حقیقت عبودیت از منظر روایات اسلامی
کد خبر: 4060111
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۴

حقیقت عبودیت از منظر روایات اسلامی

سخنران حرم کریمه اهل بیت(ع) به حقیقت عبودیت از منظر روایات اسلامی اشاره کرد و گفت: نخستین حقیقت عبودیت این است که انسان برای خود ملکیتی قائل نباشد و هر آنچه از مال، جان و آبرو دارد را از آنِ ذات اقدس الهی بداند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مومنی استاد حوزه علمیهبه گزارش ایکنا از قم، به نقل از پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه(س)، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین مؤمنی، استاد حوزه علمیه شامگاه ششم خردادماه در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه در زمان امام صادق(ع) فرصت تربیت و فرستادن نماینده به سراسر بلاد اسلامی ایجاد شد، اظهار کرد: دو امام معصوم یعنی امام سجاد و امام محمد باقر(ع) در شکل‌گیری این فرصت نقش‌آفرین بودند؛ حب و ادبار به اهل بیت(ع) در دوران ایشان گسترش یافت.

سخنران حرم فاطمه معصومه(س) با بیان اینکه توجه به اهل‌ بیت(ع) بعد از شهادت حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) به اوج خود رسید، ادامه داد: سستی ریشه درخت اسلام با خون سید‌الشهدا(ع) مستحکم و استوار شد و ماندگاری و جاودانگی دین مرهون ایثار و فداکاری اباعبدالله‌الحسین(ع) است.

وی افزود: بعد از شهادت اباعبدالله(ع) مردم به امام سجاد(ع) روی آوردند و ادبار به اهل بیت(ع) باعث شد تا بعد از شهادت امام سجاد(ع) تعبیر یا بن رسول الله برای اهل بیت(ع) گسترش یافت.

این استاد حوزه، تثبیت و توسعه انقلاب فرهنگی با تربیت شاگرد و ارسال نماینده را از برجسته‌ترین رویکردهای علمی امام صادق(ع) بیان کرد و گفت: در سایه‌سار حرکت عظیم علمی و معرفتی امام صادق(ع)، به‌صورت تدریجی مدارس دینی و حوزه‌های علمیه تشکیل و تربیت شاگردان از ملیت‌های مختلف جهان عملیاتی شد.

مؤمنی بر اهمیت جایگاه یاران واقعی اهل بیت(ع) تأکید کرد و ادامه داد: اگر کسی می‌خواهد در انقلاب صاحب‌الزمان(عج) مؤثر و در جبهه حق در خط مقدم باشد، باید تحت تعالیم اهل بیت(ع) قرار گیرد.

وی افزود: شهدا به‌عنوان تربیت‌یافتگان مکتب امام صادق(ع)، موفق شدند تا به معنای واقعی کلمه یاری دین را به منصه ظهور رسانده، رهنمون وادی شهادت شوند.

مؤمنی با اشاره به اینکه شهدا با بذل تمام هستی خود به حقیقت عبودیت نائل آمدند، بیان کرد: شهدا با تمام هستی خود، برای حفظ و حراست از دین وارد میدان شده، با گذر از تعلقات دنیایی به حقیقت عبودیت رسیدند.

سخنران حرم کریمه اهل بیت(ع) در ادامه به حقیقت عبودیت از منظر روایات اسلامی اشاره کرد و گفت: نخستین حقیقت عبودیت این است که انسان برای خود ملکیتی قائل نباشد و هر آنچه از مال، جان و آبرو دارد را از آنِ ذات اقدس الهی بداند.

مؤمنی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به سیره شهدای اسلام و انقلاب به‌ویژه شهدای مدافع حرم، اظهار کرد: درک‌کنندگان حقیقت عبودیت همه اشتغال خود را امتثال امر الهی و اجتناب از نواهی دین تعریف می‌کنند.

سخنران حرم کریمه اهل بیت(ع) با بیان اینکه اگر عبد ملکیتی برای آنچه خدا به او داده، قائل نباشد، دل کندن از دارایی‌های دنیایی برایش آسوده و در مسیر بذل برای الله موفق‌تر خواهد بود، یادآور شد: اگر عبد تدبیر امور خود را به مدبر واگذار کند، مصائب دنیا برایش گوارا خواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه کسانی که حقیقت عبودیت را درک کرده‌اند هیچ منتی بر سر مردم نمی‌گذارند و از تکبر، غرور و خودبرتربینی مبرا هستند، ادامه داد: طلبکاران نظام خود را بدهکار و بدهکاران نظام که از صدقه سر این نظام به جایی رسیده‌اند، خود را طلبکار می‌پندارند؛ در هیچ جای جهان مثل ایران بیرق اهل بیت(ع) بلند نیست و باید قدردان انقلاب اسلامی باشیم.

مؤمنی در ادامه تبیین ویژگی‌های درک‌کنندگان حقیقت عبودیت، یادآور شد: رهروان حقیقت عبودیت، ایام خود را به بطالت نمی‌گذرانند و هیچ‌گاه دنبال بالا رفتن از مناصب دنیوی و عزت بخشی در دنیا نیستند.

انتهای پیام
captcha