند و قشنگ‌ترین آن را بر روی پیشانی زیارتنامه خود قرار می‌دهند و از حضرت علی اکبر(ع) نیز این پیشگامی را به زبان آورده‌اند. سلام بر تو ای اولین شهید، از نسل ابراهیم خلیل.

در کارهای خیر جسور و پیشگام باشیم. حدیث داریم کسی که در کار خیر پیش قدم است، ثواب همه کسانی که پشت سر او حرکت می‌کنند به او هم خواهد رسید.

انتهای پیام
captcha